– EU-regler hindrer Italia i å investere i egen infrastruktur

0

Brukatastrofen i Genova har satt søkelys på et vedvarende forfall av infrastrukturen i Italia. Lederen for partiet Lega, visestatsminister Matteo Salvini, hevder at det økonomiske regelverket i EU setter hindringer i veien for en nasjonal satsing på investeringer i infrastruktur.  

I et møte med pressa på Sicilia sa den italienske høyrepopulisten at «dersom regler fra utlandet (les EU, vår merknad) hindrer oss i å investere det nødvendige for å ha sikre veier og skoler, bør vi virkelig diskutere om vi skal fortsette å følge disse reglene.»

Det Salvini blant annet sikter til er at EUs regler ikke tillater at Italia øker sin gjeld ytterligere. Landet er allerede svært gjeldstynget, men den nye regjeringa i Italia ønsker å låne mer for å kunne stimulere hjemlige investeringer.

Myndighetene i Italia var på forhånd klar over at det fantes alvorlige svakheter ved Ponte Morandi i Genova. I 2016 sa Antonio Brencich, som er professor og spesialist på betongkonstruksjoner at brua representerer «ingeniørvesenets fallitt».

Brua i Genova er ikke den første brua som faller sammen i Italia. De siste årene har fire bruer tidligere falt sammen. Den direkte ansvarlige for sikkerheten på brua i Genova er Società Autostrade Spa, som har familien Benetton som største eier. Det kommer til å bli en alvorlig oppvask med dette selskapet, og det er ikke utelukket med store bøter og eventuelt fengselsstraffer.

Men Ponte Morandi kan også stå som et tragisk symbol på et land som forfaller. Og der har ikke de såkalte sentrum-venstre regjeringene vært noe bedre enn Berlusconis regjeringer. Partito Democratico er også nyliberalt og globalistisk. De har også støttet privatisering av offentlig eiendom i stor stil, fra vann til energi, til telefoni til transport, veier og tidligere offentligeide boliger.

Bygningsidustrien i Italia er notorisk infiltrert av mafiaen, og det reises nå spørsmål ved om katastrofen i Genova kan knyttes direkte til mafiakontrollerte selskaper som har jukset med betongen. Det er i så fall ikke noe nytt. Da jordskjelvet rammet L’Aquila i 2009 og mange mennesker ble drept kom det fram at entreprenørene for å spare penger hadde droppet armeringsjern og bæresøyler og hadde blandet sjøsand i betongen.

 

Les også:

Brukatastrofen i Genova setter søkelyset på privat profitt og offentlig fattigdom

Forrige artikkelStor protestbevegelse i Romania – hva gjør USA?
Neste artikkelTyrkia og USA på randen av økonomisk krig, Erdoğan søker nye venner
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).