– EU-regler hindrer Italia i å investere i egen infrastruktur

3

Brukatastrofen i Genova har satt søkelys på et vedvarende forfall av infrastrukturen i Italia. Lederen for partiet Lega, visestatsminister Matteo Salvini, hevder at det økonomiske regelverket i EU setter hindringer i veien for en nasjonal satsing på investeringer i infrastruktur.  

I et møte med pressa på Sicilia sa den italienske høyrepopulisten at «dersom regler fra utlandet (les EU, vår merknad) hindrer oss i å investere det nødvendige for å ha sikre veier og skoler, bør vi virkelig diskutere om vi skal fortsette å følge disse reglene.»

Det Salvini blant annet sikter til er at EUs regler ikke tillater at Italia øker sin gjeld ytterligere. Landet er allerede svært gjeldstynget, men den nye regjeringa i Italia ønsker å låne mer for å kunne stimulere hjemlige investeringer.

Myndighetene i Italia var på forhånd klar over at det fantes alvorlige svakheter ved Ponte Morandi i Genova. I 2016 sa Antonio Brencich, som er professor og spesialist på betongkonstruksjoner at brua representerer «ingeniørvesenets fallitt».

Brua i Genova er ikke den første brua som faller sammen i Italia. De siste årene har fire bruer tidligere falt sammen. Den direkte ansvarlige for sikkerheten på brua i Genova er Società Autostrade Spa, som har familien Benetton som største eier. Det kommer til å bli en alvorlig oppvask med dette selskapet, og det er ikke utelukket med store bøter og eventuelt fengselsstraffer.

Men Ponte Morandi kan også stå som et tragisk symbol på et land som forfaller. Og der har ikke de såkalte sentrum-venstre regjeringene vært noe bedre enn Berlusconis regjeringer. Partito Democratico er også nyliberalt og globalistisk. De har også støttet privatisering av offentlig eiendom i stor stil, fra vann til energi, til telefoni til transport, veier og tidligere offentligeide boliger.

Bygningsidustrien i Italia er notorisk infiltrert av mafiaen, og det reises nå spørsmål ved om katastrofen i Genova kan knyttes direkte til mafiakontrollerte selskaper som har jukset med betongen. Det er i så fall ikke noe nytt. Da jordskjelvet rammet L’Aquila i 2009 og mange mennesker ble drept kom det fram at entreprenørene for å spare penger hadde droppet armeringsjern og bæresøyler og hadde blandet sjøsand i betongen.

 

Les også:

Brukatastrofen i Genova setter søkelyset på privat profitt og offentlig fattigdom

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Jeg synes heller at Italienerne bør se på disse brukollapsene som en velsignelse, på samme vis som man etter bilbrannene i Sverige bør benytte anledningen til å reflektere over bilsamfunnets konsekvenser, selv om man selvsagt heller burde prioritere å brenne biler i borgerklassens forsteder, da bilen er borgerklassens utopi, tredd nedover hodene på fattigfolk. Men det er vel ikke så enkelt, da bilene her står i trygge garasjer videoovervåket av Securitas.

    Heller enn å prioritere infrastruktur for bilen, bør man løfte fram igjen et integrert liv i den middelalderske kjøpstaden, disse Italia har så mange av, ikke minst Tolfa!

    Meanwhile, what is to be done to get there? Above all, never make transportation an issue by itself. Always connect it to the problem of the city, of the social division of labour, and to the way this compartmentalizes the many dimensions of life. One place for work, another for “living,” a third for shopping, a fourth for learning, a fifth for entertainment. The way our space is arranged carries on the disintegration of people that begins with the division of labour in the factory. It cuts a person into slices, it cuts our time, our life, into separate slices so that in each one you are a passive consumer at the mercy of the merchants, so that it never occurs to you that work, culture, communication, pleasure, satisfaction of needs, and personal life can and should be one and the same thing: a unified life, sustained by the social fabric of the community.

    -The Social Ideology of the Motorcar: https://www.resilience.org/stories/2018-08-13/the-social-ideology-of-the-motorcar/

    Min kommentar til essayet her.

  2. Tipo832 says:

    Jeg tenker at du bommer litt her. Det er ingen EU-regler som hindrer Italia i å investere i egen infrastruktur. Det er derimot litt fornuft i at de ikke får lov til å øke gjeldsgraden sin. Den skal tross alt betales. Gjelden altså. Så overskriften din blir stående som en påstand og sensasjonspreget, men ikke helt korrekt. Italienernes eget vanstyre er hovedutfordringen, Berlusconi, mafiaen, et politisk system uten stabilitet. Ikke gå i samme fella som hovedstrømsmedia, eller er det “click bait” som gjelder mer enn overskrift og ingress som faktisk stemmer med innhold?

  3. baluba says:

    Betongindustrien i Italia har det vært kjent lenge stod under mafiaens kontroll. Derfor er det så mange veiprosjekter med store betongskonstruksjoner over dalfører osv. der. Jeg lurer på om den samme mafiaen styrer dette franske lafargeseskapet som opererte nord i Syria?

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere