Datamengden som Norges nye F-35-fly samler inn og videresender til produsentens servere i USA, får anskaffelseslandene – inkludert Norge – til å reagere. Dette skriver ABC Nyheter.
Nettavisa skriver videre:
Flyene er satt opp til å sende data automatisk etter hver flyging til produsentens servere i Fort Worth i Texas gjennom det verdensomspennende nettverket ALIS (Autonomic Logistics Information System, journ.anm).
– Blant annet på grunn av nasjonale hensyn er det behov for et filter hvor nasjonene kan utelukke sensitive data i datastrømmen som deles i systemet tilbake til produsenten Lockheed Martin sier, Lars Gjemble, seniorrådgiver i Forsvarsdepartementet, til ABC Nyheter.
Ikke bare har USA presset og lokket sine vasaller til å kjøpe et rådyrt kampfly som de ikke trenger, men produsenten Lockheed Martin får altså gjennom flyet tilgang til data om brukerlandene som de ikke ønsker å gi fra seg. Dette er såpass alvorlig at brukerlandene «frykter for sin suverenitet», som ABC Nyheter skriver. Det vises til en artikkel i Flight Global der det heter:
A spokeswoman for the Italian air force tells FlightGlobal that by the end of this year an Italian firm will implement a hardware filter for the ALIS data traffic, followed by an enhanced software solution in 2018. The solution will automatically block messages and data the country does not wish to send, the spokeswoman says. Each partner is able to modify its JSF system to protect its sovereign data, she adds.
“Italy, in [this] specific case, wants to preserve its sovereignty on some information, avoiding any unnecessary disclosure,” she says. “In order to do so, like other partners do, Italy took some actions to grant an effective use of the weapon system, without disclosing some data that are deemed sensible.”
I artikkelen nevnes Australia, Italia og Norge blant de landene som er bekymret for sin suverenitet på grunn av datasystemene i F35 og den måten de overfører sensitiv informasjon til Lockheed Martin på.
– Norge har inngått et samarbeid med Italia om å fellesfinansiere anskaffelsen og driften av et laboratorium der vi selv kan legge inn nasjonale sensitive data, slik vi i dag gjør på F-16, sier Lars Gjemble til ABC Nyheter.
Kritikerne av F35 er mange, og det snakkes, også i USA, om at flyet er «a trillion dollar mistake», slik Bloomberg skriver, riktigmok med et spørsmålstegn etter, og at programmet umiddelbart burde skrinlegges, som en annen kritiker skriver.
En Pentagon-rapport kom i 2016 med en knusende kritikk av F35. US Air Force ønsket å erklære flyet kampklart, men rapporten sier at dette er altfor tidlig. Tidsskriftet Fortune skriver:
The Director of Operational Test and Evaluation (DOT&E) report cites a myriad of problems with the F-35, spanning design issues that negatively impact its aerodynamics in flight to countless software bugs buried in the F-35’s eight million lines of code.
Rapporten sier at et omfattende salg av flyet tidligst kan skje i 2022. Takket være våre servile norske politikere er Norge det landet i verden som investerer mest per innbygger i dette prosjektet.
Og alt tyder på at det er en flygende kalkun, hvor det med flygende er det usikre leddet. USAs militærplanleggere og produsenten Lockheed Martin har kjørt seg helt bort i dette prosjektet.
Norge er det landet i verden som investerer mest per innbygger i dette prosjektet.
Vi er også det landet som kjøper flest F35 i forhold til folketallet.
Og så viser det seg altså i tillegg at vi har kjøpt et fly som spionerer på oss så grovt at sjøl «Forsvarsdepartementet» reagerer. Godt jobba!