RenoNorden er konkurs – 140 kommuner uten søppelkjøring?

9

I enda et eklatant tilfelle av privatiseringas velsignelser kan mediene nå melde at RenoNorden er konkurs og at så mye som 140 kommuner kan bli stående uten søppelkjøring. Fagbladet skriver:

Renovasjonsgiganten RenoNorden AS har kontrakt i om lag 140 norske kommuner. Nå vil disse kommunene etter alt å dømme, måtte finne alternative måter å samle inn avfall fra sine innbyggere.

Selskapet har slitt med tapskontrakter og store underskudd etter utsatt avskrivning av materiell det siste året. Nå er det slutt. Ifølge selskapets siste årsrapport, så taper de mer enn 400 millioner kroner i Norge, hvorav rundt 150 millioner kroner skyldes feilkalkulering i kontrakter.

RenoNorden gikk på børs i desember 2014, det var etter ett år der det norske selskapet ga hele 184 millioner kroner i konsernbidrag til morselskapet RenoNorden ASA, av en omsetning på 550 millioner. Deretter fulgte to år med utbyttefest der selskapet ga 50 millioner kroner i året til sine investorer.

På fire år sugde morselskapet 345 millioner kroner fra det norske selskapet i konsernbidrag, finansiert av renovasjonsavgiften til innbyggerne i kommunene der selskapet opererer.

Største eier i selskapet er investeringsselskapet SJ Investments, som er registrert i skatteparadiset Belize. Ifølge selskapets nettsider har de 14,73% av aksjene i RenoNorden ASA. RenoNorden skriver om seg sjøl: Uten en effektiv og god innsamling og behandling av avfall stopper samfunnet opp. Sant nok, og privatiseringskåte politikere har nå stelt det sånn at utflagging av en basistjeneste til glede for skatteparadisbaroner og andre spekulanter kan gjøre at en tredel av landets kommuner stopper opp.

Stiftelsen De Facto ga i 2015 ut en rapport med tittelen Dyrt for innbyggerne – dårlig for de ansatte. En kartlegging av anbudsutsatt husholdningsrenovasjon i landets 20 største kommuner. Denne rapporten viser at årsgebyret for husholdningsavfall i gjennomsnitt var 10,6% høyere i kommuner med privat søppelinnhenting i forhold til der dette drives kommunalt.

Anbudssystemet er dyrt for innbyggerne, men gir private kapitalinteresser mulighet til stor avkastning, slik som det gjorde for RenoNorden. De Facto skriver at anbudssystemet i praksis er uten reelt innsyn.

Arbeidstilsynet la nylig fram konklusjonen om «alvorlige og gjentakende brudd» på Arbeidsmiljøloven hos RenoNorden på Hedmark i perioden 1. januar til 28. februar. Loven ble brutt flere ganger hver dag, skriver h-a.no:

En av sjåførene hadde for eksempel i perioden 2. januar til 31. januar arbeidsuker på opp til 99 timer. I løpet av de fire ukene jobbet vedkommende totalt 146 timer overtid, og det var brudd på daglig arbeidstid 22 dager i løpet av perioden for sjåføren.

Leder Eldar Rudolfsen i Hedmark Transportarbeiderforening har en krystallklar mening om det:

– Det er sosial dumping, det er det ingen tvil om. Det er rett og slett misbruk av folk som de tar inn til landet for å jobbe, sier Rudolfsen.

Fagforbundet tok i januar 2017 kraftig til motmæle når administrerende direktør i Avfall Norge kaller privatisert søppeltømming en suksess! Søppelskandalen i hovedstaden viser tydelig at privatiseringa har ført til et dårligere tilbud til innbyggerne.

Det er ikke mange år siden Oslo kommune seriøst vurderte å kjøpe søppel fra Napoli for å bruke det i gjenvinningsanlegg for å bidra til oppvarming og strømproduksjon. Enhver som følger bitte lite grann med, vet at søppel og Napoli betyr Camorra og mafia. Til slutt ga Oslo opp dette prosjektet, men politikernes vilje til å finne elendige løsninger har tydeligvis ikke avtatt, slik vi kan se i tilfellet RenoNorden.

 

 

KampanjeStøtt oss

9 KOMMENTARER

  1. Da VeiReno gikk konkurs ble søppeltømmingen i 10 (evt 8?) kommuner i Vestfold stoppet og også i Skedsmo kommune og i Nittedal kommune (og altså ikke bare i Oslo kommune).

    I tillegg har vi også Revac saken (brann i søppelfylling) hvor Revac-ledelsen nå nylig har blitt dømt til fengsel og million bot.
    http://www.reavisa.no/2017/08/14/revac-anken-forkastes/#.WcJF_Gc4Vdg

    I praksis er det slik at kommunene veldig ofte velger det billigste tilbudet i frykt for å få advokater fra de andre selskapene på nakken hvis de ikke velger billigste tilbud. Og med innføringen av TISA blir dette kronisk, kommunene kan bare overta driften i en begrenset periode ved slike konkurser. Det at billigste tilbud gjelder gjør at kostnadene presses kraftig og at selskapene lett setter seg selv i en sårbar økonomisk, i tillegg til bruk av skatteparadiser, sosial dumping og outsourcing av feks regnskapsavdeling til lavkostland. Dette er et ganske (selv)destruktivt system hvor kommuner og offentlig forvaltning har mistet selvråderetten. (Tenk om man som privatperson innhenter tilbud på ny familiebil og at man deretter blir saksøkt av en av bilselgerne fordi man ikke valgte deres tilbud som denne selgeren mener var det beste).

  2. Ganske trist/ ironisk/ ikke overrakende (velg det uttrykket du synes passer best) at i flere kommuner med søppelhenting på anbud så har Ap med støttepartier har hatt flertall i flere tiår.
    Hvis vi skal ta på alvor uttalelsene fra ledende politikere i Ap og SV så blir det snart slutt på anbud i denne bransjen. Rødt har vist i Oslo og andre steder at de er prinsippfaste på dette området. Sp i kommunene vet en aldri hvor en har i slike spørsmål, men de har kanskje lært av det siste valgresultat at det kan lønne seg å ha prinsipper?

  3. Ethvert selskap som opererer i Norge kan opprette et morselskap i hvilket som helst land de ønsker innenfor EU og EØS, selv om de ikke har en eneste ansatt bosatt i morselskapets hjemland. Slik kan de overføre overskudd til det landet i EU/EØS med best utbytteregler, og flå datterselskapet i Norge, samtidig som de skryter i norske medier, hvor journalistene ikke har peiling på økonomi, om at i deres selskap tar de intet utbytte.

    Norske myndigheter har forsøkt å disfavorisere morselskaper i utlandet, men da fikk de EØS-advokatene på nakken med en gang, så å forsøke å gjøre noe med denne urimelige ordningen prøver de neppe på igjen. Eneste måten for å stanse utenlandske morselskaper som flår norske datterselskaper med sugerør i statskassa, er å melde Norge ut av EØS.

  4. Når blander inn børs osv. I slikt så risiko uansett privat eller ikke og det er jo bl a kommunene som kommer med dette eller godtar løsning og det at velges inn slik selskaps form for dette er tåpelig og saken som er skjedd er planlagt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.