NRK og tradisjonelt TV sliter. Nettavisen skriver:
Tall fra NRKs analyseavdeling avslører masseflukt i daglig tid brukt på lineær-TV – seertid som reklamekanalene får godt betalt for.
Det blir ikke bedre av at frafallet er størst i den kommersielle målgruppen 20 til 49 år, seere reklamekjøperne helst ønsker nå.
– I rene minutter er det 20 til 29-åringer hvor fallet er størst. Generelt handler dette om et fall i kringkastet TV-seeing i alle grupper under 50 år, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Nettavisen.
Så langt i år har daglig seertid blant seere i tjueårene falt med over en halvtime. Fra 111 minutter ved utgangen av juli 2016 til 77 minutter ved utgangen av juli 2017.
Et fall på 30% på ett år. Det mest positive som kan sies om det er et det ikke er fritt fall, det er mer som unnarennet i en hoppbakke.
Og dette skjer i den målgruppa NRK åpenbart satser på, men det spørs hvor mange flere seere man kan trekke til seg med enda flere realityshow. NRK har også markert seg som svært servilt og ukritisk når det gjelder internasjonale spørsmål. Oppegående folk finner mye mer interessant analyse og nyhetsdekning fra andre kilder på nettet.
I 2014 var gjennomsnittlig TV-seing per dag på 132 minutter, mens det året etter var falt til 107 minutter, skriver Statistisk sentralbyrå. 19% fall på et år er jo ikke noe å sprette sjampanjekorker for.
NRKs flaggskip Dagsrevyen satset 26 millioner på å vinne ungdom, men fra 2001 til 2016 har 70% av målgruppa forlatt programmet, skrev Dagbladet i 2016. Fra juni 2015 til september 2016 hadde programmet en seerprosent på 9,5 i målgruppa under 40 år. Det holder jo ikke helt til å legitimere lisensen, kan man si. Og det er ikke helt sikkert at nye varianter av «se maling tørke, minutt for minutt» vil bli kioskveltere.