Ola Tunander som er forskningsprofessor ved Institutt for fredsforskning (PRIO) i Oslo skriver i en artikkel i Ny Tid om nedskytninga av det malaysiske flyet MH-17 i juli 2014:
Utenriksminister Børge Brende sier at Russland er ansvarlig for nedskytningen av MH17. Men hva vet han egentlig om dét? Som en søvngjenger er Norge i ferd med å støtte opp under en konflikt som kan føre til en alvorlig global konfrontasjon, som i tilfellet med KAL 007, med kampklare bombefly og atomvåpen. Det er ingenting som tyder på at den russiske ledelsen kommer til å gi etter. De hevder ikke å være involvert i nedskytningen. Hvordan vet Børge Brende at det ikke var Ukraina som skjøt ned flyet i 2014, slik tilfellet var med Siberia Airlines i 2001? Hvordan kan Brende være sikker på at grupper i Ukraina ikke forvekslet et fly med et annet, slik Frankrike gjorde i 1980, og slik USA gjorde 1988? Hvordan vet Brende at USA ikke har benyttet nedskytningen av MH17 i en bevisst propagandakrig, slik de gjorde med KAL 007? Og hvordan vet Brende at det ikke kan få de samme konsekvensene i dag som 1983? Vi vet ikke. Men vi vet at krefter i Ukraina vil legitimere en konfrontasjon med Russland for å bygge Vestens militære grense så nær Russland som mulig. Dette er ikke i norsk interesse. All innsats som har blitt gjort fra norsk side siden 1990-tallet for å etablere en norsk avspenning i forholdet til Russland i nord, skulle være glemt. Det verste er at norske politiske ledere tilsynelatende tror på det de selv sier.
Forut har Tunander gått gjennom fakta og fortelling om nedskytinga og sammenliknet den med andre tilfeller der passasjerfly er blitt skutt ned. 1. september 1983 skjøt et sovjetisk jagerfly ned det sørkoreanske passasjerflyet KAL 007 sør for Sakhalin.
Verken Barack Obama eller John Kerry har lagt fram noen dokumentasjon som underbygger at det var Russland eller opprørerne i Donbass som skjøt ned flyet.
20 juli 2014 erklærte visepresident John Kerry i NBC’s “Meet the Press” that “we picked up the imagery of this launch. We know the trajectory. We know where it came from. We know the timing. And it was exactly at the time that this aircraft disappeared from the radar.”
Ikke noe som helst av denne angivelige informasjonen er lagt fram for offentligheten. Som den kjente journalisten Robert Parry skriver:
Nearly 18 months after Malaysia Airlines Flight 17 crashed in eastern Ukraine, one of the troubling mysteries is why the U.S. government – after rushing to blame Russia and ethnic Russian rebels – then went silent, effectively obstructing the investigation into 298 deaths.
Årsaken kan være så enkel som at slike bevis ikke finnes – og at de bevisene man har peker i en retning man ikke vil høre om. Men en ting er fullstendig hevet over tvil: Børge Brende har absolutt ingen beviser for sine påstander.