Det handler ikke om SAS

0

Det som en gang var Skandinavias stolthet, flyselskapet SAS, vakler på randen av konkurs. Det kommer fram at toppledelsen i det statseide selskapet har bevilget seg sjøl skyhøye lønninger, toppsjefen med en årslønn på 10 millioner svenske kroner. Selskapet har en gammel flypark og virker som det er dårlig drevet.

Krisa i SAS er djup og den fortsetter, men det handler ikke først og fremst om SAS

Men det er ikke det det handler om

Internasjonal flytrafikk er oppe i ei langvarig og djup krise, og den kommer til å bli mye verre. SAS er ikke aleine om å vakle på kanten av stupet. Italienske Alitalia er vel egentlig utfor stupet allerede, men det vil være et for stort prestisjenederlag for Italia å innrømme det, så det holdes kunstig i live. Spanske Iberia og britiske British Airways  er oppe i akkurat det samme uføret. Det samme er de store amerikanske selskapene Delta og Southwest. Tysklands nest største flyselskap, Air Berlin, er hardt ute å kjøre.

Det handler om energikrisa

Internasjonal massetransport med fly begynte for alvor rundt 1960. Siden da har veksten vært eksponentiell.

Kilde: Source: Air Transport Association

Denne kraftige veksten har vært basert på en vesentlig faktor: rikelig tilgang på billig olje. Men de tider er slutt, mine venner! Mens prisen på flybensin på nittitallet lå på rundt og i underkant av 0,50 $ per gallon er prisen høsten 2012 på rundt 3,10 $. Og sjøl om den økonomiske krisa har gitt stagnasjon i industrien og fallende etterspørsel, fortsetter oljeprisen å holde seg på et ekstremt høyt nivå. Vi snakker om en prisøkning på 520%. 

Finanskrisa førte til et fall i oljeprisen, men nå er prisene for lengst tilbake på et nivå som ligger skyhøyt over prisene på nittitallet.

Min far red på kamel. Jeg kjører bil. Min sønn flyr jetfly. Hans sønn vil ri kamel.

Egentlig står massetransport med fly for fall. Den har vart i drøye femti år, og den har ikke veldig lang tid igjen. Men det er alltid mulig å gjøre profitt i krisetider. Fortsatt selges det flyreiser til Sør-Europa for mindre enn det koster å ta flytoget fra Oslo S til Gardermoen. Men da snakker vi om avtaler som grenser til svindel. Plutselig kommer det mange ekstrakostnader i tillegg, og fleksibilitet finnes ikke, så forbrukerne opplever at de kanskje betaler bortimot det samme på billigselskapene som på de vanlige. Det gambles med sikkerhet. Det går på tvilsomme avtaler med de ansatte og er det noen svinger som kan kuttes, så kuttes de.

Billigselskapet Ryanair er kjent for ekstremt lave priser, ekstremt dårlig service og hard utnytting av de ansatte.
KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelValutakrigen
Neste artikkel14N – Europa streiker mot krisepolitikken
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formenn i AKP(m-l) 1975–84). Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).