Hjem Internasjonalt

Mark Rutte og fascismens gamle skygge

0
KI-generert illustrasjon. Sitatet er autentisk.

Er NATOs Generalsekretær. Mark Rutte, en marionett for en ny verdensorden, eller er han bare enda en europeisk toppolitiker som har sluttet å tenke selv? Spørsmålet er brutalt, men nødvendig. For når NATOs generalsekretær snakker, snakker han ikke som en fredsmegler. Han snakker som en direktør for opprustning, våpenindustri og permanent krigsberedskap.

Dan-Viggo Bergtun.

Rutte kom ikke inn i NATO som en uavhengig fredsskaper. Han kom inn som en erfaren maktpolitiker fra Europas innerste korridorer. Han har ikke tatt med seg et språk for forhandlinger, avspenning eller fred. Han har tatt med seg et språk for styring, disiplin, budsjetter, våpenproduksjon og lydighet. Det er nettopp dette som gjør ham farlig.

NATO kaller seg en forsvarsallianse. Men det vi nå ser, er noe langt mer omfattende. Når land etter land presses til å bruke enorme deler av nasjonaløkonomien på våpen, militær infrastruktur, ammunisjon, cybersystemer og krigsberedskap, da er det ikke lenger bare forsvarspolitikk. Da er det en ombygging av samfunnet. Da flyttes makt fra folkevalgte prioriteringer til et militært system som hele tiden krever mer.

Rutte har blitt mer fascistisk i uttrykk og metode enn Stoltenberg var på sitt verste. Stoltenberg solgte NATO med myk stemme, alvorlig mine og sosialdemokratisk innpakning. Han kalte opprustning for ansvar. Han kalte underkastelse for samhold. Han kalte amerikansk krigspolitikk for europeisk trygghet. Men Rutte har revet bort fløyelshanskene. Han snakker ikke lenger som en politisk leder. Han snakker som en kommandant for en krigsøkonomi.

Der Stoltenberg listet Europa inn i krigstenkningen, marsjerer Rutte rett inn med støvlene på. Han krever mer penger, mer våpen, mer produksjon, mer lydighet og mindre tvil. Han oppfører seg som om Europas folk ikke er borgere, men ressurser. Som om våre skattepenger, våre havner, våre veier, vår industri, vår ungdom og våre framtidige statsbudsjetter allerede tilhører NATO. Dette er ikke vanlig forsvarspolitikk. Dette er en politisk okkupasjon av demokratiets prioriteringer.

Det mest skremmende er ikke bare hva Rutte sier. Det er tonen. Den kalde sikkerhetstonen der alt gjøres nødvendig, uunngåelig og moralsk påbudt. Slik snakker makten når den ikke lenger vil diskutere. Slik snakker systemer som har bestemt seg før folket får ordet. Slik vokser autoritære styringsformer fram, ikke nødvendigvis med hakekors og brune skjorter, men med slips, toppmøter, pressekonferanser og milliardkrav.

Og her må vi våge å bruke de sterke ordene. Fascismen begynner ikke alltid med støvler i gatene. Den kan komme i dress. Den kan komme gjennom sikkerhetsspråk. Den kan komme gjennom krav om samhold. Den kan komme gjennom fordømmelse av alle som stiller spørsmål. Den kan komme når fred blir mistenkelig, når forhandlinger blir fremstilt som svakhet, og når tvil blir behandlet som illojalitet.

Rutte fremstår som NATOs nye krigsadministrator. Han skal ikke skape fred. Han skal organisere frykten. Han skal disiplinere Europa. Han skal få folket til å akseptere at velferd må vike, at demokratisk debatt må dempes, at kritikere må mistenkeliggjøres, og at hele samfunnet skal innrettes etter militære behov. Da er vi ikke lenger bare i en forsvarsallianse. Da er vi på vei inn i et militarisert lydighetssystem.

Norge må forstå hva dette betyr. Når NATO krever mer, er det norske skoler, sykehjem, sykehus, kommuner, pensjonister og vanlige familier som til slutt får regningen. Når NATO definerer trusselen, definerer de også politikken. Når NATO definerer politikken, svekkes folkestyret. Og når våre egne politikere bare nikker, da har vi et demokratisk problem langt større enn de våger å innrømme.

Stoltenberg var ille nok. Han gjorde NATO mer politisk, mer ekspansivt og mer tett bundet til amerikanske interesser. Men Rutte tar dette videre. Han gir det en hardere form, en mer brutal økonomisk retning og en farligere ideologisk nerve. Han er ikke bare generalsekretær. Han fremstår som en frontfigur for et Europa som skal tvinges til å tenke krig før det får lov til å tenke fred.

Er Rutte en marionett for en verdensorden, eller er han bare farlig dum? Kanskje er svaret at forskjellen ikke lenger betyr så mye. For resultatet blir det samme. Europa drives dypere inn i opprustning, frykt, lydighet og konfrontasjon. Våpenindustrien jubler. Byråkratene får mer makt. Politikerne gjemmer seg bak NATO. Folket får regningen.

Derfor må Norge si stopp. Ikke forsiktig. Ikke diplomatisk. Men tydelig. Vi skal ikke la Rutte, NATO, EU eller amerikanske strategimiljøer gjøre Norge til en brikke i et spill vi ikke kontrollerer. Vi skal ikke la krigsøkonomien spise opp velferden. Vi skal ikke la uniformerte tankesett overta demokratiet. Og vi skal ikke la en mann i NATO-hovedkvarteret definere hva norske barn skal vokse opp til å frykte.

Rutte er ikke bare strengere enn Stoltenberg. Han er farligere. Fordi han representerer neste fase: Fra propaganda til styring, fra opprustning til samfunnsomforming, fra demokrati til lydighet. Det er fascismens gamle skygge i ny NATO-drakt. Og den må avsløres før den blir normal.

Forrige artikkelMeningsmåling: Polsk motstand mot EU-medlemskap for Ukraina øker
Neste artikkelIran og USA – en varig våpenhvile?
Dan-Viggo Bergtun
Dan Viggo Bergtun er veteran og tidligere nasjonal og internasjonal tillitsmann for veteraner. Han har lang erfaring fra arbeid for veteraner og fred mellom nasjoner. Han har tjenestegjort i FN-operasjon i Midtøsten allerede i 1978 og har inngående kjennskap til United Nations-systemet som tidligere FN-ambassadør for The World Veterans Federation (WVF), Han har vært President og Generalsekretær for (WVF), og er i dag Honorary President i føderasjonen. Helt siden 1978 har han arbeidet nasjonalt og internasjonalt for veteraners rettigheter, internasjonalt samarbeid, og er en engasjert skribent i internasjonal politikk- og sikkerhetsspørsmål.