EU innfører straffetoll på kinesiske elbiler

0

Fra 4. juli blir det dyrere å kjøpe elbiler fra Kina i EU.

Dette skriver Tek.no.

Artikkelen viser til ei pressemelding fra EU-kommisjonen der de anklager Kina for «urettferdig subsidiering».

Nå er det jo sånn at hele elbilmarkedet er skapt av subsidiering. Uten massive subsidier og fordeler hadde ikke Norge vært verdensledende i kjøp av elbiler. Men i kommisjonens språkbruk er vel det antakelig «rettferdig» subsidiering.

Tek.no skriver:

Den nye tollen kommer på toppen av dagens toll på 10 prosent. Bakgrunnen er at EU mener kinesiske elbilprodusenter får «urettferdige subsidier» som truer europeiske konkurrenter.

Bilprodusenter som ikke har samarbeidet med EUs undersøkelser, blant dem SAIC, som står bak merket MG, vil få en toll på 38,1 prosent.

De andre store produsentene BYD og Volvo-eigar Geely vil få toll på henholdsvis 17,4 og 20 prosent. Volvo EX30 har vært den mest solgte elbilen i Norge to måneder på rad.

De nye tollsatsene kan også ramme vestlige bilprodusenter som Tesla, som har produksjon i Kina. Disse kan ende opp med «en individuelt avgrenset tollsats».

De nye tollsatsene trer i kraft fra 4. juli, med mindre EU-kommisjonen blir enige med kinesiske myndigheter.

– Innføring av toll på kinesiske biler er verken aktuelt eller ønskelig for denne regjeringen, har finansminister Trygve Slagsvold Vedum tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad og Nils Sødal, kommunikasjonsansvarlig i NAF tror heller ikke vi ser noen umiddelbar endring:

– Det blir nok status quo her til lands slik vi tolker det, uttaler Sødal til Tek.no.

Kina verdensledende

Kina er uten sammenlikning den største produsenten av elbiler i verden:

Projected production of electric vehicles and plug-in hybrid electric vehicles in selected countries between 2018 and 2023

Ungarns økonomiminister Marton Nagy fordømmer straffetollen som overdrevent proteksjonistisk.

Volker Wissing, Tysklands føderale minister for digitalisering og transport, sa at tariffer vil påvirke tyske selskaper og deres eksport. «Kjøretøy må bli billigere gjennom mer konkurranse, åpne markeder og betydelig bedre lokaliseringsforhold i EU, ikke gjennom handelskriger og markedsisolasjon», sa han på den sosiale medieplattformen X.

BMW-sjef Oliver Zipse kritiserte kommisjonens plan som «feil vei å gå», og uttalte at den ville skade europeiske selskaper og interesser. «Proteksjonisme risikerer å starte en spiral: Tollsatser fører til nye tollsatser, til isolasjon snarere enn samarbeid», sa han.

Andre store tyske bilprodusenter, inkludert Mercedes-Benz og Volkswagen, ga også uttrykk for sin støtte til «rettferdig konkurranse og fri verdenshandel», rapporterte tyske Handelsblatt. Europas største kjøretøyprodusent Volkswagen avviste de planlagte importavgiftene og sa at «de negative virkningene av denne beslutningen oppveier eventuelle fordeler for den europeiske og spesielt den tyske bilindustrien».

Kommentar:

EU-kommisjonen viser igjen en høyt utviklet evne til å skyte seg sjøl i foten. EU, med sin skrantende industri og stagnerende innovasjon, skal altså føre handelskrig mot verdens største industri- og handelsnasjon gjennom straffetoll. Fra før av har de lagt ned store deler av sin egen energiproduksjon. Dette kan jo bare gå en vei.

Forrige artikkelHva er forskjellen på en «IS-husmor» og Pål Refsdal?
Neste artikkelStoltenberg: Våpenleveranser til Ukraina blir obligatoriske for NATO-land