Etterretningsveteraner i USA: Den franske veien til atomkrig

0

Frankrike kan komme til å lede det amerikanske folket nedover en vei mot en atomkonflikt som avgjort ikke er i det amerikanske folkets – eller menneskehetens interesse, advarer etterretningsveteranene president Joe Biden.

USAs president Joe Biden forbereder seg på å gå av Marine One, juli 2021. (Det hvite hus, Adam Schultz)

24. mars 2024

VARSLINGSMEMORANDUM FOR: Presidenten

FRA: Veteran Intelligence Professionals for Sanity

EMNE: På randen av atomkrig

Herr president:

Frankrike forbereder seg angivelig på å sende en styrke på rundt 2000 soldater – omtrent en forsterket brigade bygget rundt en panserbataljon og to mekaniserte bataljoner, med støttende logistiske, ingeniør- og artilleritropper tilknyttet – til Ukraina en gang i en ikke så fjern fremtid .

Denne styrken er rent symbolsk, i den grad den ville ha null overlevelsesevne i en moderne høyintensitetskonflikt av det omfanget og den karakteren krigen har i Ukraina i dag. Den ville ikke bli utplassert direkte i en konfliktsone, men ville tjene enten som:

(1) en skjermingsstyrke/tripwire for å stoppe Russlands fremmarsj; eller

(2) en erstatningsstyrke utplassert til en ikke-aktiv sone for å frigjøre ukrainske soldater til kamptjeneste. Den franske brigaden vil angivelig bli supplert med mindre enheter fra de baltiske statene.

Dette ville være å introdusere kamptropper fra et NATO-land i en krigsskueplass, og gjøre dem til «lovlige mål» under krigens lov.

Slike enheter ville tilsynelatende mangle et NATO-mandat. Etter Russlands syn kan dette imidlertid være et skille uten betydning. Frankrike ser ut til å satse – naivt – på at medlemskapet i NATO ville hindre Russland i å angripe franske tropper. Snarere er det høyst sannsynlig at Russland vil angripe enhver fransk/baltisk kontingent i Ukraina og raskt ødelegge/degradere deres kamplevedyktighet.

I så fall kan Frankrikes president Macron gå ut fra at han, etter russiske angrep på troppene til NATO-medlemmene – NATO-mandat eller ikke – vil kunne påberope seg artikkel 5 i NATO-pakten og få NATO-alliansen til å gripe inn. En slik intervensjon vil sannsynligvis ta form av fly som opererer fra NATO-nasjoner – og kanskje inkludere avskjæringsoppdrag mot taktiske mål inne i Russland. 

På randen av atomkrig?

Doktrinemessig, og med juridisk rett, ville Russlands svar være å sette i gang gjengjeldelsesangrep også mot mål i NATO-land. Hvis NATO deretter angriper strategiske mål inne i Russland, vil på det tidspunkt Russlands atomdoktrine ta over, og NATOs beslutningssentre vil bli rammet av atomvåpen.

Vi tror ikke Russland vil sette i gang et atomangrep mot USA, men heller overlate til USA å avgjøre om de ønsker å risikere ødeleggelse ved å forberede seg på å starte et atomangrep mot Russland. Når det er sagt, har russiske strategiske styrker forbedret seg til det punktet at på noen områder – for eksempel hypersoniske missiler – overgår evnen til USA og NATO.

Med andre ord kan den russiske fristelsen til å slå først være litt sterkere enn under tidligere kriser, og vi er noe mindre sikre på at Russland ønsker å «gå ut som nummer to».

En annen urovekkende faktor er at russerne sannsynligvis vil tro at Macrons dårskap har stilltiende godkjenning fra noen sentrale amerikanske og andre vestlige embetsmenn, som virker desperate etter å finne en måte å endre banen til krigen i Ukraina – desto mer som valgene komme nærme.

Hva som må gjøres

Europa må forstå at Frankrike leder landet ned på en vei med uunngåelig selvdestruksjon.

Det amerikanske folket må forstå at Europa fører dem til grensen for atomutslettelse.

Siden russiske ledere kan mistenke at Macron jobber hånd i hanske med Washington, må USA gjøre sin posisjon offentlig og entydig klar.

Og hvis Frankrike og Baltikum insisterer på å sende tropper inn i Ukraina, må det også gjøres klart at en slik handling ikke har noe NATO-mandat; at artikkel 5 ikke vil bli utløst av noen russisk gjengjeldelse; og at USAs atomarsenal, inkludert de atomvåpnene som er en del av NATOs avskrekkingsstyrke, ikke vil bli brukt som et resultat av noen russisk militæraksjon mot franske eller baltiske tropper.

Uten en slik klarhet ville Frankrike lede det amerikanske folket nedover en vei mot en atomkonflikt som avgjort ikke er i det amerikanske folket eller menneskehetens interesse.

FOR STYRINGSGRUPPEN,

Profesjonelle etterretningsveteraner for fornuft

  • William Binney, tidligere teknisk direktør, World Geopolitical & Military Analysis, NSA; medgründer, SIGINT Automation Research Center (pensjonert).
  • Richard Black, tidligere Virginia State Senator; oberst, USA (ret.); Tidligere sjef, strafferettsavdelingen, generaladvokat for dommer (tilknyttet VIPS).
  • Marshall Carter-Tripp, utenrikstjenestemann (ret) og tidligere kontordirektør i utenriksdepartementets byrå for etterretning og forskning.
  • Bogdan Dzakovic tidligere lagleder for Federal Air Marshals and Red Team, FAA Security, (ret.) (associate VIPS).
  • Graham E. Fuller, nestleder, National Intelligence Council (pensjonert).
  • Philip Giraldi, CIA, operasjonsoffiser (pensjonert).
  • Matthew Hoh, tidligere kaptein, USMC, Irak og utenrikstjenesteoffiser, Afghanistan (tilknyttede VIPS).
  • James George Jatras, tidligere amerikansk diplomat og tidligere utenrikspolitisk rådgiver for Senatets ledelse (Associate VIPS).
  • Larry C. Johnson, tidligere CIA- og utenriksdepartements antiterroroffiser.
  • John Kiriakou, tidligere CIA Counterterrorism Officer og tidligere senioretterforsker, Senatets utenrikskomité.
  • Karen Kwiatkowski, tidligere oberstløytnant, US Air Force (pensjonert), ved forsvarsministerens kontor og ser på produksjonen av løgner om Irak, 2001-2003.
  • Douglas Macgregor, oberst, USA (pensjonert) (tilknyttet VIPS).
  • Ray McGovern, tidligere infanteri-/etterretningsoffiser i den amerikanske hæren og CIA-analytiker; CIAs presidentbriefer (pensjonert).
  • Elizabeth Murray, tidligere assisterende nasjonal etterretningsoffiser for det nære østen, National Intelligence Council og CIA politisk analytiker (pensjonert).
  • Todd E. Pierce, major, dommeradvokat for den amerikanske hæren (pensjonert).
  • Pedro Israel Orta, tidligere CIA og Intelligence Community (inspektørgeneral) offiser.
  • Scott Ritter, tidligere major, USMC; tidligere FNs våpeninspektør, Irak.
  • Coleen Rowley, spesialagent fra FBI og tidligere juridisk rådgiver for Minneapolis-divisjonen (pensjonert).
  • Lawrence Wilkerson, oberst USA, pensjonert), fremtredende gjesteprofessor, College of William and Mary (associate VIPS).
  • Sarah G. Wilton, CDR, USNR, (ret.); Defense Intelligence Agency (pensjonert).
  • Kirk Wiebe, tidligere senioranalytiker, SIGINT Automation Research Center, NSA.
  • Robert Wing, tidligere utenrikstjenestemann (tilknyttet VIPS).
  • Ann Wright, pensjonert US Army reserve-oberst og tidligere amerikansk diplomat som trakk seg i 2003 i opposisjon til Irak-krigen.

Bakgrunn: Tidligere VIPS memorandum til President Biden om Ukraina:

May 1, 2022

MEMORANDUM FOR: The President
FROM: Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS)
SUBJECT: Nuclear Weapons Cannot Be Un-invented, Thus …

“The growing possibility that nuclear weapons might be used, as hostilities in Ukraine continue to escalate, merits your full attention.”

++++++++++++++++++++++

Sept. 5, 2022

MEMORANDUM FOR: The President
FROM: VIPS
SUBJECT: Ukraine Decision Time & Secretary of Defense

Forrige artikkelHvem sto bak terroristene som drepte konsertpublikum i Moskva?
Neste artikkelNettavisens «Drang nach Osten»?
Skribent er en betegnelse vi bruker i databasen på alle som ikke er registrert der som forfattere. I de aller fleste tilfelle vil du finne forfatterens navn i artikkelen.