Nye EU-regler kan skrote bilen din

0

EU kommer med nye regler under emnet miljø.  Går dette direktivet gjennom kan bilen din bli skrota.

Av Romy Rohmann.

EU har noe som heter End-of-life vehicles-direktivet, og nå vil de utvide dette. Det vil bli etablert et nytt sett med kriterier som avgjør om du skal få beholde og kunne kjøre med bilen din. Hvis bilen din ikke oppfyller kriteriene, vil de nye reglene i EU bestemme at den må vrakes.

Et av kriteriene er at hvis bilen din har gått glipp av den vanlige EU-sjekken i to år, så anses den for å være «avfall», og de vil forlange at du skroter den.

En annen ting de også snakker om er å innføre et «sirkulært pass» for kjøretøy. Hvis kostnadene for å reparere bilen din overstiger verdien av bilen, er det også skroting som er alternativet.

Det er imidlertid et unntak for biler som er mer enn 30 år gamle. Men de må være originale. Det betyr at hvis du setter en annen motor i den enn originalen og bilen din ikke har vært gjennom en EU-kontroll i løpet av de siste to årene, så holder det ikke da er det over og ut med bilen.

Det betyr at mange eldre biler vil bli betraktet som «avfall» av EU og for at vi skal ta hensyn til klimaendringer, miljø og resirkulering er det bare å si farvel til helt brukbare biler.

Er dette noe klokt i et miljøperspektiv? Nei, sjølsagt ikke.

Dette er sjølsagt helt uten mening også i et miljøperspektiv, for hva er det som slipper ut mye karbon? Produksjon av nye biler og da spesielt produksjon av nye elbiler.

Det å skrote brukbare gamle biler for å tvinge oss til å kjøpe nye biler kan ikke være godt for noe, og slett ikke bra for miljøet. Å reparere en allerede eksisterende bil med reservedeler er den desidert beste tingen å gjøre hvis du bryr deg om miljøet.

Men vi veit at dette «grønne skiftet» på ingen måte handler om å redde miljøet, dette handler om kontroll. Dette er vel det som kallas sirkulærøkonomi, (haha) de vil ikke at du skal ha bilen din for lenge.

De som ikke kan følge med på denne karusellen og ikke har råd til ny bil, må vel holde seg hjemme. De er prisgitt et svært dårlig fungerende kollektivtilbud, det vil kun være der rike som har råd til den friheten det ligger i å kunne komme seg dit de ønsker når de vil.

Foreløpig er dette bare en foreslått ny direktivendring, så det er fortsatt håp om at de ikke vil gå gjennom. Men kjenner vi norske politikere er de det første til å implementere hva nå enn EU kommer med og spesielt gjelder det ordninger som kan puttes innafor «det grønne skiftet».  

https://environment.ec.europa.eu/topics/waste-and-recycling/end-life-vehicles/end-life-vehicles-regulation_en

De eneste jeg har sett foreløpig som har kommet med et høringssvar til dette er AMCAR Norge.

De skriver på sine nettsider: Nytt EU-regelverk kan bety slutten for privat delesalg, skriver AMCAR på sine nettsider, de skriver videre: Det tradisjonsrike Ekebergmarkedet, andre viktige delemarked for kjøretøyhobbyen og privat delesalg på Finn.no risikerer å forsvinne hvis EUs nye forslag til regelverk med sirkulære krav til design av kjøretøy og håndtering av kasserte deler og kjøretøy blir vedtatt i nåværende form. Det vil bli så vanskelig for privatpersoner og små aktører å lovlig tilby brukte bildeler for salg etter EU-kommisjonens forslag at det høyst sannsynlig vil lamme det lovlige bruktdelemarkedet som i dag eksisterer i Norge.

Høringssvaret ligger også på siden deres her:

https://www.amcar.no/aktuelt/nytt+eu-regelverk+kan+bety+slutten+for+privat+delesalg.html

Til orientering så kommer også «de svarte boksene» i nye biler fra 2024, dette er sjølsagt også et EU-krav, alle nye biler må ha denne.

Fra 2024 vil alle nye biler være utstyrt med en «svart boks» som registrerer blant annet hastighet, blinklysbruk og bremsing. Etter en ulykke kan disse dataene tas ut.

Vi kjenner disse svarte boksene fra fly, og fra nyttår vil de også komme i alle nye biler. Boksen registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det vil bare være data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske.

Noen forsikringsselskaper som Fremtind og RAC i England har tidligere forsøkt seg med «frivillig» montering av bokser i kundenes biler, mot lovnad om lavere forsikring.

https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-krav-alle-nye-ma-ha-denne/80581463

Lurer på hvordan Datatilsynet forholder seg til dette?

Det eneste jeg kan finne om dette er artikler fra 2015 da noen forsikringsselskaper forsøkte denne som en frivilling ordning og den gang var Datatilsynet skeptisk i forhold til personvernet. Men mye har vel snudd siden 2015. Datatilsynet er vel i lomma på noen… 

https://e24.no/teknologi/i/7lk4k9/datatilsynet-skeptisk-til-biler-med-svart-boks

https://www.aftenposten.no/norge/i/9mxmd/Datatilsynet-skeptisk-til-biler-med-svart-boks

Forrige artikkelTostatsløsningen
Neste artikkelWHO og helsediktaturet – DEL 1