Av Suzanne Burdick, Ph.D., The Defender.
Pfizer og Marvels «Avengers» reklamerer for Pfizers Covid19 booster-vaksiner med utgivelsen av en tegneserie den 4 oktober i år. Akkurat som «Avengers» holder verden trygg fra superskurken «Ultron», må folk beskytte seg selv ved å oppdatere sin Covid19-vaksinasjon med den nyeste boosteren, ifølge tegneserien.
Pfizer kunngjorde den nye tegneserien i en tweet:
Den nye tegneserien, «Everyday Heroes», viser Ultron, som representerer Covid19 mens den fortsetter å utvikle seg og angriper, og blir vellykket slått tilbake av Avengers, som representerer de forskjellige Pfizer-vaksinasjonene, mens en bestefar og hans familie venter på en nærliggende klinikk for å få en Covid19-vaksine. Historien avsluttes med bilder av Avengers og familien med plaster på venstre arm, som viser at de fikk en Pfizer-vaksine.
I tillegg til superhelt-scenene la Pfizer til en side i tegneserien både før og etter historien, som viser folk fra forskjellige yrker. «Hva gjør dem til hverdagshelter?» står en av sidene. «De vet hva de skal gjøre for å hjelpe til med å forsvare seg mot Covid19». Og tegneserien har en banner– med en QR-kode som kan skannes, som inneholder Covid19-vaksinasjons-informasjon levert av Pfizer – som lyder: «Vaksinér deg og hold deg frisk med den siste anbefalte boosteren og vær en hverdagshelt!»
Markedsføringssamarbeidet kommer midt i et tregt salg i USA og Europa av Pfizers denne høstens Omicron-booster-injeksjon, ifølge Daily Mail – som 6. oktober rapporterte at færre enn 1 av 20 amerikanere hadde tatt injeksjonen. I følge de siste tallene fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC), har bare 7,6 millioner amerikanere valgt å ta boosterdosen fra 28 september.
Pfizers bruk av Marvel’s Avengers kommer etter at den amerikanske kongressen valgte å ikke budsjettere med ytterligere innkjøp av Covid19-vaksiner, noe som signaliserer at den amerikanske regjeringen ikke lenger vil være kjøper av deres Covid19-vaksiner. Pfizer-sjef Albert Bourla bagatelliserte den potensielle negative innvirkningen beslutningen kan ha på selskapets bunnlinje, og uttalte at Pfizers overgang til det private markedet, vil tillate legemiddelprodusenten å være «enda mer konkurransedyktig» og at selskapets kommersielle ferdigheter er «enda bedre egnet» i et åpent marked, enn i en statlig modell med kontrakter.
Så langt i 2022 har Pfizer brukt mer enn 100 millioner dollar på reklame. USA og New Zealand lar Big Pharma annonsere direkte til forbrukerne. I begge land tar folk angivelig 50 % mer legemidler enn i andre nasjoner. Likevel er amerikanere sykere og mer økonomisk vanskeligstilte sammenlignet med folk i 10 andre velstående land, ifølge den siste Commonwealth Fund-rapporten.
Fra The Defender, publisert 13 oktober 2022.
Oversatt fra engelsk og forkortet av Northern Light for Derimot.no.
Myndighetene i USA har mobilisert Hollywood, teknogigantene og underholdningsindustrien i en hjernevaskkampanje verden aldri før har sett maken til for å drive gjennom en vaksinekampanje som er uten noe som helst vitenskapelig grunnlag. Ingen knep var for sjofle, ingen triks var for kjipe, ingen løgn var for stor: