Blir Uber-filene Macrons fall?

0

«Uber-filene» avslører hemmelige koblinger mellom Emmanuel Macron og det amerikanskregisterte selskapet Uber som driver taxinæring med ikke-ansatte sjåfører.

Bare måneder etter «McKinseyGate» som avdekket massiv finansiell korrupsjon i Macron-regjeringen møter Emmanuel Macron en ny skandale. Spørsmålet er om denne skandalen kommer til å felle ham. En større sak i The Guardian vekker stor oppsikt.

Som vanlig er det på sin plass å spørre “hvorfor nå?”. Saken har ikke ligget helt i mørket, selv om dokumentasjonen som nå er avdekket hindrer Macron i å kunne forsvare videre tillit til seg i noen vesentlig grad. Det er på sin plass å vurdere en bredere analyse av hva som fikk The Guardian, tross alt en publikasjon som støtter Macrons versjon av verden, til å “oute” den franske presidenten så grundig. Det samme spørsmålet kan stilles når det gjelder det plutselig anfallet av selverklært moralsk dilemma som skal ha fått Ubers tidligere sjeflobbyist for Europa, Midtøsten og Afrika til å lekke dataene.

Men spørsmålet “hvorfor, og hvorfor nå?” skal få vente, i denne omgangen skal steigan.no nøye oss med å lage et sammendrag av situasjonen som gjengitt i The Guardian og en rekke andre medier.

Ubers inntog i Europa

Da taxitjenesten Uber ville etablere seg i Frankrike vekket det sterk motstand hos den etablerte taxinæringen, med taxistreiker og demonstrasjoner. Frankrike er et land som tradisjonelt har hatt et meget sterkt vern for både ansatte og yrkestilhørighet. For å bli taxisjåfør krevdes blant annet et kurs på 50-300 timer og eksamen, vandelsattest, førstehjelpskurs, mm. Den franske taxinæringen ga lyd fra seg da de oppdaget at Uber skulle inn i Frankrike og politikere responderte.

I 2015, etter voldsomme taxiprotester, mot etablering av Uber i Frankrike, kunngjorde daværende innenriksminister Bernard Cazeneuve at han hadde sendt inn en klage mot direktørene i Uber, og daværende president  François Hollande kunngjorde under et europeisk toppmøte i Brussel juni 2015 at «UberPop må oppløses og erklæres ulovlig, og beslaget av kjøretøyene må erklæres og gjennomføres».

Det var altså svært sterk motstand mot etableringen av Ubers “gigøkonomiske” modell der det er “hver mann for seg selv”.
Men Emmanuel Macron var en åpen tilhenger av forretningsmodellen og det viser seg nå at han strakk seg usedvanlig langt for å få dem i gang i Frankrike.

Uberfilene

The Guardian har i følge seg selv ledet en global etterforskning av de lekkede Uber-filene, og delte dataene med medieorganisasjoner over hele verden via International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ). Mer enn 180 journalister ved 40 medier inkludert Le Monde, Washington Post og BBC vil i løpet av de kommende dagene publisere en serie etterforskningsrapporter om teknologigiganten.

De interne dokumenter viser hvordan Travis Kalanick, medstifteren av taxitjenesten Über har hatt vedvarende kontakt med og støtte fra den nåværende franske presidenten Emmanuel Macron. Macron møtte grunnleggeren av selskapet så snart han ble økonomiminister.

Den franske presidenten har aldri lagt skjul på at han var en tidlig Uber-tilhenger. Men dokumenter tyder på at hans støtte til det kontroversielle selskapet gikk langt utover det som har vært offentlig kjent.

Mer enn 124 000 konfidensielle dokumenter som dekker en femårperiode angående forholdet er lekket og avdekker hvordan Kalanick ville tvinge drosjetjenesten inn i byer rundt om i verden, selv om det ville medføre brudd på lover og taxiforskrifter.

Dokumentene avslører hvordan Uber, i det skjulte, fridde til statsministre, presidenter, milliardærer, oligarker og mediebaroner, inkludert lobbyvirksomhet overfor den nåværende presidenten i USA Joe Biden, den nåværende tyske kansleren Olaf Scholz og daværende finansminister i Storbritannia, George Osborne

Det er Mark MacGann, Ubers tidligere sjeflobbyist for Europa, Midtøsten og Afrika, som skal være kilden til de lekkede dataene. «Det er min plikt å si ifra og hjelpe regjeringer og parlamentarikere med å rette opp noen grunnleggende feil,» sa han. «Moralsk sett hadde jeg ikke noe valg i saken

MacGann sier han bestemte seg for å si ifra fordi han mener at Uber bevisst sviktet lover i dusinvis av land og villedet folk om fordelene for driverne av selskapets “gig-økonomi”-modell, altså at sjåførene ikke ble ansatt, men drev som “selvstendig næringsdrivende” uten noen garantert inntekt.

The Guardian beskriver daværende situasjon slik:

De lekkede dokumentene trekker vekk  gardinene for metodene Uber brukte for å legge grunnlaget for imperiet. Dette er en av verdens største arbeidsplattformer, Uber er nå et selskap på 43 milliarder dollar som foretar omtrent 19 millioner reiser om dagen.

Filene dekker Ubers operasjoner i 40 land i en periode hvor selskapet ble en global gigant, som brøytet frem for sin drosjetjeneste til mange av byene der den fortsatt opererer i dag.

Fra Moskva til Johannesburg, med enestående risikokapitalfinansiering, drev Uber sterk subsidiering av reiser, forførte sjåfører og passasjerer til appen sin med insentiver og prismodeller som ikke ville være bærekraftige.

Uber undergravde etablerte drosjemarkeder og la press på regjeringer for å omskrive lovene for å bidra til å bane vei for en app-basert, gig-økonomisk arbeidsmodell som siden har spredt seg over hele verden.

I et forsøk på å dempe det voldsomme tilbakeslag mot selskapet og vinne endringer i taxi- og arbeidslovgivningen, planla Uber å bruke ekstraordinære 90 millioner dollar i 2016 på lobbyvirksomhet og PR, antyder et av dokumentene.

Strategien innebar ofte å gå over hodene på byens ordførere og transportmyndigheter og rett til maktens sete.

Macron ble konfrontert

Macron møtte konfronterende spørsmål om Uber og i november 2016 måtte han innrømme at  arbeidsforholdene til Uber-sjåfører, innebar å jobbe mye for lite lønn.

«De jobber faktisk noen ganger 60/70 timer for å nå Smic [offisiell minstelønn i Frankrike]», erklærte han til Mediapart, «men de kommer tilbake med verdighet, de finner en jobb, de tar på seg dress, et slips», la han til, og støttet det faktum at Uber var å ansette folk som ikke hadde jobb før. Men «det faktum at deres arbeidsgiver [Uber] ikke betaler skatt i Frankrike er et problem

Det Macron lot være å nevne var at inntekten til sjåførene ikke er det de kjører inn, de må også betale en rekke kostnader selv, og de har ikke rettighetene de ville hatt som ansatt i selskapet.


«Jeg er ikke for uberiseringen av det økonomiske livet, jeg liker ikke dette begrepet«, understreket han da.” Han har tidligere uttalt at han ville at Frankrike skulle være en “startup”-nasjon.

Avtalene til Uber-tilknyttede sjåfører har vært beskrevet som «slavearbeid» og det har forekommet både streiker og protester mot selskapets fremferd og behandling av sjåførene, blant annet i India, Spania, Kroatia, Kenya og flere andre land.

Opposisjonen

The Express har gjengitt uttalelser fra en rekke representanter for den franske opposisjonen:

Leder for partiet Florian Philippot krever avgang: «Macron må trekke seg! Han forråder Frankrike, dets selskaper, staten, rettferdigheten, folket! Ut!«

Han la til: «Hvis opposisjonene etter ikke stemmer for mistillit i dag, etter Uberfilene, vet jeg ikke hva mer de trenger!«

«Vær ansvarlig og stem det! Legg ned Macronie!»

EU-parlamentariker og representant for  Front national, Jordan Bardella: «Det var allment kjent, Uberfilene viser det nok en gang.”

«Til tross for det stadige «samtidig», har Emmanuel Macrons karriere en konsistens, en rød tråd: å tjene private interesser, ofte utenlandske, foran nasjonale interesser

EU-parlamentariker og representant for France Insoumise Manon Aubry gikk også hardt ut mot Macron:
Vi forstår også bedre rollen Frankrike spiller i å blokkere enhver europeisk regulering av plattformer!

«Det er ikke en president som styrer Frankrike, men en lobby

Debout La France-leder Nicolas Dupont-Aignan gjentok: «Emmanuel Macron, lojal tilhenger av Uber. Allerede som økonomiminister forrådte han Frankrike ved å forsvare interessene til et amerikansk selskap!«

I følge etterforskningen signerte den franske lederen en avtale med Uber for å «få Frankrike til å jobbe for Uber slik at Uber kan jobbe i og for Frankrike».

Macron lovet også «en drastisk forenkling av de juridiske kravene» for å få en samkjøringslisens.

Også Storbritannia

Uber har også i hemmelighet lobbet ministre for å påvirke Londons transportpolitikk, har det blitt rapportert.

Lekkede dokumenter viser at lobbyister for app-selskapet for samkjøring møtte daværende kansler George Osborne og andre ministre, ifølge BBC.

De «ikke-erklærte» møtene fant sted etter at Boris Johnson, som borgermester i London, hadde lovet å lansere en gjennomgang som kunne ha begrenset Ubers ekspansjon i hovedstaden.

Møtet med Osborne fant sted på en privat middag i den amerikanske delstaten California, der Uber holder til.

Ubers respons Etter at MacGann identifiserte stod frem som varsler:

Vi forstår at Mark angrer personlig på sin årelange lojalitet til vårt tidligere lederskap, men han er ikke i stand til å snakke troverdig om Uber i dag.»

Som svar på den bredere etterforskningen, erkjente Uber tidligere feil, men insisterte på at selskapet hadde forvandlet seg siden 2017 under ledelse av sin nye administrerende direktør, Dara Khosrowshahi. «Vi har ikke og vil ikke komme med unnskyldninger for tidligere oppførsel som tydeligvis ikke er i tråd med våre nåværende verdier,» sa en talsperson.

Steigan.no følger sakens utvikling.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.