Lekkasje: De samme som drev svart propaganda mot Syria driver PR for lockdownpolitikken

0

Lekkede dokumenter har avslørt en statsstøttet påvirkningsoperasjon designet for å undergrave kritikere av den britiske regjeringas koronapolitikk ved å bruke ei gruppe «antifascistiske» YouTube-påvirkere. Det er The Grayzone som avslører dette.

Prosjektet tar sikte på å gjennomføre psykologisk profilering av britiske borgere som avviker fra regjeringas politikk med obligatorisk vaksinasjon og nedstengninger, og deretter utnytte dataene til å etablere en YouTube-kanal som fremstiller disse kritikerne som farlige «superspredere» av «desinformasjon».

Prosjektet er utformet for angivelig «å dempe innflytelsen av pseudovitenskapelig materiale på nettet, med spesifikk vekt på koronavirus-relatert ‘anti-vaxxing’-følelser.» Operasjonen drives av Storbritannias Royal Institution , og kalles «Challenging Pseudoscience.»

Dens øverste beskytter er Charles, prinsen av Wales, nummer to til den britiske tronen, som nylig gikk til angrep mot antatte «konspirasjonsteorier» rundt COVID-19-vaksiner. Organisasjonen mottok en betydelig pengeinnsprøytning i 2020 fra den britiske regjeringas Culture Recovery Fund øremerket videoproduksjon.

Lekkede filer innhentet av The Grayzone indikerer at Royal Institution har sikret seg tjenestene til Valent Projects, et kommunikasjonsfirma grunnlagt av en PR-agent som tidligere var involvert i det britiske Foreign Office’ kampanje for voldelig regimeskifte i Syria. Valent har også blitt sponset av US Agency for International Development (USAID), med direkte tilknytning til etterretningstjenestene i USA, for et prosjekt som tar sikte på å «undersøke desinformasjon».

Valents sentrale rolle i operasjonen fremhever trenden med informasjonskrigføringsspesialister som bringer teknikkene de finpusset mot mål som den syriske regjeringa hjem til Vesten, der stadig mer upopulære regjeringer konfronterer masser av innbyggere som stadig protesterer mot koronarestriksjoner. 

Som i Syria, hvor kommunikasjonsfirmaer som Valent opprettet, trente og instrumentaliserte medieorganisasjoner for å fremme regimeendring, har de skjult rekruttert en berømt britisk YouTube-influenser for å gi deres nøye beregnede mediekampanje en autentisk smak. 

Ifølge interne dokumenter planlegger Valent å designe en «sosial medier-kampanje med masseappell frontet av den fremtredende sosiale mediefiguren Abigail Thorn», grunnleggeren av Philosophy Tube. Valents forskning på britiske borgere som avviser offisiell politikk om COVID-19 «vil bli brukt til å utarbeide en kampanje som bruker YouTuber Abigail Thorns eksisterende plattform for å oppnå et målbart kognitivt skifte i målgruppa,» heter det i dokumentene.

Med over én million abonnenter på YouTube-kanalen sin og mer enn 7000 Patreon-supportere, har Thorn etablert et kraftig redskap for enhver kommunikasjonskampanje. Hun er også et kjernemedlem av BreadTube, ei gruppe venstreorienterte sosiale medier-influensere som har tiltrukket seg intens interesse for sin påståtte evne til «å sprekke YouTubes politiske bobler for å skape rom for avradikalisering». 

Mens de beste BreadTubers er mest kjent for å bruke memer og teatralske knep for å motvirke høyreorienterte fortellinger, har de også dedikert intens energi til å angripe den antiimperialistiske venstresida som «tankies» engasjert i en hemmelig «rød-brun allianse» med ekstremister på høyresida.

I sin bok, «BreadTube Serves Imperialism: Examining the New Brand of Internet Pseudo-Socialism «, sammenlignet sosialistisk arrangør Caleb Maupin BreadTube med «counter-gangs» som ble utplassert av britisk og amerikansk etterretning for å infiltrere og splitte opprørsstyrker fra Kenya til Sørøst-Asia. 

Det nasjonale sikkerhetsetablissementets favorittsosialister

Thorn er blant de mest fremtredende skikkelsene i det løst sammensveilede kollektivet av YouTube-influensere kjent som BreadTube. Inspirert av tittelen på anarkisten Peter Kropotkins traktat, The Conquest of Bread , fremmer BreadTube en hyperidentitær, imperialismevennlig tolkning av sosialistisk politikk som har skaffet skaperne entusiastisk promotering fra etablissementsinteresser. 

New York Times publiserte for eksempel en lang 2019-profil av en ung mann ved navn Caleb Cain som visstnok «falt ned i kaninhullet til høyre» på YouTube. Cain hevdet at han ble avradikalisert gjennom eksponering for videoer av Thorn og andre populære BreadTubers som Natalie Wynn fra Contrapoints. I løpet av Trump-æraen, da det Google-eide YouTube implementerte en rekke strenge kontrollkoder, begynte det å forsterke BreadTube-påvirkere gjennom sine algoritmer.

Andre populære BreadTube-figurer inkluderer Vaush, en videospiller fra Beverly Hills, California ved navn Ian Koshinski. Kjent for sin overfladiske forståelse av marxisme, grove skjellsord mot Trump-tilhengere («de forsvinner, eller så forsvinner vi alle»), kvinnelige idrettsutøvere på videregående skole ( «beklager, du suger, dumme tispe» ) og den fengslede journalisten Julian Assange ( «Jeg vil at Assange skal dø på et svart CIA-nettsted bare fordi det ville trigge alle de verste menneskene på Twitter» ), har den selverklærte «libertarianske sosialisten» fått tilnavnet «Vaush Limbaugh» fra sine kritikere. 

Grunnleggeren av Valent drev PR for regimeskifte i Syria

Greenberg-programmets profil av Falconer sier at «han har ledet Foreign Offices Terrorism Response Team, Storbritannias innsats for å starte en fredsprosess i Afghanistan og tjenestegjort i Pakistan og Sør-Sudan,» og tjenestegjorde ved National Crime Agency – Londons ekvivalent av FBI. 

Amil Khan, som er kjent for å ha drevet svart propaganda mot Syria på vegne av britisk etterretning er nå engasjert i Challenging Pseudoscience. Og Khan roste i høye toner Falconer da han ble knyttet til prosjektet.

Hamish Falconer i Valent har jobbet for Foreign Office. Han har avslørt at den «spennende» Challenging Pseudoscience-kampanjen også har mottatt «generøs støtte» fra Open Society Foundations til CIA-tilknyttede milliardæren George Soros. 

Britisk etterretning er verdensmestre i psykologisk krigføring

Den britiske hæren har en egen brigade, 77th Brigade, som bare driver psykologisk krigføring. Med røtter tilbake til Det britiske imperiet har de finslipt og profesjonalisert psykologisk påvirkning, og er spesielt gode på å gi imperialistiske prosjekter et «progressivt» tilsnitt. At de har stilt seg bak kampanjene mot kritikken av koronapolitikken borger for at det vil bli mer sånt. Kampanjene vil helt sikkert få norske avleggere og etterplaprere.

Forrige artikkelStorbritannia bruker 4000 militære for å dominere befolkningens informasjon
Neste artikkelSverige har i særklasse lavest antall døde med covid per capita i Nord-Europa