Hva er det som skjer med bank-ID?

0

Alle som har brukt nettbank eller tjenester som er basert på bank-ID i det siste vil ha oppdaget at det er store problemer med dette systemet. Man får gjerne meldinger som denne:

E24 skriver:

Onsdag kveld skrev BankID en statusoppdatering om at tjenesten på app og kodebrikke fungerer som normalt, «etter en periode med ustabilitet».

Problemene startet onsdag morgen, og BankID hadde også liknende utfordringer tirsdag.

– Vi beklager at det har vært en del utfordringer med BankID i det siste. Vi ser dessverre at det fortsatt er noen mindre driftsproblemer etter bytte til ny leverandør, skrev BankID i oppdateringen.

Flyttingen over til nye driftsleverandør begynte 21. oktober, ifølge en pressemelding. Snart sju uker etter ser ikke ut til at problemene knyttet til dette er ordnet helt opp i.

Kritisk infrastruktur

Etter at de fleste bankfilialer er blitt lagt ned er nettbank blitt den helt avgjørende tjenesten for å ta ut lønn og betale regninger.

I tillegg brukes bank-ID til identifisering i bruk av offentlige tjenester som Skatteetaten og AltInn.

Bank-ID er derfor blitt en samfunnskritisk infrastruktur.

Når den kneler har samfunnet problemer.

Men hvorfor kneler det nå? Vi får vite at det skyles overgang til en ny tjenesteleverandør.

Hvem er denne tjenesteleverandøren?

I oktober 2021 ble bank-ID-tjenestene flyttet fra Nets til driftsleverandøren DXC. Allerede da ble det varslet at det ville føre til en del nedetid. Men siden da har det gått over halvannen måned og problemene vedvarer.

Hvem er dette DXC?

Det er et amerikansk børsnotert selskap som heter DXC Technology. De skriver på sine nettsider at de har vært aktive innen amerikansk militærindustri i over 50 år. Og de legger ved en anbefaling fra våpengiganten Lockheed Martin.

“We build incredibly complex aircraft with an unwavering focus on precision and quality. Engineering changes are part of cutting-edge Aerospace and our MES must be able to incorporate those in the most optimal manner.”

Jeff Gleeson
Senior Manager of Manufacturing Systems
Lockheed Martin Aeronautics

Når DXCs teknologi jobber for USAs våpenindustri kan vi garantere at Pentagon og etterretningstjenestene har direkte tilgang til de innerste kodene i systemet.

Hvem eier DXC?

Så kommer vårt vanlige spørsmål: Hvem eier dette og hvem profiterer på det? Og ikke helt overraskende finner vi igjen våre «vanlige mistenkte». Vanguard 11%, BlackRock 6% og State Street 3,2%.

Og da kommer oppfølgingsspørsmålet:

Hvorfor blir samfunnskritisk infrastruktur i Norge satt bort til et selskap som kontrolleres av USAs militærindustri og de største finansgigantene i verden?

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelEU og balkanisering av den europeiske jernbanen
Neste artikkelUSA og NATO med farlige provokasjoner mot Russland
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).