Risikerer Uganda å måtte gi Entebbe flyplass til Kina?

0
ENTEBBE, UGANDA - AUG 31: Entebbe Airport is the principal international airport of Uganda shown on August 31, 2010 in ENtebbe, Uganda. It is located on the shores of Lake Victoria and about 35km from the capital Kampala.

Uganda har lagd en svært ambisiøs plan for å utvide Entebbe flyplass til å bli et viktig kommunikasjonsknutepunkt for hele Øst-Afrika. Avisa The East African skriver:

Stilt overfor behovet for å utvide transportsektoren i takt med regional infrastrukturutvikling, lanserte Uganda en aggressiv og ambisiøs 20-årig masterplan for sivil luftfart som inkluderte oppgradering av den eneste internasjonale flyplassen i Entebbe langs bredden av Victoriasjøen, 43 km sør for hovedstaden Kampala. Den renoverte flyplassen skal håndtere rundt 150 000 operasjoner i året, ettersom denne innlandsstaten gikk inn for å gjøre sin hovedflyplass til et regionalt knutepunkt.

Den 24. mars 2015 ba finansminister Matia Kasaija parlamentet om å godkjenne et lån på 325 millioner dollar ra Exim Bank of China for utvidelsesarbeidene på flyplassen. Lånet ble godkjent, og arbeidene startet i januar året etter. Da han snakket til parlamentsmedlemmene, sa Kasaija at det var det beste tilbudet som var tilgjengelig, og at de måtte ta det veldig raskt.

Bekymring for betingelsene i lånet

Etterhvert som arbeidene skred fram ble luftfartsmyndighetene Uganda Civil Aviation Authority (UCAA) stadig mer bekymret for vilkårene i avtalen med den kinesiske banken.

13 klausuler i avtalen ble ansett som uvennlige og var som å pantsette flyplassen og undergrave landets suverenitet, sa de. Det mest urovekkende for luftfartssjefene var en klausul som ga Exim Bank myndighet til å godkjenne uttak av midler fra UCAA-kontoene. Banken hadde også fått fullmakt til å godkjenne årlige og månedlige driftsbudsjetter, som den kunne avvise, og rettighetene til å inspisere regjeringa og UCCAs regnskapsbøker. China International Economic and Trade Arbitration Commission (CIETAC) i Beijing hadde også fått mandat til å løse eventuelle tvister. Den første til å slå alarm var den tidligere UCAA-administrerende direktøren David Kakuba som advarte om at manglende endring av klausulene kan føre til at statlig eiendom ble beslaglagt og overtatt av Kina.

Planleggingsminister Amos Lugoloobi innrømte at låneavtalen var «elendig forhandlet», men sa at departementet hadde etablert ei hel avdeling som skal ha i oppgave å sørge for at lånet ikke blir misligholdt.

Sammenliknet med europeiske land har Uganda en lav gjeldsrate i forhold til BNP, nemlig 45,7%, og sjøl med deenne avtalen med Kina vil ikke gjeldsgraden overstige 50% av BNP, hevder planleggingsministeren.

Riksadvokat Kiwanuka Kiryowa ønsker å dempe frykten for at flyplassen kan bli overtatt av Kina. «Vi har ikke pantsatt noe ugandisk eiendom for å inngå denne avtalen,» sier han. Kiryowa sier at dette er en kommersiell avtale som legger forpliktelser på begge parter. Han mener at flyplassen vil tjene penger, og da vil også renter og avdrag kunne betjenes.

Finansminister Kasaija sier at dersom det skulle oppstå en fare for at lånet blir misligholdt, vil den ugandiske staten gå inn og sørge for at det ikke oppstår ei betalingskrise.

Hvis man skal tro ugandiske myndigheter, er det altså ingen fare for at Entebbe flyplass vil havne på kinesiske hender. Men på den andre sida har det også vært reist spørsmål i Uganda om hvorvidt det finnes noen hemmelige kickback-avtaler innebygd i dette, slik at ugandiske personer kan ha skodd seg på å inngå et dårlig lån. I Kampala bedyres det at så ikke er tilfelle, men det ville man vel si uansett?

I parlamentet i Uganda har låneavtalen skapt store diskusjoner og finansministeren er blitt kalt inn på teppet og grillet av parlamentarikerne, skriver avisa The Citizen. Men da grillsesongen var over endte det med at parlamentet godkjente avtalen.

Dette er ikke det første prosjektet finansiert av Kinas Exim Bank. Banken har finansiert rundt 85 prosent av to store ugandiske kraftprosjekter – Karuma- og Isimba-demningene. Den kinesiske banken finansierte også Kampalas Entebbe Express Highway til Entebbe på 476 millioner dollar.

The Export–Import Bank of China (China Exim Bank) er en del av det kinesiske bistandssystemet og har i oppgave å forvalte låneavtaler på vegne av den kinesiske staten.

Så langt ingen fare, men…

Overskriftene i internasjonale medier om at Kina skulle være i ferd med å ta over Entebbe flyplass, er det altså så langt ikke hold i. Det skal mye til for at det skal skje. På den andre sida har afrikanske ledere vært der før, da forrige generasjons politikere tok opp altfor store lån gjennom Verdensbanken og kjørte de landene de var ledere for inn i brutale gjeldskriser. Det kan naturligvis skje igjen.

Forrige artikkelStøres coronatiltak snubler i to ord
Neste artikkelHva mener Human-Etisk Forbund om ytringsfrihet og kritisk tenkning?