Kasakhstan er det største landet i Sentral-Asia, og med lange grenser til både Kina og Russland er det klart at landet vil spille en nøkkelrolle i den økte handelen mellom de to stormaktene. Men Kasakhstan kan også komme til å få en viktig rolle i forbindelse med den gigantiske smarbeidsavtalen mellom Iran og Kina. De to landa har skrevet under en økonomisk samarbeidsavtale til en verdi av 400 milliarder dollar. Kina skal investere tungt i Iran og til gjengjeld skal Kina være sikret olje og gass fra Iran i lang tid framover.
Men hvordan skal olje og gass komme fra Iran til Kina? En mulighet er naturligvis å bruke tankskip, men selv om den nye iranske gassterminalen vil ligge utenfor Hormuz-stredet, er det fortsatt et probem å være avhengig av frakt gjennom det trange malakkastredet.
Og da kommer transport gjennom Sentral-Asia opp som en nærliggende løsning. Kasakhstan har riktignok ikke landverts forbindelse med Iran, men de har forbindelse via Kaspihavet. Dermed kan Iran og Kina bygge en rørledning fra Iran på havbunnen til Kasakhstans oljeterminal i Kuryk ved Kaspihavet. Og dermed kan de knytte seg til det rørsystemet som allerede finnes i Kasakhstan til Kina, eller kanskje helst bygge en rørledning til langs samme rute. Kasakhstan er sjøl en stor olje- og gassprodusent, så det kan også være snakk om en «bytteavtale» der Iran levere olje eller gass til Kasakhstan i vest og Kasakhstan leverer egen olje eller gass videre til Kina i øst.
I nyere tid er også de politiske forbindelsene og handelsforbindelsene mellom Iran og Kasakhstan blitt styrket. Det betyr at alt ligger til rette for det trepartssamarbeidet vi skisserer.
Kasakhstan er både medlem av Shanghai Cooperation Organisation (SCO) og Eurasia Economic Union (EAEU), så hele det organisatoriske rammeverket er også på plass.
USAs militære hegemoni har dreid seg mye om å være herre på verdenshavene og kunne sende sine «uovervinnelige» hagarskipsgrupper hit og dit for å true, drive utpresning eller gå til krig. Det hegemoniet er på vei over i historiebøkene, men likevel blir det å sikre transport langs alle silkeveiene bli svært viktig for det multilaterale nettverket som vokser fram i Sentral-Asia og Øst-Asia.
Pepe Escobar har nylig publisert en interessant artikkel med tittelen How Eurasia will be interconnected, som kan være vel verdt å lese.