NATO avskjærer russiske fly fra Middelhavet til Nord-Atlanteren

0

29. mars 2021 gjennomførte NATO flymanøvre som omfattet over Nord-Atlanteren, Nordsjøen, Svartehavet og Østersjøen. NATO-fly gikk på vingene for å avskjære russiske militærfly. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

Allierte fly utførte til sammen ti avskjæringer da de skygget russiske bombefly og kampfly over Nord-Atlanteren, Nordsjøen, Svartehavet og Østersjøen, sa NATO i en uttalelse 30. mars. Aksjonene, som fant sted i løpet av under seks timer, involverte seks forskjellige grupper av russiske fly i nærheten av det allierte luftrommet.

«Avskjæringa av flere grupper av russiske fly viser at NATO-styrkene er villige til og har evner til å vokte det allierte luftrommet 24 timer i døgnet, 7 dager i uken og 365 dager i året,» sa general Andrew Hansen fra NATOs allierte luftkommando ved «Ramstein Air Base i Tyskland».

Allierte fly involvert i disse oppdragene inkluderte jagerfly fra Norge, Storbritannia, Belgia, Tyrkia, Italia, Romania og Bulgaria.

Helt i nord kom norske F-16 i aksjon etter at radarer oppdaget to Tupolev Tu-95 bombefly som fløy lenger sør over Nordsjøen, sa NATO. Senere den dagen fanget de norske F-16-ene opp to Tupolev Tu-160 blackjack-bombefly over internasjonale farvann.

Tyrkiske, rumenske og bulgarske krigsfly jaget også russiske fly over Svartehavet til de forlot området, mens italienske krigsfly avskar et russisk Iljusj Il-38 patruljefly over Svartehavet nær den russiske militære eksklaven Kaliningrad.

Kommentar:

Å gjennomføre en slik koordinert avskjæringsaksjon mot Russland over hele kontinentet og havene utenfor er en opplagt øvelse i virkelig krig, og det oppfattes opplagt slik i Moskva også. For to uker siden stilte vi spørsmålet: Stor militær aktivitet i Europa. Hva skjer? Det spørsmålet fortjener å bli gjentatt. Hva er det NATO og Norge holder på med?

Feil bruk av terminologi?

En leser skriver:

«Avskjære» er helt feil ord her, for i internasjonalt luftrom har russiske og alllierte fly like stor rett til å fly, og en «avskjæring» i internasjonalt luftrom ville være en sædeles alvorlig handling.

Forrige artikkelStøtteordningene: Over 300 millioner kan havne hos utenlandske eierselskaper
Neste artikkelFrankrikes rolle og ansvar i massakren av tutsiene, Rwanda 1994