Minst 150 private militære entreprenører er blitt transportert til Europa med Pentagon-chartrede fly de siste ukene, ifølge informasjon og flydata analysert av Arms Watch.
Arms Watch er en uavhengig journalistorgnisasjon som ble grunnlagt av den bulgarske journalisten Dilyana Gaytandzhieva for å granske den hemmelige våpentrafikken som drives av regjeringer og våpenhandlere. De har et nettverk av modige folk som skaffer kvalitetssikret informasjon, av og til med fare for sine liv.
Amerikanske militærkontraktører som opererer i Benghazi (Libya) ble overført til Bulgarias hovedstad Sofia 28. oktober 2020 via Malta ved hjelp av to fly, har kilder på Sofia lufthavn avslørt:
- Boeing 767 med registrering N495AX drevet av Omni Air, USA (en Pentagon-kontraktør som jobber under en kontrakt på 19,8 millioner dollar for lufttransporttjenester, ifølge informasjon fra det amerikanske føderale kontraktsregisteret)
- Saab 2000 med registrering ES-NSH drevet av Nyx Air – Estland
27. oktober 2020 klokka 14:23 UTC startet den amerikanske Boeing 767 med registrering N495AX operert av Omni Air fra Dulles International Airport, Washington og landet 22:51 UTC på Sofia lufthavn.
28. oktober klokka 3:45 lettet EET N495AX fra Sofia lufthavn og klokka 06:23 landet EET i Erbil, Irak.
Klokka 07:50 dro EET N495AX fra Erbil til Malta.
I mellomtida, klokka 7:21 EET dro estiske Nyx Air ES-NSH fra Malta til Benghazi.
ES-NSH dro fra Benghazi til Malta og klokka 10:50 EET landet flyet på Luqa lufthavn, Malta.
En time senere, klokka 11:56, landet EET N495AX på Malta fra Erbil.
Få minutter senere dro det estiske flyet ES-NSH tilbake til Benghazi.
Etter at ES-NSH tok av til Benghazi, dro N495AX til Sofia klokken 13 EET.
Passasjerer fra Erbil til Benghazi
Ifølge flyinformasjon ble 17 passasjerer fra Erbil fraktet av Omni Air N495AX til Malta hvorfra de ble overført til Benghazi av Nyx Air ES-NSH.
Passasjerer fra Benghazi til Sofia
23 passasjerer fra Benghazi ble transportert av Nyx Air ES-NSH til Malta hvorfra de ble overført til Sofia av Omni Air N495AX, avslører informasjon fra Sofia lufthavn. De to flyene byttet passasjerer.
Selv om den amerikanske hæren ikke offisielt opererer i Benghazi, har antall flyreiser mellom Benghazi og Washington økt siden juni, ifølge en etterforskningsrapport publisert av The Times.
N495AX reiste tilbake til Washington fra Sofia og landet på Dulles lufthavn kl. 00:54 UTC 29. oktober.
Samme dag, 29. oktober, klokka 14.05 UTC, gikk det samme Omni Air-flyet N495AX fra Washington Dulles lufthavn og landet igjen på Sofia lufthavn klokka 12:30 EET (to påfølgende flyreiser på bare to dager).
2 timer 25 minutter senere, 02:55 EET den 30. oktober, kom en annen Omni Air Boeing 767 med registrering N207AX til Sofia lufthavn fra Washington Dulles lufthavn.
Mens N207AX (OAE6639) fortsatt taxet, dro det andre Omni Air-flyet N495AX (B763) fra Sofia klokka 03:02 EET på vei østover til Kabul og deretter tilbake til Sofia og Washington.
Militære flyreiser med spesiell status i Sofia og Bucuresti
Omni Air har utført en rekke flyreiser til Bulgaria og Romania de siste månedene, viser flydata. Luftselskapet har blitt kontrakt med den amerikanske transportkommandoen for å transportere passasjerer og last for Pentagon, ifølge informasjon fra det amerikanske føderale kontraktsregisteret. Disse flyvningene er militære flyvninger med en spesiell status som drives av sivile fly – MARSA.
Den uvanlige amerikanske aktiviteten på Balkan skjer dager før det kommende presidentvalget i Moldova, som etter planen skal holdes søndag 1. november 2020. Det blir det fjerde presidentvalget siden nasjonens uavhengighetserklæring. Velgerne kan enten velge en ny president eller gjenvelge den sittende Igor Dodon.
En nøkkeldato for valget er 11. november, da navnet på den nye presidenten i Moldova vil bli kjent.
USAs forsvarsminister Mark Epster har allerede kunngjort at USA vil utvide sitt forsvarssamarbeid med Bulgaria og Romania ytterligere. Det er sannsynlig at slike planer inkluderer hasteoverføring av militære kontraktører fra krigssoner til Europa.
Arms Watch be sine følgere om å følge med på dette og og eventuelt bidra med ytterligere informasjon og kommentarer.
Kommentar:
Dokumentasjonen fra Arms Watch er detaljert og solid. Det kan neppe reises tvil om at det foregår en slik transport av militære kontraktører fra Libya til Balkan. Det vi foreløpig ikke vet er hva som er hensikten med denne transporten. Hvorfor flyr Pentagon leiesoldater fra Libya til Europa, og hvorfor gjør de det akkurat nå? Det vet vi foreløpig ikke.