Klimaaktivister i Tyskland har lansert en ny aksjonsform. De har blokkert togtransport med nye biler fra Volkswagen Werke i Wolfsburg. Morgenpost i Berlin kaller det en spektakulær aksjon. Gruppa kaller seg H-Block VW. De blokkerte også ei jernbanebru der de hadde hengt opp et banner med teksten «I want you to panic … and take action! Abolish capitalism.» Første ledd er som kjent et sitat fra den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg, som er blitt et ikon for klimabevegelsen.
Det var bare et 30-talls aktivister som blokkerte togene, men det er jo en effektiv aksjonsform. Et annet spørsmål er hva slags forankring denne «anti-kapitalismen» har i arbeiderklassen. Tysk bilindustri er inne i ei alvorlig krise og arbeidsplassene i industrien er truet. I bransjen sies det at man står overfor «enorme problemer». Det er fattet politiske vedtak om en rask overgang til elbiler som bransjen neppe har noen forutsetninger til å makte. En annen sak er at energiforsyninga heller ikke vil klare det. Tyskland har vært på randen av blackout tre ganger i 2019 og det er med under tre prosent elektriske biler.
Bilbransjen snakker om at den vil miste 15 til 20 prosent av arbeidsplassene innen 2030. I verste fall kan det være snakk om hundretusener av arbeidsplasser. For å eventuelt få til en del av den teknologiske revolusjonen som overgangen til elbiler vil kreve trengs det enorme mengder kapital, men hvem vil investere i en bransje som er så usikker?
Volkswagen solgte 2,8 prosent færre biler første halvår 2019 sammenliknet med 2018. For Daimler var nedgangen 4,7 prosent.
For anarkister er det sikkert greit å bidra til å få en industrisektor i kne. De behøver jo ikke å bry seg om produksjon, teknologi, energiforsyning eller arbeidsplasser. Men for arbeiderklassen skal helst politikken være basert på virkeligheten og på praktisk gjennomførbare løsninger og ikke bare ønsketenkning.