Hvem er E-tjenesten lojale mot? Delte informasjon om Kursk-ulykken med USA lenge før norske myndigheter fikk vite noe.

0
U-båten Kursk. © Sputnik / Yuriy Kaver

Norsk etterretning delte informasjon om Kursk-ulykken med USA før sentrale norske myndigheter, skriver NRK. Den norske E-tjenesten var angivelig de første som fikk vite om ulykken med den russiske atomubåten Kursk 12. august 2000. Denne informasjonen delte de øyeblikkelig med USAs etterretningstjeneste NSA. Dette går fram av et dokument i Snowden-arkivet. Ifølge Snowden-arkivet var E-tjenesten den første og eneste etterretningsorganisasjonen som fikk vite om eksplosjonen som førte til at Kursk sank før russerne sjøl visste om det. De hadde samlet data fra lydbøyer og fra etterretningsskipet Marjatta. NRK skriver:

– Dette reiser kritiske spørsmål om informasjonsgangen ved atomulykker, som regjeringen bør svare på, sier seniorforsker Sverre Lodgaard ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

Han er kritisk til E-tjenestens informasjonsflyt under Kursk-ulykken i år 2000. Den førte til at norske myndigheter først flere dager etter ulykken kunne reagere.

En skriftlig rapport fra norsk E-tjeneste ble samme dag delt med den amerikanske etterretningsorganisasjonen NSA (National Security Agency).

Forsvaret i Nord-Norge og Statens strålevern hørte imidlertid ikke noe før flere dager senere. Da kom informasjonen fra en helt annet kilde enn norsk etterretning.

– Utgangspunktet bør være at der nasjonale hensyn er berørt, bør ingen prioriteres høyere enn ansvarlige norske instanser. Hva tilsier at informasjon til amerikanske myndigheter skal prioriteres foran ansvarlige norske instanser, spør Lodgaard i NUPI.

Finnmarks fylkesordfører Ragnhild Vassvik (Ap) sier i en kommentar:

– At norsk etterretning har nøyaktig informasjon straks hendelsen inntreffer og informerer USA først, kan i verste fall fortelle oss noe om lojaliteten hos etterretningen. Vi burde forvente at norske myndigheter ble informert først, eller samtidig med at USA ble informert, sier Vassvik.

Vassvik har helt rett. Denne episoden reiser spørsmålet om E-tjenestens lojalitet – og vi må vel også si at den besvarer spørsmålet om hvor denne lojaliteten ligger.

Forrige artikkelTrump imponerer ikke om Kinas økonomi heller
Neste artikkelKari Jaquesson: steigan.no gir deg nyheter og analyser du trenger