På norsk finnes det et ordtak som sier «Det er flere måter å flå en rev på.» Det ordtaket, eller snarere, den tenkemåten finnes i hundre variasjoner i kinesisk tradisjon. I de kinesiske og japanske kampsportene finnes det noe som kalles Ju-prinsippet, som går ut på å utnytte fiendens angrep og snu det mot angriperen selv.
President Trump har innledet en nesten total handelskrig mot Kina, og det har, som vi allerede har varslet om, naturligvis fått negative virkninger på Kinas økonomi. Men om Trump kjenner til Ju-prinsippet, skjuler han det godt. Han minner mer om den sterke, og noe enfoldige kjempen som retter voldsomme angrep mot en motstander han regner som underlegen.
Og som ventet har ikke Kina svart med like for like, men heller, helt etter lærebøkene i kampsport, avpasset motstøtene etter USAs og Trumps svakheter. Kina har blant annet lagt en 25 prosent importavgidt på soyabønner fra USA. Det rammer grunnfjellet av Trump-supportere i amerikansk landbruk. Og virkningene har ikke latt vente på seg. USAs farmere er desperate, de forlanger en avslutning på handelskrigen nå! Riktignok har Trump satt av store summer til å kompensere for disse tapene, men farmerne sier: Vi vil ikke ha en sjekk til fra regjeringa. Folk innser at hvis vi taper markedet, er det vanskelig å få det tilbake!
Det samme skriver finanstidsskriftet Forbes: «Det kinesiske markedet kommer kanskje aldri tilbake.»
De statene som eksporterer landbruksprodukter, kjemikalier og elektronikk til Kina er ille ut å kjøre. De første fire månedene av 2019 har Californias eksport falt med 13 prosent. Hvis California hadde vært en sjølstendig stat, hadde den ligget på femteplass i verden. Så ei krise i dette omfanget i California er smertefull.
Kina ruller ut den røde løperen for andre – dropper USA
Peterson Institute for International Economics skriver at Kina det siste året har senket importavgiftene for alle andre, og har økt dem bare for USA. Dette har forverret konkurransevilkårene for produsenter i USA overfor alle andre konkurrenter.
Kina har begynt å rulle ut den røde løperen for resten av verden. Alle andre kan nyte forbedret tilgang til Kinas marked av 1,4 milliarder forbrukere, skrev tenketanken i sin rapport fra 12. juni 2019.
Dette gjør også ifølge Peterson Institute at bedrifter og forbrukere i USA vil bli påført større tap enn tidligere antatt.
Knuser omsetninga av brudekjoler!
En helt spesiell vri er hvordan importavgiftene i USA ser ut til å knuse en spesialisert bransjen, nemlig de som designer og selger brudekjoler. Det er en industri som omsetter for to milliarder dollar, og de er fullstendig avhengige av import fra Kina. «Dette vil utslette oss,» sier representanter for industrien.
Kina har mer å gå på
I Kina blir straffetiltakene fra USA oppfattet som et angrep på fedrelandet. Kinesiske forbrukere slutter i hopetall med å kjøpe produkter fra USA som de tidligere kastet seg begjærlig over. Salget av iPhone i Kina er forventet å falle med 30 prosent i 2019, mens Huawei ligger an til en vekst på 40 prosent.
Dette gir Xi Jinping og partiledelsen i Kina stor taktisk og strategisk dybde. Landet kan tåle motgang i en grad som USA neppe er klart for, og kineserne har ennå ikke begynt for alvor å finstemme Ju-prinsippet overfor USA. Men det kommer, det kan man være trygg på.
Militærteoretikeren Sun Tzu, som også Mao Zedong lærte mye av, var opptatt av å forvente det uventede og å svare på angrep med «fleksibel respons». Han understreket også betydninga av å utnytte andre lands ressurser for å bekjempe en motstander. Og nå kan altså Kina glede til og med USAs allierte med at de kan utkonkrrere sin herre og mester på det lukrative og gigantiske kinesiske markedet.
Som Dag Solstad skrev i Gymnaslærer Pedersen: «Dette ville Mao ha likt! Og det tror vi også Mohammed Ali ville ha gjort, han som sa: «Beveg deg som en sommerfugl – og stikk som en bie!»