Alvorlig krise i global bilindustri anført av Kina

5
Illustrasjon: Shutterstock

Kina har verdens uten sammenlikning største bilproduksjon. 28 prosent av verdens biler produseres i Kina, mot 11,5 prosent i USA, som er verdens nest største produsent. Derfor er det all mulig grunn til å merke seg at Kinas bilproduksjon falt med 16,4 prosent i mai 2019, særlig når det er den tolvte måneden på rad med fall i den kinesiske produksjonen.

Det blir oppgitt tre årsaker til fallet i det kinesiske bilmarkedet: handelskrigen med USA, usikkerhet i industrien på grunn av strengere utslippskrav og fall i middelklassens kjøpekraft.

Også tysk bilindustri er i krise. Volkswagen registrerer en global nedgang på fem prosent i forhold til 2018, skriver det tyske Manager Magazin. Det samme gjelder Daimler. Det tyske forskningsinstituttet CAR ved universitetet i Duisburg-Essen regner med en global nedgang i bilproduksjonen i 2019 på fem prosent eller nesten 80 millioner biler. Det vil i så fall være den største nedgangen i denne industrien siden finanskrisa i 2008.

Etter å ha hatt et rekordår i 2018 er også bilindustrien i USA på vei inn i ei ny krise, skriver Bloomberg. USAs bilprodusenter stenger fabrikker og sier opp arbeidere i tusentall.

Japanske Honda, som sammen med Toyota er blant de ytterst får merkene som har en oppgang i 2019, har besluttet å stenge fabrikken sin i Swindon i England, noe som fører til at 3500 arbeidere mister jobben. De vil også stenge en fabrikk i Tyrkia. General Motors sa i november 2018 at de stenger åtte fabrikker med i alt 14.000 arbeidere. Ford kutter ned produksjonen i Europa, noe som rammer 7.000 arbeidere.

Bilindustrien er et så stort marked for leverandørindustriene at så store bevegelser i markedet naturligvis også slår over i andre sektorer. Tysk industri melder om nedgang i 2019 og drastisk krympende ordrebøker. For Tyskland spiller også USAs sanksjoner en stor økonomisk rolle, siden de rammer tysk eksport til landets tradisjonelle marked i Russland.

Mange kommentatorer advarer mot at disse signalene kan være varsler om en ny finansiell og økonomisk krise. USAs handelskrig mot Kina forsterker naturligvis denne tendensen fordi den rammer de to største økonomiene i verden. Kina er den største motoren i verdenshandelen, så en økonomisk krig mot Kina rammer naturligvis handelen i hele verden, påpeker New York Times.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Det er ikke så greit, når vi skal ha i både pose og sekk.

  2. TerjeM says:

    Jeg tror faktisk det stemmer, at den kinesiske økonomien er i en krise, selv om den ikke er offisiell ennå. Bilindustrien er bare ett av symtomene. Antageligvis vil denne krisen merkes godt i resten av verden. Fra egen jobberfaring, høres våre forrettningsforbindelser der (Shenzhen) langt mindre optimistiske ut i år enn i fjor, og et eller to mindre selskaper har forsvunnet, sannsynligvis konkurs. De siste årene har det bare vært opptur og ekspansjon der.

  3. Lønn og betingelser har blitt så dårlig i bilindustrien generelt at de som står ved samlebåndene ikke har råd til å kjøpe selv de rimeligste bilene de produserer. Overproduksjon i de senere år har ført til “hemmelige” bilkirkegårder på kvadratkilometer for for helt nye biler, som MSM ikke viser i nyhetssendingene.

    VW har bare i USA leid gigantiske områder for å lagre de 350 000 (!) bilene de måtte kjøpe tilbake i dieselskandalen. Stadig flere yngre urbane tar ikke sertifikat for bil i Vesten. En alarmerende utvikling er at stadig flere i USA misligholder billånene sine, et alvorlig tegn på at noe er galt i et land hvor bilen er det fremste og ofte eneste transportmiddelet.

    Dette er alvorlig, for bilfabrikkene har en stor underleverandør industri. Feks de tyske bilfabrikkene produserer karosseriet selv, mens de fleste delene kommer fra underleverandører i småbyer spredt over hele Tyskland. Faller den tyske bilindustrien sammen, vil nok den tyske økonomien falle sammen, som blir meget alvorlig for hele Europa.

  4. De har en enorm bolig-boble, og den har en egen kinesisk vri - siden husene står ubebodd, mens de nedbetales. Uttrykket " hus treng folk", demonstereres der i all tydelighet.


    Allikevel tror jeg kineserne har hedget, og står klar til å eksportere sine økonomiske problemer, like godt som USA har gjort.
  5. Så kommer de knallharde kravene om CO2-utslipp oppå dette som fører til at bilfabrikkene enten må produsere elbiler eller kjøpe karbonkreditter av elbilprodusenter, f.eks Tesla. Elbiler, som de aller fleste ikke har råd til å kjøpe dersom de ikke er subsidierte. Subsidier, som de aller fleste land ikke har råd til å betale fordi de er forgjeldet. “Og slik går no dagan…”

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere