Identitetspolitisk forvirring

5
Sofie Høgestøl, jurist og statsviter på NRK Urix.
Terje Alnes

Av Terje Alnes.

Urix-ekspert: ”Jeff Bezos er en kjent liberal aktør i USA, han er med på venstresiden i amerikansk politikk.”

Mandag kveld 11. februar 2019 hadde NRK Urix hentet inn Sofie Høgestøl fra UIO for å kommentere at Jeff Bezos anklager utgiveren av tabloiden National Enquirer for utpressing, etter at avisen truer med å offentliggjøre nakenbilder av ham.

Innslaget i seg selv er ikke så interessant. Det som er interessant er denne uttalelsen fra Høgestøl:

Jeff Bezos er en kjent liberal aktør i USA,
han er med på venstresiden i amerikansk politikk
.”

Verdens rikeste, og en grusom arbeidsgiver

For de helt blanke: Jeff Bezos er grunnlegger, leder, administrerende direktør og president for Amazon. Amazon er rangert blant de fire mest verdifulle selskapene i verden, sammen med Apple, Alphabet og Microsoft. Dette er ham som Forbes Magazine i juli 2018 omtalte som ”den rikeste mannen i moderne historie”, etter at formuen hans var kommet opp i 150 milliarder dollar.

Historiene om hvordan de ansatte i Amazon behandles går nå verden rundt. Det er nok å lese James Bloodworths bok Innleid og underbetalt for å skjønne hvilket arbeiderfiendtlig foretak vi har med å gjøre. Hvordan er det mulig å påstå at Bezos har noe som helst med ”venstresiden” å gjøre?

Identitetspolitisk forvirring

Svaret er at Jeff Bezos smykker seg med noen verdiliberale standpunkt, som f.eks. å støtte loven om likekjønnet ekteskap (same-sex marriage). I 2012 donerte Bezos 2,5 millioner dollar til en gruppe som arbeidet for å få loven gjennom.

Denne saken er en identitetsmarkør som skiller de liberale fra de konservative, og ut ifra en skrudd logikk betraktes de (verdi)liberale i USA som ”venstreside”. Også andre donasjoner gir inntrykk av at Bezos deler mange av synspunktene som er typisk for de verdiliberale.

Men denne ”venstresiden” har ikke nødvendigvis sammenfallende synspunkter med den reelle venstresiden når det gjelder spørsmål om arbeid vs. kapital. Tilfellet Bezos viser tvert imot.

Når Urix sin ekspert plasserer Bezos ”på venstresiden” viser det bare hvor stor plass verdispørsmål tar i amerikansk politikk. I USA har slike identitetspolitiske markører tatt plassen til kampen som historisk sett definerer hvem som tilhører venstresiden – klassekampen.

I en amerikansk kontekst gir det mening når Sofie Høgestøl plasserer Bezos ”på venstresiden i amerikansk politikk”. Sett fra Europa er dette uttrykk for identitetspolitisk forvirring.

Denne artikkelen ble først publisert på bloggen til Terje Alnes.

Vær med på å styrke den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. aford says:

    Ah, stemmer – det er fredag i dag, ja. Vi får sette dette rene hvileskjæret av en notis på kontoen for “snart helg”, da. :sleeping:

  2. Olav says:

    I en amerikansk kontekst gir det mening når Sofie Høgestøl plasserer Bezos ” på venstresiden i amerikansk politikk ”. Sett fra Europa er dette uttrykk for identitetspolitisk forvirring.

    Identitetspolitisk forvirring har det vært lenge i Europa også. Det begynte allerede kort tid etter den andre verdenskrigen. Identitetspolitisk forvirring nr.1 for arbeiderklassen har vel hele veien vært den allerede Marx var inne på helt tilbake i 1844: Fremmedgjøring og tingliggjøring. Godt beskrevet også av fascisten Maurice Bardeche i boken Nuremberg - La Terre Promise i 1948. Her i engelsk oversettelse:

    We lived up to now in a solid universe whose generations had deposited stratifications, one after the other. All was clear: the father was the father, the law was the law, the foreigner was the foreigner. One had the right to say that the law was hard, but it was the law. Today these sure bases of political life are anathema: for these truths constitute the program of a racist party condemned at the court of humanity. In exchange, the foreigner recommends to us a universe according to his dreams. There are no more borders, there are no more cities. From one end to the other of the continent the laws are the same, and also the passports, and also the judges, and also the currencies. Only one police force and only one brain: the senator from Milwaukee inspects and decides. In return for which, trade is free, at last trade is free . We plant some carrots which by chance never sell well, and we buy some hoeing machines which always happen to be very expensive. And we are free to protest, free, infinitely free to write, to vote, to speak in public, provided that we never take measures which can change all that. We are free to get upset and to fight in a universe of wadding. One does not know very well where our freedom ends, where our nationality ends, one does not know very well where what is permitted ends. It is an elastic universe. One does not know any more where one’s feet are set, one does not even know any more if one has feet, one feels very light, as if one’s body had been lost. But for those who grant us this simple ablation what infinite rewards, what a multitude of tips! This universe which they polish up and try to make look good to us is similar to some palace in Atlantis. There are everywhere small glasswares, columns of false marble, inscriptions, magic fruits. By entering this palace you abdicate your power, in exchange you have the right to touch the golden apples and to read the inscriptions. You are nothing any more, you do not feel any more the weight of your body, you have ceased being a man: you are one of the faithful of the religion of Humanity. At the bottom of the sanctuary there sits a Negro god. You have all the rights, except to speak evil of the god.

    Fra Bardeche sin side så har vel “negro god” en viss tvetydig mening. Men hovedpoenget fremgår av det som kommer foran: Det dreier seg om varefetisjisme og fremmedgjøring fra både den arbeidende kroppen og fra “blod og jord”. Tilsvarende så påpekte også de såkalte “bordigistene” i Frankrike på 60-tallet at skueprosessene i “Nürnberg” også handlet om å føre arbeiderklassen på avveie inn i det samme varefetisjistiske universet og det nettopp ved å heve den jødiske etnisiteten opp til en “offerkategori” til en pseudoreligiøs sfære hinsides ethvert konkret problem og all undertrykkelse arbeiderklassen måtte ha blitt og og ville bli utsatt for i fremtiden.

    Meanwhile all our good democratic anti-fascists hurled themselves on the corpses of the Jews. And ever since they have waved them under the noses of the proletariat. To make it aware of the infamy of Capitalism? Why no, quite the contrary: to make it appreciate, by way of contrast, true democracy, true progress and the well-being it enjoys within Capitalist society! The horrors of capitalist death are supposed to make the proletariat forget the horrors of capitalist life, and the fact that the both are inextricably linked ! The experiments of the SS doctors are supposed to make the proletariat forget that capitalism experiments on a large scale with carcinogens, the effects of alchohol on heredity, with the radio-activity of the «democratic» bombs. If the lampshades of human skin are put on display, it is in order to make us forget that capitalism has transformed living man into lampshades. The mountains of hair, gold teeth, and bodies of men, become merchandise, are supposed to make us forget that capitalism has made living man into merchandise. It is the work, even the life of man , which capitalism has transformed into merchandise. It is this which is the source of all evils. Using the corpses of the victims of capital to try to bury this truth, to make the corpses serve to protect capital. Surely this must be the most infamous exploitation of all. ILCL - International Library of the Communist Left|425x71
    [last] [home] [content] [end] [search]

    AUSCHWITZ - THE BIG ALIBI

  3. Noam Chomsky, Seymoure Hersch, Jimmy Dore, the young turks osv osv er USAs venstreside. INGEN av dem støtter Bezos . I en amerikansk kontekst er dessuten Tulsi Gabbard trygt plassert på venstresiden. Favoritt-sverte-punktet mot henne er nettopp hennes motstand mot ekteskap for homofile en gang i tiden. Haugestøl er diskvalifisert. Hun er en snill politisk korrekt liten pike, og en spyttslikker.

  4. Jeg kan ikke fordra NRK og den snusfornuftige middelklassestilen deres. Kvasi-vitenskapelig, mer og mer stoff som minner om noe hentet fra et ukeblad…

  5. TerjeM says:

    Fantastisk godt observert av Terje Alnes!

    Det pleier å være samme problemet med multimilliardæren George Soros, Enkelte får det rett og slett ikke inn i skallen at en av en meget rik person per definisjon ikke kan høre til venstresida.

    Når er dette er tatt til sitt absurde absolutte ytterpunkt med oligarken Jeff Bezos, verdens rikeste mann.

    Egentlig er det feil når TA sier “i en amerikansk kontekst gir det mening når Sofie Høgestøl plasserer Bezos på venstresiden i amerikansk politikk”. Klassekamp er like gyldig der som her, det viser bare hvor enormt mye krefter som har blitt brukt gjennom mange tiår på å marginalisere alle økonomiske utfordringer til status quo. Dette presset er velykket internalisert av akademikere som Høgestøl.

    Lakmustesten jeg bruker for å finne om noe er reell venstrepolitikk eller bare overfladisk sminke, er å stille spørsmålet: “vil dette forslaget etc. koste penger eller er det gratis for de rike?”

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere