Tyskland vil bremse finansiering av moskeer

21
Illustrasjonsbilde: Sehitlik-moskeen i Berlin. Shutterstock.

Den tyske regjeringa ønsker at land som finansierer moskeer i Tyskland skal registrere disse donasjonene, skriver Deutsche Welle. De tyske etterretningstjenestene er bekymret over den utenlandske finansieringa av moskeer og over den «radikalliseringa» som kan følge med dette. Det er Saudi-Arabia, Qatar, Kuwait og andre gulfstater det i hovedsak dreier seg om.

Innenriksminister Horst Seehofer sa allerede våren 2018 at Tyskland ønsker å redusere utenlandsk innflytelse i tyske moskeer. Visekansler Sigmar Gabriel (SPD) sa i 2015 at det var kommet mange farlige salafister til wahhabimoskeene i Tyskland.

Tysk etterretning har forsøkt å følge salafistisk infiltrasjon i landet siden flyktningbølgen i 2015, og Tysklands Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV) sier at land som Saudi-Arabia har langsiktige strategier for å påvirke radikale islamistiske grupper. Det er ingen som vet hvor mye penger som er overført til Tyskland på denne måten, og det er sannsynlig at tyske myndigheter har reagert for seint og for svakt på oljediktaturenes islamiseringskampanje.

Tysk kapital har tjent stort på de nære forbindelsene med hodekapperne i Saudi-Arabia, så tyske politikere har vært villige til å se en annen vei når det gjelder den salafistiske infiltrasjonen. Men etter drapet på Jamal Khashoggi har Tyskland vedtatt å stoppe våpensalg til Saudi-Arabia og oppfordret allierte til å gjøre det samme.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. SHO says:

    Dette kan få en til å tenke på den gamle paragraf 2 i den norske grunnloven (den såkalte jødeparagrafen eller religionsparagrafen). Paragrafen forbød jøder, jesuitter og munkeordner innreise til Norge. I vår tid dreier det seg derimot om forbud mot feks jihadister og det muslimske brorskap. Og nå også om wahabisme bla i Tyskland. I flere Øst-Europeiske land er feks Soros uglesett. Egentlig vil jeg si at den gamle paragraf 2 dreide seg om forbud mot fargerevolusjon, altså forbud mot utenlandske grupperinger som er godt finansiert og som har som mål å forandre andre land innenfra på ulike vis.

  2. Etter min ringe oppfatning er det her de europeiske ‘demokratiene’ (for ikke å nevne de politiske ‘lederne’) har vist sin absolutt største svakhet!

    Feilen med Islam i Norge [samt alle andre ikke-muslimske land], er at denne 1400-år gamle patriarkalske, totalitære ideologien fra ørkenområder i midt-østen i alle år er blitt tillat å ligge i skjul under ‘paraplyen’ [Les: det latterlige begrepet] ‘‘religionsfrihet’’.

    Islam er en ideologi (på linje med nazisme), og burde selvsagt ha vært forbudt ved lov. Den som for alvor mener at Islam er forenlig/‘kompatibel’ med de verdier moderne europeiske sekulære samfunn er basert på, har sovet veeeeldig tungt i timen!

    I løpet av den perioden som har gått siden den aller første muslimske moskeen sto ferdig bygget på norsk (suverent) territorium, nøyaktig hvor mange protestantiske ‘kirkebygg’ er blitt oppført i den muslimske del av verden??? . . . . . .

    • Eg berre spyr . . . . ?
  3. Den vinklingen har jeg mere sans for! - Imidlertid rokker beklageligvis ikke det min holdning til ørken-ideologien (og dennes tilhengere); Islam er & blir uforenlig med det Norge står for, å si noe annet er etter min oppfatning å ‘falle’ for nettopp den ‘nyliberale globalismens’ grep. (PS: dette er faktisk et av de ytterst få forhold jeg ikke ser noen som helst matnyttig hensikt i å ‘diskutere’!)

    (Går ut fra som en selvfølge, at munnhellet ‘‘When in Rome - do as the Roman’s’’ ikke er ukjent (igjen - etter min oppfatning-) synes det som om dette ordtaket uten vidre lekende lett bare kan snues opp-ned, min påstand blir i så tilfelle; Then you’re asking for trouble, double trouble!)

    Det er, som du kanskje forstår, denne ideologien jeg er ‘ute etter’, - den øvrige delen av din relativt ‘konsise analyse’ har jeg ingen som helst problemer med (rent bortsett fra en mulig underliggende insinuasjon om at jeg har på min agenda å ‘‘sette grupper opp mot hverandre’’, i så tilfelle må jeg bare beklage en gedigen feilslutning, den må du vennligst addressere til: Løvebakken, Olso, Norge!).

    (Jeg vet utmerket godt at en ‘spade’ kan benevnes på flere måter, skjønt det er umulig å vri seg unna det faktum at den fortsatt vil være en spade.)

    • Semantikk forandrer ikke virkeligheten . . . . . . . :wink:

    Edit - Min personlige erfaring fra et stort antall muslimske land bekrefter i tillegg min holdning til ideologien.

  4. Jeg kan berolige med at jeg har lest nok om ideologien (og konsekvensene av den) til å stå for det jeg allerede har nevnt, - m.h.t. å ‘snakke med muslimer om deres tro’ - been there, done that!
    Så, rest assured - min holdning bygger ikke på “antagelser” - om det skulle være noen tvil!

    (Jo, jøss, jeg har også ‘snakket med’ individer fra den arabiske verden som ved egen hjelp [Les: intellekt] har greid å komme seg løs fra sin islamske mentale tvangstrøye, når det gjelder norske ‘konvertitter’ (motsatt vei), må jeg bare melde at slike har jeg ikke vært i dialog med i det hele tatt, her tillegger jeg faktisk det mentale plan den heller tvilsomme ‘æren’ for den forandring som evt. må ha funnet sted, og det forekommer meg ikke spesielt givende å forsøke på noen seriøs dialog med denne typen individer, det ville jeg i så fall overlate til psykiatrien.

    Det kunne ikke ramle meg inn å ‘nedgradere’ mennesket bak myten (islam), naturligvis er individet som deg og meg av kjøtt & blod, og at det finnes tallrike eksempler på mye godt og bra fra den arabiske verden hersker det heller ingen uenighet om, - poesi og musikk bare for å nevne noe (Rumi!).
    Jeg har et godt utvalg nydelig musikk liggende på harddisken som kontinuerlig lyttes til med stort utbytte, jeg vil forsøke å glede deg med en solid smakebit, her;

  5. INK says:

    Fantastisk vakkert! Jeg kvitterer med en sang basert på et dikt av Ibn Zuhr (også kjent som Avenzoar, 1094–1162), en arabisk lege , kirurg og poet, kjent for å ha utført den første eksperimentelle tracheotymien på en geit og for å ha jobbet for en mer vitenskapelig tilnærming til medisin enn det som var vanlig. Både hans datter og datterdatter ble forresten også leger. Også sangerinna, Fadia Al Haj, er verdt å sjekke ut. Hun har spesialisert seg i å synge både sefardisk (spansk jødisk), arabisk (muslimsk) og kristen musikk, og har en av de aller nydeligste stemmene jeg vet om.

    https://www.youtube.com/watch?v=rqZMmKdDd38
  6. Relatert til å ha skepsis til mennesket, noe jeg anser for viktig, og i tillegg å overføre til barn, i forhold til Rødhette metaforen, er også denne ufyselige artikkelen Teknologi

  7. aford says:

    Jeg regner med du mener det er produktene og konseptet som er ufyselig, ikke artikkelen? For artikkelen er som sådan relativt informativ og kritisk.

  8. Nei, ikke artikkelen. Stemmer : )

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

13 flere kommentarer

Deltakere