Alle de store mediene holder seg med godt betalte kommentatorer som later til å ha høye tanker om seg sjøl og hverandre. Deres egenvurdering deles ikke i samme grad av befolkninga utenom medienes varmestuer. Stipendiat Tellef S. Raabe har gjort en undersøkelse som han omtaler i en artikkel i Aftenposten. Der skriver han:
Kommentatorene i landets største aviser utgjør en privilegert elite. De er mediekjendiser som blir betalt for å skrive, de har store følgerskarer i sosiale medier og de inviteres jevnlig til å kommentere politiske hendelser på radio og TV.
…
Ifølge årets Reuters-undersøkelse betaler bare tredve prosent av den norske befolkningen for nyheter på nett, og dette inkluderer alle med tilgang gjennom papirabonnement. Syv av ti nordmenn leser altså ikke innhold bak abonnementsløsninger.
…
Digital lesning kan oppveie noe av nedgangen (til papiravisene, vår merknad), men fordi innholdet til de fleste avisene ligger bak abonnementsløsninger – og de færreste abonnerer – er lesertallene lave. Mine egne intervjuer med politiske redaktører i fem av Norges største aviser indikerer at det er få kommentarer som får mer enn 20.000 klikk, og det er sjelden at en lederartikkel får mer enn 5000.
Kommentar (!):
Respons på det nivået har vi svært ofte på steigan.no, og gjerne langt over det også. Det betyr at vi i lesertall konkurrerer med disse prestisjetunge kommentatorene, og med litt hjelp fra leserne skal vi gå forbi dem. Hjelp oss med å skaffe flere abonnenter til steigan.no, og de som har lyst kan gjerne betale et beløp slik at vi kan nå ende breiere ut. Men noen betalingsmur blir det ikke hos oss.