GoAhead-tog blant «vinnerne» i britisk togforsinkelseskaos

0
London-Midland Line drives av Go-Ahead. Foto: Shutterstock.
Halvor Fjermeros

Av Halvor Fjermeros.

En ny rapport konkluderer med at britisk jernbane har hatt de verste forsinkelsene på 20 år. GoAhead, som nå skal drive Sørlandsbanen, er på kaostoppen. Fagforeningsleder skylder på det fragmenterte ansvaret etter konkurranseutsetting og krever statsrådens avgang.

Britiske tog sliter med kaos, særlig om sommeren. Nå har en ny rapport at sommeren 2018 har vært den verste på 20 år. Situasjonen for det privatiserte britiske togsystemet er så alvorlig at det er blitt nedsatt en egen komite for å undersøke årsakene.

I perioden juli – september i sommer har ett av britiske 20 tog enten vært kansellert eller forsinket mer enn en halvtime. Enda verre er det med fjerntogene hvor ett av tolv tog rammes av kansellering eller betydelig forsinkelse. Det skriver The Guardian som skriver dette 7. desember 2018.

Togreguleringsmyndighetene erkjenner at det ikke har vært verre forsinkelsesstatistikk på årsbasis siden 2005. De skylder sommerens hetebølge, men framfor alt på introduksjonen av nye togtabeller som kom i mai i år og som det konkurranseutsatte togsystemet ikke har klart å forholde seg til.

GoAhead på kaospallen

Britisk jernbane ble privatisert under den konservative statsminister John Major i 1993–94, og siden har de konkurranseutsatte strekningene vært forfulgt av konkurser og skandaler, forsinkelser og kaos under både sosialdemokratiske og konservative regjeringer.  Kontrakten med private operatører på visse toglinjer har vært misligholdt, noe som har tvunget Theresa Mays konservative regjering til å renasjonalisere viktige strekninger slik det skjedde med London-Edinburgh i mai i år.

Blant selskapene som kjemper om toppen av «upunktlighetspallen» er operatørene som GoAhead eier. Selskapet GoAhead Norge vant som kjent anbudet på Sørlandsbanen og Jærbanen tidligere i høst etter at den blåblå regjeringa med Kr.Fs støtte fikk flertall i Stortinget for å konkurranseutsette strekninga i forrige stortingsperiode. GoAheads underselskap Govia Thameslink Railway (GTR) driver to av de fire linjene som er verst rammet av forsinkelser og kaos iflg den nye rapporten, nemlig Thameslink og Great Northern. Øverst på lista står operatøren Northern som eies av et nederlandsbasert selskap som nå eier private britiske togoperatører. GoAheads RTR-selskap har hatt sin verste sommersesong siden de overtok linjene i 2014, med unntak av en heftig streikesommer i 2016 som særlig rammet operatøren Southern der GoAhead lenge har forsøkt å innføre tog uten annet personell enn lokfører.

Kutter overskudd

Av frykt for at hele konkurranseutsettingsmodellen står i fare for å klappe sammen har en undersøkelseskommisjon nedsatt av den britiske regjeringa avlagt en rapport etter den skandaløse togtabellendringa som førte til kaos i mai. GoAheads overskudd blir kuttet som følge av at GTR blir ilagt en ekstra kostnad på 15 millioner pund (vel 150 mill. kr.) for å forbedre sine publikumstjenester.

De fleste er enige om at konkurranseutsettinga har ført til en fragmentering av ansvaret og en «astonishing complexity» i hele systemet i følge rapporten. Generalsekretær Mick Cash i jernbaneforbundet RMT uttaler til The Guardian at ansvaret slik det framlegges i rapporten er klart: Det skyldes den katastrofale fragmenteringa av våre jernbaner. Han krever samferdselsminister Chris Graylings avgang.

Denne artikkelen ble først publisert på bloggen til Halvor Fjermeros.

Les mer om privatisering av jernbaner på steigan.no.


KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no