«Da morandibrua i Genova falt sammen i løpet av sekunder, så var det et symbol på det vi står ovenfor»
I det femte nummeret av ukas nyheter snakker Pål Steigan om brukollapsen i Genova, Europas fallende infrastruktur, monopolkapitalismen og uteblivende investeringer.
Faller broene faller kapitalismen, men det ville jo vært bedre om det skjedde på demokratisk vis. Jakten på profitt står over alt, dypt nedfelt som den er i menneskenaturen. Å delta i et arbeidsliv hvor jakten på profitt gjennomsyrer alt, er nokså meningsløst. Kanskje like greit å stå utenfor?
Det er jo ingenting som er mer demokratisk enn tilfeldighetene. Selv om det sannsynligvis ikke var tilfeldig at denne brua datt ned. Morandi-brua - som er oppkalt etter arkitekten - ble hyllet som en teknologisk nyvinning, men det viste seg raskt at denne hyllesten var prematur. Det var ingen nyvinning, men en oppskrift på katastrofe, siden den i tillegg til å være dårlige armert, også var bygd slik at alt var skjult for øyet.
Jeg regner med at mye av grunnen til at de fortsatt prøvde å bøte på elendigheten, var at de ikke så noen råd for å få den revet. Med flere bolig blokker under selve strukturen, ville selv en kontrollert spregning ha medført at de ble ubeboelige. I tillegg er dette hovedpulsåren i den nord-italienske økonomien, og derfor måtte de allikevel bygge et alternativ, først.
Nå slipper de å spekulere mer på det. Det er bare å brette opp ermene og sette igang. At kostnadene blir astronomiske i forhold til om de hadde tatt ansvaret de ble betalt for, vel det får en bare håpe blir en lærepenge. I det minste for dem.
Når det er sagt, så er det vel få områder hvor evolusjonsterorien blir utfordret, som i byggekunsten. Vi kikker på romerske akvadukter og tror at våre bruer skal være like gode. Det er de ikke ment å være - femti år er en ganske høy alder for en betong-struktur, og særlig strukturer som er dimensjonert for helt andre forhold enn dagens “just-in-time” prinsipp. Mine øyne er rettet mot salt-gjennomtrukne norske bruer - vi har nok av dem, og som vei-eier vet jeg at slurving med vedlikehold er veldig dyrt, men det blir som oftest med tanken.
Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no