USA har vedtatt å øke tollen på ytterligere 6000 produkter fra Kina med en prislapp på hele 200 milliarder dollar. Mange selskaper i USA er bekymret over den vendinga denne handelskrigen tar, og de innser at de sjøl vil bli rammet av den.
Ifølge Petersen Institute of International Economics er 90 prosent av de produktene som sto på den opprinnelige lista halvfabrikata eller kapitalutstyr. Det betyr at de inngår i produksjonen av produkter i USA, og dermed vil tollen ramme hjemmeindustrien.
Kinas svar til nå har vært å ramme amerikansk landbrukseksport. Den uttalte bakgrunnen for det er å ramme farmere og produsenter som utgjør grunnfjellet blant Donald Trumps egne velgere. Kinas mottiltak rammer USAs bilindustri, som vil tape på det lukrative kinesiske markedet, verdens største bilmarked. Dette rammer General Motors tungt. Også Tesla vil tape på dette, fordi Kina har lagt en 25 prosent importavgift på selskapets biler.
I Kina diskuteres det nå om noen av de neste trekkene derfra bør rette seg mot USAs serviceindustri, siden det er et område der USA har overskudd i handelsbalansen mot Kina. Man diskuterer også å ramme USAs turistindustri.
Kinesiske turister gjorde i 2017 131 millioner reiser til utlandet og brukte over 115 milliarder dollar. Det har vært populært for kinesiske turister å bruke disse pengene i USA, men som den halvoffisielle avisa Global Times skriver: Hvorfor skal kinesiske turister fortsette å bruke penger i USA, blant annet i Donald Trumps hoteller, hvis USA skal være så negativt mot Kina. Kinesiske turister kan finne andre reisemål. Banktjenester og annen finansiell tjenesteyting blir også luftet som nye mål for Kinas mottiltak.
Handelskrigen vil også føre til at merkevarer fra USA vil tape på det kinesiske markedet overfor merkevarer fra Europa. Kina jobber også på spreng med å videreutvikle handelen med EU foran et toppmøte 16. og 17. juli 2018 mellom EU og Kina. Handelen passerte i 2017 610 milliarder dollar og er forventet å stige ytterligere med de nye avtalene. Kina ønsker også å dreie mer av sine utenlandsinvesteringer mot Europa, noe lederne for de stagnerende europeiske økonomiene vil ha vanskelig for å si nei til.
Kina ønsker ikke denne handelskrigen og Kina kommer i likhet med USA til å tape på den. Men når den først er startet, er det ikke Kina som kommer til å måtte vifte med det hvite flagget. Donald Trump har løftet en stor, tung stein, men står i fare for, som det heter i et kinesisk ordtak, å «slippe den på sine egne føtter».