Italia vurderer å stanse kjøp av nye F35-fly

2
F35 fra Lockheed Martin. Innfelt Italias forsvarsminister Elisabetta Trenta.

Den nye populistiske regjeringa i Italia er ikke begeistret for de foregående regjeringenes kontrakt om kjøp av 90 F35-fly. Italias nye forsvarsminister Elisabetta Trenta skriver på Facebook:

”Vi har alltid vært kritiske til programmet, det er det ingen grunn til å legge skjul på. Derfor vil vi ikke kjøpe nye fly, og i lys av de avtalene som er inngått av tidligere regjeringer vil vi nå evaluere dem, og det vil utelukkende skje ut fra nasjonale interesser.”

Dette står i en viss grad i motstrid til det hun sa i et intervju som er gjengitt i DefenceNews, der hun sier at Italia vil bremse, men ikke kutte ned på kjøpene av F35.

Men også der understreker Trenta at Italia har en anstrengt økonomi og har behov for å bruke pengene til å dekke mer akutte nasjonale behov. Hun sier også at hennes regjering har et stort antall spørsmål knyttet til F35-programmet.

Femstjernersbevegelsen gikk til valg på å kutte ut videre kjøp av F35. Men hva det nå vil bli til, er usikkert. USA har lagt press på Italia om å fortsette å kjøpe flyene, og populistregjeringa har forsikret sikkerhetsrådgiver John Bolton om at landet er en lojal alliansepartner, men samtidig sa Elisabetta Trenta at Italia er skeptisk til sanksjonene mot Russland.

Trenta sa at ”Sanksjonene har skadet Italias eksport og det ville være en god idé å vurdere andre virkemidler.” Trenta, som sjøl er veteran fra den italienske hæren, sa også at hennes regjering ”ikke ser på Russland som en trussel, men som en økonomisk partner.”

Italia har etterslep på alle områder når det gjelder infrastruktur, sjukehus, skoler og andre offentlige tjenester, og regjeringa ville opplagt bli populær på å kutte ut noen av de ekstremt dyre flyene for å kunne bruke penger på mer nærliggende behov.

På den andre sida vil Italia bli satt under et stort press fra USA for å opprettholde kjøpene. USA har sju militærbaser i Italia og har alltid sett militær kontroll over landet som et viktig ledd i sin strategi for Sør-Europa og Middelhavet. Dessuten er F35 så viktig for det militær-industrielle komplekset i USA at Pentagon alltid vil stille seg bak et slikt press. Løfter til militærindustrien vurderes alltid som vesentlig mer hellige enn løfter til velgerne.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Italia har vel ikke så mye dollar å bli kvitt. Verre med Norge.

  2. aford says:

    Javisst, her ser vi oljefondet i all sin prakt på begge sider av kassaapparatet; Norge har penger! Men det blir det nok heldigvis fort slutt på, gitt det som tydeligvis må være det norske, politisk beslutningsdyktige flertalls nærmest infantilt pregede glede ved opplevelsen av den store, ansvarsfrie/ ansvarsløse tryggheten og vernet mot onde makter, som følger av privilegiet det er å få lov til å overføre the dollars and the krones i overlydsfart til F-35-programmet.

    For øvrig kan jeg melde om første og hittil eneste personlige observasjon av flymaskinen F-35 på relativt kort hold; den ble gjort ved en overflyvning for halvannen uke siden, adskillig lavere enn hva som er vanlig for både sivil og militær luftfart her på Telemarkskysten, av et hissig tospann forvokste primuser hvis merking (nasjonalitet/ skvadron) det dessverre var umulig å se med det blotte øye fra bakken der og da. Men de kom i hvert fall fra ca. nordvest, og svingte mot ca. nordøst rett over Kragerø. Og da som sagt uvanlig lavt.

    Vi kan altså nå, litt overraskende, faktisk slå fast at kalkunen i det minste kan fly. Alle sjofle rykter om at F-35 i virkeligheten kun eksisterer som en kartongmodell, som Ine “Tei” Soreide i sin tid fikk sitte oppi og leke under et besøk på fabrikken, kan derfor nå fullstendig avvises.
    Det vi imidlertid også kan slå fast etter overflyvningen, er at om det – mot formodning – allikevel skulle ha lykkes konstruktørene å snekre sammen et system som gjør flyet usynlig, altså gir det stealth-egenskaper, for noen som helst av de foretrukne, demoniserte fienders radarer og annen teknologi for å få tidlig kunnskap om fiendtlige flys nærvær, i noen som helst situasjon (jeg vet ikke, jeg hadde ingen flyradar på meg den dagen selv …), så kan jeg forsikre om at F-35 i hvert fall uansett ikke er et lydløst fly. Ikke på langt nær, vil jeg vel si. Det bråkte faktisk så inni innerste Tørdal at det vil jo være komplett umulig å snike seg ubemerket noe steds hen i det der. Hvis FI bare sørger for at én mann til enhver tid går uten hørselvern, trengs det for kølsvarte ingen radar for å vite at F-35 er i kjømda temmelig god tid i forveien.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere