Kina vil ta 70 prosent av markedet for elbilbatterier innen tre år

0

Den 11. juni 2018 meldte batterigiganten Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) i Shenzhen at de hadde klart å reise én milliard i kapital for å finansiere sine ambisiøse ekspansjonsplaner. Takket være de nye fabrikkene de planlegger vil Kina innen 2021 produsere 70 prosent av batteriene til verdens elektriske kjøretøyer ifølge markedsrapporter.

Kina er allerede uten utfordrer verdens største bilprodusent, nå tar de sikte på å dominere markedet for elektriske kjøretøyer og batteriene deres.

Etter hvert som elbil-produksjonen øker og bruk av elektromotorer også tar over innen annen form for teknologi øker også etterspørselen etter og behovet for batterier. Markedet for lithium-ion-batterier var i 2017 på rundt 30 milliarder dollar. Det forventes å bli på 140 milliarder i 2026. Det er en vekst på over 18 prosent i året.

Det er derfor naturligvis et globalt kappløp om å dominere dette lukrative markedet, en kamp som Kina ser ut til å vinne ifølge Wall Street Journal. Det handler om hele verdikjeden fra malmen til sluttproduktene.

EU har oppfattet utfordingen og støtter blant annet et forsknings- og utviklingssenter for lithium-batterier i Sverige. Det er selskapet Northvolt i Västerås som har investert 100 millioner euro i dette, og de er blitt delfinansiert av EU.

Typisk nok er ikke USA en gang på pallen i konkurransen om dette markedet. Per i dag domineres det av Japan, Sør-Korea og Kina.

Kinesiske CATL har investert i det finske firmaet Valmet Automotive Oy for å få adgang til det europeiske markedet. De har kjøpt seg inn i den kanadiske nikkelprodusenten Glencore plc for å sikre seg kobolt, som er en vesentlig komponent i batteriproduksjonen og de har opprettet sitt eget forsknings- og utviklingssenter.

De største kjente forekomstene av lithium i verden finnes i Chile, Kina er på annenplass. Så følger Australia og Argentina. Og deretter er det svært langt ned til femteplassen.

Energi og energibærere er helt grunnleggende for all moderne produksjon. Kontrollerer du energikildene, har du stor kontroll over mye annet også, slik petrodollaren og Saudi-Arabia har vist oss.

Nå skjer det altså ting på batterimarkedet som også vil få store konsekvenser. Samtidig med dette ser det ut til at Kina og India sammen kanskje vil bryte OPECs makt over oljemarkedet. De to mest folkerike statene i verden er så store kjøpere av olje at dersom de danner et kjøperkartell, vil de kunne sette reglene og prisene i markedet. Og nå ser det ut til at det er akkurat det som skjer. Det har vært samtaler på høyt plan mellom de to landene for å etablere en kjøperklubb på oljemarkedet, skriver oilprice.com.

Forrige artikkelKurderne som destabiliseringsvåpen i Midtøsten (1)
Neste artikkelKurderne som destabiliseringsvåpen i Midtøsten (2)
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).