Troll får massiv ny finansiering

0

Av Bernhard

Det amerikanske utenriksdepartementets troll-fabrikk har mottatt en enorm kontant-innsprøyting. UD skal øke sin kapasitet for trolling på internett og øke sin støtte til innblanding i andre lands interne anliggender.

The Hill rapporterer:

Utenriksdepartementet lanserer et initiativ verdt 40 millioner dollar for å slå ned på utenlandsk propaganda og desinformasjon, blant utbredte bekymringer om fremtidige russiske forsøk på å blande seg inn i valgene.


Denne artikkelen fra Moon of Alabama er oversatt til norsk og publisert av Midt i fleisen.


 

Departementet kunngjorde 26. februar 2018 at det hadde underskrevet en avtale med Pentagon om å overføre 40 millioner dollar fra forsvarsdepartementets budsjett for å styrke Global Engagement Center, et kontor etablert i utenriksdepartementet da Obama var president, for å avsløre og motvirke utenlandsk propaganda og desinformasjon.

Den angivelige årsaken til den nye finansieringen er den påståtte, men ubeviste «russiske innblandingen» i den amerikanske valgkampen. Spesialanklager Mueller anklaget 13 russere for det han hevder er innblanding, men som sannsynligvis bare er kommersiell aktivitet.

UDs kunngjøring forklarer hjelpsomt at disse nye penger ikke bare skal brukes til tiltak mot utenlandsk trolling, men for aktivt å blande seg inn andre land:

Vise-utenriksminister for offentlig diplomati, Steve Goldstein, sa at overføringen av midler kunngjort i dag på nytt viser USAs forpliktelse til kampen.

«Denne finansieringen er viktig for å sikre at vi fortsetter et aggressivt svar på ondsinnet påvirkning og desinformasjon, og at vi kan forsterke dypere partnerskap med våre allierte, Silicon Valley og andre partnere i denne kampen,» sa vise-utenriksminister Goldstein. «Vi bør ikke bare innta en defensiv holdning, vi må også være på offensiven.»

Omtalen av Silicon Valley er interessant. De store selskapene i Silicon Valley – Google, Facebook og Twitter – var kraftig involvert i den amerikanske valgkampen. Selskapene utplasserte (‘embedded‘)  folk i kampanjene for å gi dem råd om hvordan man oppnår en maksimal effekt av trolling:

Mens selskapene kaller det vanlig praksis å jobbe hånd i hånd med store annonsører som f.eks. politiske kampanjer, viser den nye forskningen hvordan de ansatte som ble sendt til 2016-kandidatene ofte handlet mer som politiske deltagere. De gjorde ting som å foreslå metoder for å målrette velgere som var vanskelig å nå, bidra til å finne svar på sannsynlige angrep under debatter, og lete i kalenderen for å anbefale annonsekampanjer rundt forestående taler.

I mai 2016 opprettet Hillary Clinton-kampanjen sin egen troll-fabrikk:

Hillary Clintons velstående støttespillere har åpnet en ny grense i digitale kampanjer, som synes å være inspirert av noen av internetts verste instinkter. Correct the Record, en meget stor [indirekte kampanjedonor] som koordinerer med Clintons kampanje, bruker omtrent 1 million dollar på å finne og konfrontere brukere på sosiale medier som legger ut lite smigrende meldinger om den demokratiske ledende kandidaten.

I virkeligheten har innsatsen til hensikt å bruke en stor sum penger på å øke mengden av trolling som allerede eksisterer på nettet.

Clinton er ganske erfaren i slike saker. I 2009 presset utenrikminister Clinton Twitter under protestene i Iran til å utsette vedlikehold av systemet, for å «hjelpe» demonstrantene. I 2010 etablerte USAs bistanddepartement USAID, som er underordnet UD, en Twitter-lignende tjeneste for å blande seg inn på Cuba.

Utenrikspolitisk rådgiver for Hillary Clinton-kampanjen, Laura Rosenberger, startet og driver Hamilton68-prosjektet som uriktig forklarer at enhver omtale av problemer hennes nykonservative støttespillere ikke liker, er som følge av en skummel «russisk innblanding».

Utenriksdepartementet kan bygge på slike og andre erfaringer.

Siden minst år 2011 har det amerikanske militæret manipulert sosiale medier via falske identiteter og troll:

Et selskap i California har blitt tildelt en kontrakt med United States Central Command (Centcom), som er hovedkvarteret for amerikanske væpnede operasjoner i Midtøsten og Sentral-Asia. Det skal utvikle det som er beskrevet som en «tjeneste for identitets-styring på internett», som vil tillate en enkelt amerikansk forsvars-ansatt å kontrollere opptil 10 separate identiteter basert over hele verden.

Centcom-kontrakten fastsetter at hver falsk nett-identitet må ha en overbevisende bakgrunn, historie og støttende detaljer, og at opptil 50 amerikanske operatører skal kunne styre falske identiteter fra arbeidsstasjonene «uten frykt for å bli oppdaget av sofistikerte motstandere».

Det ble da klokt spådd at andre land ville følge opp:

Oppdagelsen at det amerikanske militæret utvikler falske nett-identiteter – kjent for brukere av sosiale medier som ‘sock puppets’ – kan også føre til at andre stater, private selskaper og frivillige organisasjoner gjør det samme.

Det har lenge vært kjent at Israel driver med slike operasjoner for kontroll av informasjon, der de betalte trollene ikke bare kommenterer problemer på sosiale medier, men aktivt manipulerer Wikipedia-poster. Etableringen av slike kunstige grasrotbevegelser har siden blitt et vanlig verktøy i kommersielle markedsføringskampanjer.

Med de nye midlene vil utenriksdepartementet utvide sitt globale engasjementsenter (GEC) som sysler med «offentlig diplomati» (også kjent som propaganda) i utlandet:

Fondet vil være en viktig del av GECs partnerskap med lokale organisasjoner i sivilsamfunnet, frivillige organisasjoner, media-tjenester og innholdskapere, for å motvirke propaganda og desinformasjon. Fondet vil også oppmuntre til bruk av innovative meldings- og datavitenskapsteknikker.

Separat, ønsker GEC å starte en serie pilotprosjekter utviklet sammen med forsvarsdepartementet, utformet for å motvirke propaganda og desinformasjon. Disse prosjektene vil bli støttet av finansiering fra forsvarsdepartementet.

Disse pengene vil komme i tillegg til de enorme midlene CIA tradisjonelt bruker på å manipulere utenlandske medier:

«Vi har gjort denne typen ting siden C.I.A. ble opprettet i 1947», sier Johnson, nå ved University of Georgia. «Vi har brukt plakater, brosjyrer, brev, bannere – you name it. Vi har plantet falsk informasjon i utenlandske aviser. Vi har brukt det britene kaller «King George’s cavalry», dvs. kofferter med penger.»

CIA-tjenestemenn fortalte Johnson på slutten av 1980-tallet at «plassering» av informasjon i utenlandske nyhetsmedier, for det meste nøyaktig, men noen ganger falsk, skjedde i et omfang på 70 til 80 hver dag.

En del av de nye midlene fra utenriksdepartementet vil bli brukt til å gi tilskudd. Hvis nett-trolling eller falske nettidentiteter er noe du liker å pusle med, så kan du søke nå.


Med velvillig tillatelse fra Bernhard/ Moon of Alabama, som er en uavhengig geopolitisk analytiker.

KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no