Når sprekker flykjøpsaken? Blir noen holdt ansvarlige?

0

Av Knut Lindtner.

Etter et flykjøp som fører til at hele det øvrige norske forsvaret sultefores og tildels nedslaktes, kommer skandalene på løpende bånd. De tre første F-35-flyene som kom i begynnelsen av november skulle lovprises med konsert i Nidarosdomen. Men biskopen hadde såpass bakkekontakt at han skjønte at velsigning av moderne slaktemaskiner og massedrapsvåpen i Norges fremste gudshus var å passere en moralsk grense. Arrangementet ble stoppet – heldigvis for den norske kirken. For flyene betydde det ingenting. De blir hverken bedre eller dårligere av hymner og salmesang.

Deretter kom meldingen om at flyene ikke var uttestet for det norske vinterklimaet. Den testen er nå startet på en flybase i Alaska. Det betyr at flyene ikke er klare for oppdrag under norske forhold og at en kan risikere at de må returneres for utbedringer hvis testene i Alaska ikke går bra. I motsatt fall har ikke Norge fly for vinterkrigføring.

Deretter viser det seg at det ikke er bygget hangarer for flyene slik at de må plasseres i telt. Dette er tegn på dårlig planlegging. Inntrykket av alt dette er at det var viktigere å unngå flere utsettelser og å få flyene til Norge for syns skyld, enten de kunne brukes eller ikke.

Og nå kommer meldingen (se under) om at flyene ikke er beskyttet der de skal stå på rad og rekke på Ørland flystasjon. Alle eggene i en kurv. Dette er aldri lurt og en risikerer på denne måten at de slåes ut med en gang, uten at de får vist sine ferdigheter, i tilfelle en krigssituasjon. Beskyttelsen er ikke på plass før om 9 år. Planleggingen er ikke begynt en gang. Dette er nok en skandale og forteller oss at det viktige var å kjøpe flyene for enhver pris – naturligvis etter at USA hadde vreng armene på ryggen til noen politikere og militære og bestukket andre.

Har vi bruk for flyene? Nei, og det bekreftes av den nye forsvarsministeren, Frank Bakke-Jensen, i uttalelsen om at Russland er ingen trussel for Norge. Men hvis vi ikke skal bruke flyene mot Russland, hvem skal de da brukes mot? Og i et slikt antall (52), uten sammenligning det største sammenlignet med andre land målt pr. innbygger, men altså uten fiende?

Dermed ender en opp med det uforglemmelige intervjuet med Pierre Sprey (Etter ca. 7.30 minutter) hvor han på spørsmålet om hvorfor en bygger disse flyene, etter at han har slaktet dem for å være dårlig vare:

«For å overføre penger til Lockheed Martin» (Flyprodusenten og verdens største våpenprodusent)

Og det blir også svaret på hvorfor Norge kjøper et ubrukelig fly som det ikke planlegges for og som enda ikke klar til bruk, og hvor det på toppen av det hele ikke finnes fiender flyet kan brukes overfor i tusen mils omkrets.

 

Først publisert på Derimot.no.

Forrige artikkelNRK som Trangviksposten
Neste artikkelRiksadvokaten i USA vil etterforske Uranium One med forbindelse til Bill og Hillary Clinton