Tysk industri advarer om mangel på råvarer

0

Den tyske industrien advarer om at den økende etterspørselen etter elektriske biler kan føre til massiv mangel på råvarer i Tyskland. Dette sier Torsten Brandenburg i Det tyske råvareagenturet (Dera) til Welt am Sonntag.

Når det gjelder råmaterialene, hovedsakelig metaller, som trengs for å bygge batterier til elektriske biler, er Tyskland helt avhengig av import. Det er ikke bare det at tilbudet stadig blir mindre, men gruveselskapene kan også diktere prisene.

60% av den globale tilgangen til kobolt kommer fra Kongo. 70% av grafitten kommer fra Kina, sier Brandenburg. 95% av litiumproduksjonen kommer fra Australia, Chile og Argentina. I Kongo utvinnes kobolten under slaveliknende forhold og med en stor andel barnearbeid.

Fra en stor artikkel i Washington Post om koboltproduksjonen i Kongo.

Nylig måtte Volkswagen slå fast at selskapet ikke var i stand til å finne leverandører av kobolt. Produsentene regner nemlig med at den kraftige prisveksten vil fortsette og vil derfor ikke gå inn i noen femårskontrakt med bilprodusenten. Prisen på kobolt har økt med 86% siden inngangen til 2017 og ligger nå på 64.000 dollar per tonn på London Metal Exchange. Prisen på litium er fire ganger så høy i 2017 som den var i 2002. Matthias Wachter i Deutsche Industrie sier at det er fare for knapphet på disse råstoffene på grunn av at etterspørselen er mye større enn tilbudet.

Og etterspørselen vil bare stige. I en BMW i3 finnes det 35 kilo grafitt, tolv kilo nikkel, tolv kilo kobolt, tolv kilo mangan, samt andre sjeldne metaller. To tredeler av verdens manganproduksjon foregår i Sør-Afrika, Australia og Kina. Etterspørselen etter kobolt forventes å bli doblet fram mot 2025, skriver Washington Post i en stor artikkel om det globale koboltmarkedet og gruveindustrien i Kongo.

Dette bildet av batteriene i en BMW 3i sier litt om hvorfor metallbehovet i en elbil er så stort. Batteriene er blitt en vesentlig del av bilen. Og det er jo utvilsomt en smule ironisk at de angivelig miljøvennlige bilene er basert på noe av den skitneste råvareproduksjonen i verden.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelVår tids monumentala hyckleri
Neste artikkelNervøsitet i EU: Kina investerer i Øst-Europa
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).