
Den tyske industrien advarer om at den økende etterspørselen etter elektriske biler kan føre til massiv mangel på råvarer i Tyskland. Dette sier Torsten Brandenburg i Det tyske råvareagenturet (Dera) til Welt am Sonntag.
Når det gjelder råmaterialene, hovedsakelig metaller, som trengs for å bygge batterier til elektriske biler, er Tyskland helt avhengig av import. Det er ikke bare det at tilbudet stadig blir mindre, men gruveselskapene kan også diktere prisene.
60% av den globale tilgangen til kobolt kommer fra Kongo. 70% av grafitten kommer fra Kina, sier Brandenburg. 95% av litiumproduksjonen kommer fra Australia, Chile og Argentina. I Kongo utvinnes kobolten under slaveliknende forhold og med en stor andel barnearbeid.

Nylig måtte Volkswagen slå fast at selskapet ikke var i stand til å finne leverandører av kobolt. Produsentene regner nemlig med at den kraftige prisveksten vil fortsette og vil derfor ikke gå inn i noen femårskontrakt med bilprodusenten. Prisen på kobolt har økt med 86% siden inngangen til 2017 og ligger nå på 64.000 dollar per tonn på London Metal Exchange. Prisen på litium er fire ganger så høy i 2017 som den var i 2002. Matthias Wachter i Deutsche Industrie sier at det er fare for knapphet på disse råstoffene på grunn av at etterspørselen er mye større enn tilbudet.
Og etterspørselen vil bare stige. I en BMW i3 finnes det 35 kilo grafitt, tolv kilo nikkel, tolv kilo kobolt, tolv kilo mangan, samt andre sjeldne metaller. To tredeler av verdens manganproduksjon foregår i Sør-Afrika, Australia og Kina. Etterspørselen etter kobolt forventes å bli doblet fram mot 2025, skriver Washington Post i en stor artikkel om det globale koboltmarkedet og gruveindustrien i Kongo.
Dette bildet av batteriene i en BMW 3i sier litt om hvorfor metallbehovet i en elbil er så stort. Batteriene er blitt en vesentlig del av bilen. Og det er jo utvilsomt en smule ironisk at de angivelig miljøvennlige bilene er basert på noe av den skitneste råvareproduksjonen i verden.