Som et ledd i sin strategi med «Ett belte, en vei» (OBOR) har Kina etablert et bredt samarbeid med 16 stater i Øst- og Sentral-Europa. Det er Albania, Bosnia und Herzegovina, Bulgaria, Kroatia, Estland, Ungarn, Latvia, Litauen, Makedonia, Montenegro, Polen, Romania, Serbia, Slovakia Slovenia og Tsjekkia.
Samarbeidet går under navnet 16+1 eller #16plus1. Det økonomiske samarbeidet dreier seg om infrastruktur, høyteknologi og fornybar energi. Dette framgår av nettsidene til samarbeidsorganet.
Den kinesiske statsministeren Li Keqiang åpnet det sjette toppmøtet til 16+1 i Budapest 27. november 2017. Kinesiske tjenestemenn sier at Kina har investert over 8 milliarder dollar i de seksten landene. Ifølge Politico har dette samarbeidet skapt uro i Brussel. Den tyske utenriksministeren Sigmar Gabriel (SPD) ser kritisk på dette samarbeidetog advarer mot en splittelse av Europa. Den ungarske statsministeren Viktor Orbàn ser derimot Kinas innflytelse som en styrke for sitt land, som har et stadig mer anstrengt forhold til EU-kommisjonen.
Kina skal bygge en høyhastighetsjernbane fra Beograd i Serbia til Budapest i Ungarn. Den skal redusere reisetida mellom de to byene fra 8 timer til 2,5 timer. Bygginga av jernbanen er kommet godt i gang, meldes det fra Beograd. Jernbanen er en del av det som kalles Land Sea Express Route som går fra den kinesiskeide havna i den greske byen Pireus gjennom Makedonia og Serbia til Ungarn.
EU-kommisjonen misliker dette og har ifølge meldinger satt i gang granskning av det kinesiske prosjektet, men som en gresk politiker sa: Hvis en person slår deg og en annen person gir deg penger, hvem vil du samarbeide med? Han sammenliknet tydeligvis Troikaens brutale behandling av Hellas med Kinas investeringsvilje.
Og det er dette som er både EUs og USAs problem med det kinesiske silkeveiprosjektet i Europa. Sjøl ønsker de ikke å investere, og da blir det veldig vanskelig å hindre landene i Øst- og Sentral-Europa fra å vende seg til Kina.