Den hegemoniske liberalismen – et sjølbedrag

7

Liberalismen fungerer i Civita-miljøet, som forøvrig i norsk debatt, som en slags over-ideologi. Den er ikke kun et standpunkt blant andre standpunkter – i konkurranse med disse andre. Liberalismen opptrer med en ambisjon om å være standarden som andre ideologier måles etter og fordømmes eller godkjennes i forhold til. Andre ideologier inkluderes i det demokratiske fellesskap bare dersom de ikke bryter med grunnleggende liberale «verdier». De må til syvende og sist kunne fortolkes som varianter av liberalisme – enten de vet det eller ikke. Det liberale demokratiet i dag har et «filosofisk hegemoni»: «I realiteten finnes ikke filosofisk akseptable alternativer til det liberale demokratiet i dag.» (Civita-professor Lars Fr. Svendsen)

Uttrykket liberalt demokrati inneholder en mystifikasjon. Det er en historisk etterpå-konstruksjon som visker ut konflikten mellom demokrati og liberalisme. Men dersom vi mister denne konflikten av øye, forstår vi ikke hvorfor demokratiet oppsto. De som kjempet for demokratiske rettigheter – altså stemmerett, organisasjonsrett, ytringsrett, streikerett osv – gjorde det i en historisk kamp mot liberalismen og de sosiale gruppene som var knyttet til den, i Norge embedsmenn og borgerskap.»

Dette skriver Arne Overrein i artikkelen FRIHET, HEGEMONI OG LIBERALISME i siste nummer av Vardøger.

KampanjeStøtt oss

7 KOMMENTARER

  1. Dette nummeret av Vardøger ser virkelig spennende og hyperaktuelt ut. Løp og kjøp!

    Den liberalistiske mystifikasjonen inneholder flere selvmotsigelser. For eksempel viser all historisk erfaring at rendyrket liberalistisk økonomisk politikk bare kan gjennomføres gjennom sjokk og overgrep mot «det liberale demokratiet».

    Gleder meg til å lese denne og de øvrige artiklene.

  2. Når Lars Svendsen snakker om at liberalismen ikke har noen utfordrere filosofisk sett så sikter han neppe til den økonomiske liberalismen, men snarere til politisk og personlig liberalisme. Jeg er enig i at det er vanskelig å finne reelle utfordrere til tesen om politisk og personlig liberalisme. Dette viser seg blant annet ved at de fleste mer eller mindre autoritære systemer argumenterer med at de som begrenses i sin utfoldelse er forbrytere eller psykisk ustabile. Slik kan autoritære systemer posere som «liberale». Det er såldes gått med ordet «Liberal» som det er gått med «demokrati»: alle vil være «liberale» bortsett altså fra de som implisitt synes å identifisere liberalisme som økonomisk liberalisme, men som burde være interessert i å påpeke denne distinksjonen.

  3. Kjernen i liberalismen er kapitaleiernes rett til å gjøre som de vil med sin kapital. Og det er en usosial rett som de tilrev seg fordi de skulle bryte adelens makt over næringslivsfrihet/næringslikeverdighet. Dagens liberalister er i den sammenhengen en anakronisme som holder på en urett innebygd i det vestlige såkalte «demokratiske systemet». Det er ikke demokrati i egentlig forstand før demokratiet også er overordnet kapitalen og eiendommen. Det betyr ikke at det er til demokratiets fordel å avskaffe privat kapital og eiendom, men at demokratiet skal fastsette betingelsene for privat kapital og eiendom. I liberalismen er det per dato privat kapital og eiendom som vil fastsette reglene for demokratiet.

  4. Dette liker jeg. Her er vi ved kjernen av den politiske løgnen vi lever med. Den som blir en løgn, samme hvilken politiske fløy du tilhører. Vi behøver mer og hyppigere påminnelser om dette Pål!

    • Herlig – håper flere vil ta seg tid til å lytte til Douglas Casey’s «Ukorrekthet» angående Amerikansk og Vestlig Imperialisme som vi i Norge er bundet av igjennom Internasjonale avtaler. EØS kan vi starte med, da vi igjennom denne avtalen er forpliktet til å dele den historiske og eksperimentelle GJELDEN som EU har bygget opp – som utvilsomt vil ruinerer våre samfunn, ressurser, verdier og selvstendighet.Det NORSKE FOLK stemte NEI til EU – og det gjentok det sågar en gang til. Blir menneskene i dette landet aldri lyttet til – eller sees vi nordmenn på som Fiender til et system som har valgt et «Annet Folk»: GLOBAL INDUSTRI og INSTITUSJONER som aldri tar ansvar for sine forbrytelser mot Mennesker eller Nasjoner.

      https://www.youtube.com/watch?v=gkyRGa0ZCco

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.