Nettkanalen YouTube, som er eid av Google, skal nå bli 100% politisk korrekt. I de nye retningslinjene for innhold på kanalen heter det blant annet at blant det som regnes som «upassende innhold» er:
Controversial or sensitive subjects and events, including subjects related to war, political conflicts, natural disasters and tragedies, even if graphic imagery is not shown.
Det som brukes som argument er at slikt innhold ikke er «annonsørvennlig», og det kan jo godt hende, siden de mektigste annonsørene gjerne har en finger eller mer med i spillet i krig og politiske konflikter.
På Facebook har det rast en debatt etter at det ikoniske bildet av den lille (nakne) jenta som flykter fra krigshandlingene i Vietnamkrigen, ble slettet av Facebook-sensuren. Og forbudet mot nakenhet har nådd absurde nivåer og ført til sensur av bilder av statuer, klassiske malerier osv.
Dette omfattes også i prinsippet av de nye YouTube-reglene, som bannlyser «Sexually suggestive content, including partial nudity and sexual humor.» Siden dette er multinasjonale selskaper, så vil det jo til slutt bli de mest restriktive tolkningene som setter standaren. Men alvorligst er nok forbudet mot å ta opp «kontroversielle eller sensitive emner eller begivenheter». Dette vil jo gi de multinasjonale selskapene full kontroll over alle viktige narrativer. Og som jeg har vist før, IT-gigantene eies av «de fire store» på Wall Street, som igjen eier våpenindustrien, bankene og mediene.
EU-kommisjonen og IT-gigantene Facebook, Twitter, Google og Microsoft er blitt enige om en Code of Conduct. Ifølge denne innfører de regler for rask og effektiv sensur av sosiale medier og andre internettplattformer. EU-kommisjonen og IT-selskapene er også enige om å innføre et system med «trusted reporters» og om at selskapene skal utvikle «mot-narrativer», hva nå det måtte være for noe.
Google, som altså eier YouTube, er den største søkemotoren på internettet. Den behandler tre milliarder søk om dagen og har 64% av markedet i USA. Nå ønsker selskapet å innføre metoder som man skal skille mellom sant og usant. Programvaren vil bruke et system som kalles kunnskapshvelvet, eller Knowledge Vault, som er en samling av fakta som Google sjøl har samlet på internett. Det betyr at fakta som det er stor samstemmighet om, vil bli rangert oppover, mens nettsider som inneholder kontroversiell informasjon vil bli rangert nedover. Google skal altså bli det ultimate Sannhetsministeriet. De nye reglene for datterselskapet YouTube bør sees i lys av dette.
Som et privat selskap kan naturligvis Google vedta hvilke regler de vil. Men dette betyr naturligvis at de som ønsker å unngå dette diktaturet snarest mulig må utvikle nye kanaler.