NSB-ansatte får tilbud om jobb i India og Polen i stedet

10

De ansatte i IT Drift og sikkerhet i NSB ble lovet virksomhetsoverdragelse når NSB outsorcer til den indiske IT-giganten Wipro. Men ingen av dem var ønsket over med mindre de takket ja til stillinger i Polen eller India.

Dette skriver ABC Nyheter på grunnlag av en melding på hjemmesidene til Norsk lokomotivmannsforbund.

Forbundet siterer en melding som kom på selskapets intranett 12. juli om at den indiske IT-giganten Wipro skal drifte NSBs IT-infrastruktur.

«Avtalen innebærer også en betraktelig kostnadsreduksjon for NSB, og tjenestene skal bli like bra eller bedre enn før. Servicedesk vil selvsagt fortsatt være på norsk. Dagens IT-medarbeidere gis muligheter til å bli overført til Wipro.», het det der.

Men ifølge artikkelen har de NSB-ansatte nylig blitt fortalt i individuelle møter med Wipro at det ikke vil bli opprettet noen jobber her i Norge slik som de ble lovet.

Men om de ønsket, kan de få jobb i India eller Polen.

I en nyhetsartikkel på NSBs intranett 12. juli, som omhandlet at «Wipro skal drifte NSBs IT-infrastruktur» ble sagt følgende: «Avtalen innebærer også en betraktelig kostnadsreduksjon for NSB, og tjenestene skal bli like bra eller bedre enn før. Servicedesk vil selvsagt fortsatt være på norsk. Dagens IT-medarbeidere gis muligheter til å bli overført til Wipro.»

De IT-ansatte har nylig blitt fortalt i individuelle møter med Wipro at det ikke vil bli opprettet noen jobber her i Norge slik som de ble lovet, men om de ønsket kan de få jobb i India eller Polen. Av forståelige grunner var dette lite relevant for de ansatte. De hadde derfor ikke noe annet reelt alternativ enn å ta imot et tilbud om en sluttpakke og forsvinne fra NSB.

Med dem forsvinner også kompetansemiljøet på NSBs spesialiserte IT-drift, som nødvendigvis må videreføres.

Det er antakelig dette regjeringa mener når den i Meld. St 27 (2014-2015): På rett spor (Jernbanereformen) skriver (side 36):

Dagens ansatte er den viktigste ressursen for å få til en vellykket omstilling i sektoren. Regjeringen vil derfor legge vekt på å ha en inkluderende og forutsigbar prosess for de ansatte.

 

 

 

KampanjeStøtt oss

10 KOMMENTARER

  1. «NSB-ansatte får tilbud om jobb i India og Polen i stedet»

    – Og Posten-ansatte får nok snart tilbud om postombæringsruter i Argentina og Dronning Mauds Land. #-]

  2. Pål: du som har studert dette,hvem i det norske politikerkorpset er det som har ivret for dette idiotiet? Går det an å finne ut av det siden en ikke finner opplysninger i Klassekampen?
    Nå skulle vi faktisk hatt et arbeiderparti. Også før krigene bryter løs.

    • Privatisering av jernbanen er politikken til regjeringa med støtte fra Venstre og Krf. De hadde det også i sine program før valget . Ettersom oppslitting, konkurranseutsetting og privatisering er det som foreskrives i EUs jernbanepolitikk så er det sjølsagt ganske stille fra Ap i saken. Mange av partiets medlemmer og velgere liker det ikke, men det som kommer fra EU godtar jo Ap sin ledelse gjerne for når det kommer til stykket. Og de fleste på toppen er vel også for å gjøre det kapitalen krever.

  3. Javel. Det er vel det som Braanen kaller «moderat globalisme» siden ingen aksjonerer mot den totale galskap. Skulle det bryte ut krig inni Norge vil nasjonal kontroll av Jernbanen være av høyeste militærstrategisk viktighet. Jeg er trent i mye idioti fra det norske globalistkorpset, men dette slår meg ut. Det er nærmest ubegripelig idiotisk.
    Aksjonen for landforsvar som brente varder i fjellet bør forstå at en Norskdrevet Jernbane hører under deres kampparoler.

    • Lokførernes pågående streik er et uttykk for motstanden mot innholdet i jernbanepolitikken. De krever en tariffavtale med en nasjonal standard for kompetanse for å kunne være lokfører i Norge. Sjølsagt for å kunne motvirke privatiseringas formål om mer profitt på bekostning av arbeidsvilkår og sikkerhet. Samtidig er det jo slik at sittende regjering med støttepartier i dette tilfellet gjennomfører sine valgløfter. De gikk til valg på denne politikken og fikk flertall. Da er det trolig mange jernbaneansatte som ikke tror det er mulig å vinne en kamp mot privatiseringa som i store trekk skal gjennomføres før neste valg. Tragisk. Alle som har mulighet bør stille på streikevakt sammen med lokførerne. De ber om hjelp. Se nettsida til Norsk Lokmotivmannsforbund.

  4. Galtrud: jeg abonnerer på både Klassekampen og Aftenposten. Jeg har aldri lest at det pågår noen aksjon blant lokførerne,det er fullstendig lokk på dette. Nå er vi i en ganske fortapt situasjon såfremt det ikke taes noen radikale grep for det norske folk mot globalistene til høire og venstre.

    • Hårstad: Den siste uka tror jeg du har lest avisene litt for fort. Streiken har vært omtalt i de fleste aviser og TV-kanaler. I Klassekampen seinest fredag 30.9. Hvis du bor i Oslo, ta en tur på Oslo S og gi lokførerne en oppmuntring.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.