Volden i Malmø

16

I artikkelen Hva skjer i Malmø? tok jeg opp den siste bølgen med bombeeksplosjoner og skyteepisoder i Malmø. Jeg skrev:

Jeg har ikke noe ferdig svar på det spørsmålet jeg stiller i overskriften. Det er sikkert mange årsaker til at voldsbølgen har oppstått og fortsetter å øke i den tidligere så søvnige byen Malmø. Og det må utvilsomt gjøres grundige analyser for å gi noen tilfredsstillende svar. At problemene er knyttet til i det minste noen innvandrermiljøer, er åpenbart. Men hvordan og i hvilke grupper og hvorfor det skjer slik, det trenger bedre svar. Og svar trengs, fordi dette er et alvorlig sosialt problem. Det går på livet løs, bokstavelig talt.

Dette førte til en del merkelige reaksjoner. Noen kommentatorer benektet at det finnes noe stort voldsproblem i Malmø. Thomas Kvilhaug i Radikal portal svarte med å hevde at kriminaliteten i Malmø tvert i mot hadde gått ned, og reagerte med et brunskvettende innlegg som mer hadde preg av personhets enn et forsøk på å forstå hva som skjer. Men dette er virkelige problemer, som ikke minst angår kvinner, barn og arbeiderklasse i Malmø. SVT tar opp her opp hvordan volden i Malmø påvirker barnas situasjon.

Den venstreorienterte nettavisa ETC skriver i artikkelen Malmö i skräck – polisen lyckas inte stoppa våldet:

Polisen har försökt allt. I tur och ordning har man angripit gängkriminella, deras finanser och deras vapen. Trots det sprängdes fyra handgranater förra veckan i Malmö.
– Jag vågar inte tänka på vad som händer om sprängningarna fortsätter, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för trygghet och säkerhet.

Den svenske innenriksministeren Anders Ygeman (S) karakteriserer situasjonen i Malmø slik: «situationen vi ser nu i Malmö är helt oacceptabel. Nu måste vi göra allt för att bryta den». Sydsvenskan skriver:

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, kallade handgranatsprängningen utanför socialkontoret på Hålsjögatan natten till fredagen för ett «hot mot demokratin».

Volden i Malmø er altså utvilsomt et virkelig problem som myndighetene og politikerne innrømmer at de ikke har kontroll over. Jeg har derimot til gode å se noen seriøse forsøk på å analysere årsakene til denne voldsbølgen.

Derimot ser jeg at innvandrerkvinner i Sverige har begynt å ta opp det reaksjonære grepet fundamentalistiske menn har i enkelte svenske bydeler. Zeliha Dagli er sekulær feminist og aktivist. Hun rømte fra fundamentalismen for 30 år siden og bor i drabantbyen Husby utenfor Stockholm. Hun skriver i Aftonbladet:

Järvafältet är vackert och kunde sjuda av liv och olikheternas harmoni genom utomhusteater, jazzkonserter, folkdans och det ligger på bekvämt cykelavstånd från innerstan. Men fundamentalismens skugga vilar allt tyngre över vårt vackra område. Vi kvinnor i Husby försökte bidra genom ”Gränslöst café” på Husby-träffen men fick inte vara kvar.

Vi är många kvinnor som är mycket oroliga över utvecklingen i Husby och hotet mot jämställdheten här. Är inte Husby en del av Sverige, gäller reglerna inte här? Jag orkar inte längre utan vill återigen söka asyl i mitt andra hemland Sverige.

Når man står overfor et reelt problem som rammer de svakeste i samfunnet hardest, og der myndighetene må innrømme at de ikke har kontroll, er det dummeste den såkalte venstresida kan gjøre å benekte at problemene finnes. Det spiller bare ballen rett over til høyreekstreme krefter. Derfor er det gledelig å se at innvandrerkvinner tar opp kampen mot fundamentalismen og de patriarkalske holdningene som den står for.

 

 

KampanjeStøtt oss

16 KOMMENTARER

  1. Islam har enda til gode å gå gjennom den lutringen kristendommen har måttet gjennomgå i møte med det sekulære. Men det spørs om islam noen gang kommer til å gjøre dette, da den i sitt vesen også er en politisk ideologi:

    «Hvordan forvandlet han den Heidegger-inspirerte diskursen om oksidentose til hans konstruerte versjon av et revolusjonært sjia-islam som knytter religion til politikk? Her finnes det ingen enkle svar. I Shariatis skrifter finner man flere ekko av Ahmad Fardids kritikk av et amoralsk Vesten som er distansert fra Gud og oppslukt av individualisme. Men Shariati går enda lenger enn sin forgjenger ved å appellere til muslimenes ansvar for ”å løfte dem selv opp fra fangenskap for å bli ’Guds regenter på jorden’”.

    Denne appellen til individenes ansvar blir betydningsfull gjennom en rekke av Shariatis essayer og foredrag, siden ”han pleide å utvide dens følger fra filosofiens og teologiens domene til politikkens”. Shariatis kritikk var ikke begrenset til sekularisme og et korrupt Vesten, den gikk også i sømmene til islamske geistlige. Ifølge Shariati var ikke sjia-islam ”et opiat som mange andre religioner, men en revolusjonær ideologi som gjennomsyret ethvert aspekt av livet”.

    Shariatis ideologi foreslår en ”islamsk klassekamp” som forlanger en tilbakevending til sjia-islam. Hans appell til iranernes ansvar innebar politisk og kulturell uavhengighet fra Vesten. Shariati mente at den utbyttede klassen måtte gjennomgå en politisk og ideologisk omskolering før den kunne bli revolusjonær. Ettersom Shariati hadde påpekt at sjia-islam gjennomtrenger alle livets aspekter – og dermed ikke kunne holdes atskilt fra politikken – innebar dette en tilbakevending til selvet i sosial og historisk forstand, ikke et individuelt jeg.

    I en artikkel fra 1976 i den innflytelsesrike iranske avisen Keyhan – under tittelen “Tilbakevending til en selv” [”Bazgasht be khish”] – formulerte Ali Shariati hans begrep om denne tilbakevendingen til Irans storhet. Ali Rahnema, som har skrevet en autoritativ biografi om Shariati, forklarer: ”I denne artikkelen som opphøyer ’den iranske ånden’, prøver [Shariati] å bevise at Iran – en nasjon som hadde mistet sitt sanne selv – kunne gjenvinne sin fordums storhet kun dersom landet vendte tilbake til dets autentiske identitet bestående av den iranske ’personligheten’ og den islamske ideologien”.»

    http://www.kulturverk.com/2015/07/14/heidegger-og-den-iranske-revolusjonen/

  2. Vi ser resultatet av en ukultur i form av menns overordnede behov for å kontrollere kvinner, ofte begrunnet i en religiøs overtru. Jeg er skuffa over at så mange av mine kamerater på venstresida nekter å gå til roten av problemet (religion) og istedet hyler opp om «islamofobi» i tide og utide. De oppfører seg istedet som nyttige idioter for islamofascistene! Islam er – i likhet med de andre abrahamittiske religionene – i sitt vesen reaksjonær, kvinneundertrykkende og ikke så lite rasistisk.

    En spade er fortsatt en spade, og vi vet godt at religion blir brukt som middel for å kontrollere og undertrykke. Spørsmålet blir da om vi skal fortsette denne logringa overfor islam (og annen overtru) eller våge å ta et oppgjør med uvesenet uten å fordumme debatten med å slenge ut innholdsløse begreper som bl.a. «islamofobi» eller å bli beskyldt for å være rasister.

  3. Og hvem får innvandrerkvinnen på nakken? Den grenseløse venstern.

    En SD aktivist arrangerte en alterntiv HBTQ -manifetsasjon,akkurat der den hører hjemme,der anti-feministene i Jærva og andre steder bor -og holder «orden.»Og de grenseløse svarer på provokasjonen,med å beskylde arrangøren for egentlig bare å være Islamofob.
    Det hele referert i fjernsyn,i beste sendetid.Det offisiøse Sverige har voknet.Litt seint,men dog.
    De siste til¨å vokne,er sekteristene i den storbybaserte bedrestilte middelklasse.Jo mere de avsløres,jo sintere blir de.

    Her finnes en glimrende mulighet,til å avsløre mange av de såkalte Ant-Jihadister,som egentlig er kristenfundamentalister.Med akkurat samme forstokkede meninger om HBTQ-spørsmål ,prevensjon og abort-som vokterne i «utanførskapsområdene.»

    Men nei.Det er den samme ,i bunn og grunn rasistiske leksa.:Det er de hvite hatefulle mennenes skyld.
    De angivelig tolerante småborgere mister grepet.Verden kommer ikke til å danse etter deres pipe.Den lyder falskt.

  4. Steigan skriver en del ganske intelligente kommentarer, så det er rart at han ikke forstår årsaken til problemene i Malmø (eller andre steder i Sverige). Eller kanskje han bare later som han ikke forstår dem?

    Det er riktig at ikke-vestlige innvandrere, og kanskje spesielt muslimske innvandrere, står for mye av kriminaliteten i Malmø (og resten av Sverige), men dette er ikke hovedårsaken til problemene. Problemene blir bevisst provosert fram av globalistene og deres svenske lakeier. Det er så at globalistene og deres svenske lakeier masseimporterer ikke-vestlige og spesielt muslimske innvandrere, nettopp med den hensikt å provosere fram konflikter mellom innvandrere og den opprinnelige befolkningen. Dette er ikke noe annet enn god, gammeldags splitt-og-hersk politikk, som eliten har brukt med stor suksess i tusenvis av år, og som virker like bra i dag som for tusenvis av år siden.

    Det blir derfor feil å gi ikke-vestlige og muslimske innvandrere skylden for problemene i Malmø og Sverige. Elitens hensikt med masseinnvandringen er å omskape et tidligere homogent samfunn til et samfunn hvor muslimer kan hisses opp mot kristne, svarte kan hisses opp mot hvite, homofile kan hisses opp mot heterofile osv. Innvandrere og muslimer er like mye offer for denne politikken som innfødte svensker.

  5. Når jeg ser nærmere på denne siden, så ser jeg at du har lagt inn en video av George Carlin: «The real owners of the country». Ta en kikk på denne videoen en gang til. Den forklarer mye bedre enn jeg kan klare hva som egentlig skjer.

  6. Pål: Enkelte på venstresiden i Norge er så fanatiske i troen på det multikulturelle samfunnet at de nekter å ta inn over seg de negative sidene, og stempler de som kommer med lite hyggelige fakta om det multikulturelle prosjektet som rasister. Denne stemplingen svekker venstresidens troverdighet i et meget viktig spørsmål.

    Jeg siterer Sydsvenskan:

    Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, kallade handgranatsprängningen utanför socialkontoret på Hålsjögatan natten till fredagen för ett «hot mot demokratin».

    Det är bara att hålla med: handgranater på gatorna är ett hot mot hela samhället – och det som händer i Malmö är en riksangelägenhet.

    Malmö är däremot inte ett undantag i Sverige, trots den senaste tidens utbrott av upprepat våld.

    Henrik Johansson är ordförande i Alarm Ambulansförbundet, ett fackförbund för ambulanspersonal. I Paulina Neudings intervju med honom på söndagens ledarsida i Svenska Dagbladet, beskriver han en händelse nyligen vid en tunnelbanestation i en av Stockholms förorter: en sjukvårdare blir slagen i huvudet efter att ha sagt till en man att inte röka «när vi har syrgas och en nödställd att ta hand om här». Sjukvårdspersonalen fick till slut evakueras med hjälp av polis.

    Johansson beskriver, utifrån sin yrkesverklighet, ett växande våld, hur «illa kolleger och schysta medmänniskor far av olika gängstrukturer». I Stockholm finns alltså samma kriminalitet som plågar Malmö. Morden i veckan på två tonåringar i Stockholmsområdet är ytterligare ett tecken på besinningslöst våld med misstänkta kopplingar till annan brottslighet.

    Jeg siterer fra intervju med Henrik Johansson är ordförande för Alarm Ambulansförbundet, i Svenska Dagbladet:
    Vad är det som händer dagligen?

    – Att någon kollega blir hotad eller hamnar i en våldsam situation. Dessutom påverkas vi av att våldet i samhället har blivit så mycket grövre. För tjugo år sedan var en skottskada något unikt. Nu åker vi på skottskador så gott som dagligen.

    – För oss är det en konkret fara att vi så ofta befinner oss i miljöer och situationer där det finns vapen. Risken för posttraumatisk stress är påtaglig och flera kollegor medicinerar för att klara sömnen.

  7. Det er synd å si det, men personlig tror jeg vi så langt bare har sett den spede begynnelse på en topp seriøs kukulturkollisjon, som i de kommende år vil eskalere og spre seg til et nivå som vår tids politikere knapt tør tenke på, i frykt for å tenke «grumsete tanker».

    Det ironiske er at alle vet om det nå, det er verdens dårligst skjulte hemmelighet, at muslimer sliter med å integrere seg i sekulære og liberale samfunn. Det er ikke så lett å legge bak seg den kultur og religion som har preget seg selv. Man blir ikke sekulær og liberal ved å reise fra Mekka til Oslo.

    Selvsagt er det snakk om et kompleks bilde og selvsagt er ikke alle muslimer kloner som higer etter å legge Vesten i ruiner, så de kan bygge opp et islamsk kalifat på, men dessverre finnes dem, og tør vi ikke gripe fatt i deres meninger og kilder vil de like selvsagt vinne terreng.

    Det ville vært håpløst å bekjempe ekstrem nasjonalisme og rasisme dersom det ble stemplet som fobisk å kritisere nettopp de deler ved nasjonalismen som er ekstrem.

    Likeledes ville det vært håpløst å reformere kapitalismen, kristendom og kommunismen uten å diskutere de ekstreme utslagene. Man blir for eksempel ikke stemplet som fobisk, psykisk syk, om man kritiserer kommunismen for å fremme et fascistisk styresett, men sier man det samme om islam kan man regne med å få slike merkelapper slengt etter seg.

    Slik jeg ser det er det en viktig oppgave å bekjempe fordommer blant muslimer mot kritikere. Det er selvsagt ikke slik at alle kritikere hater muslimer og vil kaste dem ut av landet. Tvert imot, det er mange islamkritikere som gleder seg over det positive med en muslimsk minoritet, som i det store bildet er en berikelse.

  8. JMS: I reportasjene om det som skjer i Malmø blir religion og etnisitet nesten alltid holdt utenfor. Derfor er det meget vanskelig å si noe sikkert om dette aspektet ved det som skjer. Mye tyder på at de hovedmistenkte i serien med eksplosjoner har gjengtilhørighet og bakgrunn fra balkan. Motivene er trolig hevn og kamp om kontroll i det kriminelle miljøet. En rekke drap (minst 6) ser ut til å være knyttet til det omfattende oppgjøret i gjengmiljøet. Om det er kristne serbere, eller muslimske Kosovo albanere er for meg uinteressant, det vesentlige er at det er knyttet til innvandring og er et negativt aspekt ved innvandringen, som vi må ta på alvor. Når det gjelder islam, så er jeg av den oppfatning at all organisert gudsdyrking er fordummende og bakstrebersk. I det religiøse spekteret er det tydelig at islam har det største terrorpotensial, spesielt den varianten som har sitt utspring i Saudi Arabia, og som ser ut til å bli stadig mer utbredt i verden. Selv mainstream islam er kvinnefientlig, homofientlig, patriarkalsk og middelaldersk. Det er latterlig når deler av den prinsippløse venstresiden høylydt kritiserer homofientlige holdninger i Statskirken og holder kjeft om de samme holdningene i moskeene.

  9. KS: Takk for god replikk. Jeg kan tilføye at jeg skriver tanker og meninger på et generelt plan, basert på generelle kunnskaper og erfaringer. Når det gjelder voldskriminaliteten i Malmø, er det kjent at denne ofte kan knyttes til personer med innvandrerbakgrunn, men hvorfor det er slik er det ingen som har noen fullgod forklaring på, noe som egentlig ikke er så pussig. At muslimsk kultur kan være en del av forklaringen tror jeg imidlertid vi kan si er et faktum.

    Muslimsk kultur er mye mer enn å tro på en Gud. Det er også en æreskultur som setter manndom, respekt og ære høyt. Dette er i realiteten en farlig miks og det er naivt å tro at denne delen av kulturen ikke finner vei inn i kriminelle miljøer. Kriminelle er i så måte helt vanlige mennesker, det som gjør dem annerledes er at de ikke tar loven så alvorlig.

    Ellers er jeg enig i det du skriver.

  10. Som du refererer deg selv på, skreiv du i forrige post: «Jeg har ikke noe ferdig svar på det spørsmålet jeg stiller i overskriften. Det er sikkert mange årsaker til at voldsbølgen har oppstått og fortsetter å øke i den tidligere så søvnige byen Malmø.» Men i dette innlegget er det jo ingen tvil om at du har en veldig sterk implisitt forklaring når du plutselig kobler inn det Zeliha Dagli har skrevet om sine negative opplevelser i STOCKHOLM. Hva har dette med problemene i Malmø å gjøre, hvis du ikke entydig legger til grunn at det er innvandringa og innvandrerne, spesifikt muslimene, som er årsakene til de kriminalitetsproblemene byen sliter med?

    Som du ser av kommentarfeltet ellers, er det ikke bare jeg og Thomas Kvilhaug som leser dette i et innvandrer- og muslimkritisk perspektiv, og det var det jeg kommenterte at det rett og slett ikke finns noe vitenskapelig grunnlag for å hevde. Det jeg skreiv, og som Kvilhaug tar opp med mer empirisk faktapresentasjon i sin artikkel, er ikke å «benekte at problemene finnes». Det er å problematisere en forutinntatt årsaksanalyse som ikke har støtte i de empiriske fakta. Som Kvilhaug i sin artikkel påpeker, er kriminaliteten i Malmø ikke noe nytt fenomen, og om den er kobla til innvandrergjenger i dag, når byen har omtrent 50 prosent innvandrere, så var det ikke sånn tidligere. Men kriminalitet var det der likevel. Og de siste årene har den generelt gått ned, selv om man er langt fra å løse problemene. Jeg påpekte under forrige artikkel at Malmøproblemene er unike Malmøproblemer, selv om Malmø ikke er den mest flerkulturelle av svenske kommuner, og at Malmølignende problemer ikke er noe vi opplever generelt i flerkulturelle områder, for eksempel ikke på Furuset, hvor jeg bor, hvor andelen minoritetsspråklige er omtrent 70 prosent.

    At det finns reelle problemer innad i muslimske innvandrermiljøer knytta til kvinneundertrykkende praksiser, er det ingen tvil om. Men hvorfor ikke diskutere problemer konkret og i sin rette kontekst? Hvorfor koble hijabkledte kvinner til en artikkel som handler om bomber, som har å gjøre med kriminell undergrunnsaktivitet, når det ikke kan redegjøres for noen sannsynlig sammenheng mellom de to fenomenene? Ingenting tyder på at konservative muslimer er mer involvert i narkohandel, smugling og mafiavirksomhet enn andre, snarere tvert imot. Når du ikke er tilstrekkelig konkret, men rører sammen likt og ulikt, eksplisitte og implisitte, sanne og usanne årsakssammenhenger, da bidrar du ikke til å sette problemer under debatt, men til å spre fordommer. Og kommentarfeltet her burde i den sammenhengen være et apropos.

    • Kriminaliteten gått ned, Pøh
      Politiet i Sverige har forlengst lært seg hvordan de skal trikse med statistikker. Et eksempel vi har hørt om tidligere var at de fikk opp antall oppklarte brott ved å få 140 trusselmeldinger på sms fra en person til å bli ditto oppklarte saker. Jeg tror ikke du vet så mye om dette her. For meg ser det ut som det blir verre men det står ikke om det i VG og Dagbladet,
      En amerikansk Politimann som ble satt til å se på saken i fjor fortalte politikerne om hvordan ståa var. Kamp om posisjoner og makt. Han ville løse problemet. Men når virkelighetsfjerne politikere ikke vil eller evner blir det sånn. Her er en form for løsning.

    • Nei, hva har kvinners motstand mot patriarkalske holdninger og moralpoliti i Stockholm med situasjonen i Malmø å gjøre. Ikke annet enn at det er rimelig grunn til å tro at fundamentalister i Malmø driver omtrent som fundamentalister i Stockholm.
      Det betyr ikke at jeg har en a priori konklusjon om årsakene til den konkrete voldsbølgen i Malmø, men det er ment som et positivt eksempel på at der den hvite venstresida ikke tør å ta opp problemer med reaksjonære islamistgrupper, så gjør modige innvandrerkvinner det.
      Jeg synes ikke Kvilhaug dokumenterer noe som helst. Han nekter for at Malmø har et voldsproblem, mens sosialdemokratiske ledere i Malmø sier at de har mistet kontrollen og at dette truer demokratiet. Kvilhaug er typisk for den fortrengningsmekanismen som hvite middelklassepolitikere står for, og som får arbeiderklassen til å vende ryggen til dem i hopetall.
      Jeg har som metode å bygge på fakta og undersøkelser. Dette er svært vanskelig når det gjelder innvandringspolitikken i Sverige, fordi fakta feies under teppet. Jeg skriver jo i den første artikkelen at jeg ikke har trukket noen spesiell konklusjon om det du spør om, men at jeg antar at det er en forbindelse fordi politiet sier at de jobber via «de religiøse foreningene» osv. Legg merke til hvordan ingen av artiklene som sier at man har mistet kontroll og at det truer demokratiet, sier et ord om årsaken. Men skulle trodd at dersom man sto overfor et problem som man ikke klarer å kontrollere og som truer demokratiet, så ville man prøve å finne årsaken, og ha en offentlig diskujon om dette. Hvorfor har man ikke det? Jeg tror det har å gjøre med at den offentlige debatten i Sverige er så forpestet som den er. Der vi har én Kvilhaug, har de hundre, som brunskvetter mot enhver som prøver å kritisere den helt skakkjørte innvandringspolitikken i landet, eller den fascistliknende islamismen. En venn av meg som har et framtredende verv i Vänsterpartiet sa til meg at han er helt enig i min kritikk av islamismen, men at han «ikke turte å framføre noe sånt sjøl, for dag ville han få feministene på nakken». Ikke vet jeg om dette medfører riktighet, men at min svenske venn mente det, kan det ikke herske tvil om. Et slikt klima, som også Kvilhaug prøver å skape, er det motsatte av det arbeiderklassen og folket trenger i sin kamp mot undertrykkelsen. Jeg ser at mine svenske, venstreorienterte lesere er glade for at jeg tar opp disse problemene, og oppfordrer meg til å fortsette.
      Vi har heldigvis ikke de problemene i Norge som man har i Sverige. Men i Sverige er den økonomiske krisa alvorligere, og vi kommer også til å få vår økonomiske krise. Kanskje vi kan lære noe av årsakene til problemene i Sverige, slik at vi kan unngå tilsvarende problemer her? Men det krever i så fall ærlighet og saklig diskusjon, ikke fortrengning og hets.

      • Kommentarfeltet til Kvilhaugs brunskvetting på Radikal Portal når stadig nye høyder da Pål nå kalles «raddisrasist» og «dinosaur». Og fortsatt trekker man fram rasismekortet og den fordummende karakteristikken «islamofob» for å slippe å forholde seg til ting man ikke liker. Hva er egentlig greia?

        • Det kan man spørre om.
          Den økonomiske eliten i Vesten er alliert med de mest reaksjonære islamistiske regimene i verden og samarbeider med dem om støtte til al-Qaida, IS, al-Nusra osv. Sammen har de ødelagt sekulære regimer og erstattet dem med jihadistisk kaos. Dette har ført til an masseflukt fra de samme landa. Kostnaden med dette prosjektet skal nå overføres til Europa.
          For Støre, Blair & co er det viktig å forsvare fri flyt av arbeidskraft, for det nødvendigvis betyr et kappløp mot bunnen. Enhver motstand mot dette kalles rasitisk. Kvilhaug & co har kanskje edle hensikter, men de bidrar til å hindre en kritikk av globalistenes politikk.

  11. Vänstersidan i Sverige spelar samfällt bort korten och lika samfällt stämplar de alla kritiker av invandringspolitiken som varande rasister. Den svenska arbetarklassen har tydligt avvisat denna vänsters utopiska förklaringar och bortförklaringar. Vänstern (oavsett bokstavskombination) vägrar att lyssna till folkets röster och vägrar att se den outhärdliga utveckling, som nu pågår i Sverige. Man kan därför enkelt uttrycka det som att vänstern blivit höger. För att inte säga extremhöger.

    Pål försöker här förtjänstfullt analysera vad som händer i Malmö men det kunde lika gärna handlat om Göteborg. Min hemstad, där jag på plats i ghettot sett hur det svenska folkhemmet raskt raserats. Skjutningar äger rum var och varannan dag, ofta med dödlig utgång och i Göteborg har ISIS funnit sin skandinaviska rekryteringsbas.

    Då den svenska vänstern blivit fullkomligt verklighetsfrånvänd, blir det självklart att folket söker alternativ. Det konservativa partiet Sverigedemokraterna har fångat upp svenskarnas oro och växer därför lavinartat i alla opinionsmätningar.

    Vänstern kan naturligtvis fortsätta med sin demagogi men den är hopplöst distanserad och arbetarklassen har vänt den ryggen. Det finns ingen större anledning att spilla tid på detta längre, utan snarare handlar det om att vänstern själv kommer till insikt och börjar lyssna till den klass de påstår sig företräda.

    Inom den svenska vänstern finns givetvis undantag men det finns ingen framträdande debattör, som gör det jobb som Pål Steigan gör. Den nu åldrade (88 år men ännu fullt arbetande) Jan Myrdal tillhör dem som iallafall skriver något. Så blir han också stämplad som «brun» av den officiella vänstern. Här ett inlägg från honom: http://janmyrdalsallskapet.se/av-jan-myrdal/item/585-jan-myrdal-varfor-har-sverigedemokraterna-sa-stora-framgangar.html

  12. Pål og Torgeir: Ut fra det som skrives i main stream media i Sverige er det vanskelig å knytte eksplosjonene og skytingen i Malmø til islam eller innvandring. Pressen i Sverige unngår nokså konsekvent å identifisere offer og antatt gjerningsperson på en måte som gjør det mulig å si noe om islam eller innvandring er vesentlig aspekt ved det som skjer. Det er ikke noen grunn til å tvile på at det er noble motiver bak denne skjermingen. Jeg forstår godt at folk er redde for å stigmatisere en gruppe mennesker, ved å knytte dem til noe negativt, men det er mulig å omtale de faktiske forhold på en måte som ikke leder til uholdbare generaliseringer. Spørsmålet er om skjermingen bidrar til å skape et inntrykk av at samfunnet ikke tar problemer på alvor og ikke er opptatt av at sannheten skal bli kjent. Motivene er muligens like noble når skjermingen kombineres med at kritiske røster raskt blir forsøkt brakt til taushet med beskyldninger om islamfobi og rasisme. Enkelte på venstresiden betrakter islam nærmest som en rase og all kritikk av islam som rasisme. Hvis man graver litt finner man klare indikasjoner på at gjengene i Malmø har røtter i og tette forbindelser til det tidligere Yugoslavia. Mange av medlemmene er muslimer, men det er lite som tyder på at volden som utøves er religiøst motivert. Om de fleste er første, andre eller tredjegenerasjons innvandrere er det ikke mulig å si, men det er mulig å si at de ikke hadde befunnet seg i Malmø uten innvandring på et eller annet tidspunkt i de siste to århundrene. Slik jeg ser det er ikke etnisitet eller religion viktige aspekter ved eksplosjonene og skytingen i Malmø, men det er fult belegg fot å si at innvandring (og en liberal flyktningpolitikk) er forutsetningen for den lite hyggelige utviklingen i Malmø. Gjengkriminalitet og mafiavirksomhet beriker ikke livet noe sted i verden, uansett om gjerningspersonen er «hjemmeavlet eller importert».

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.