Hellas og Kina vil ha tettere samarbeid

0
Havna i Pireus

Noe av det første den nyvalgte greske regjeringa gjorde var å signalisere at den ville stoppe det kinesiske selskapet COSCOs kontrakt om å kjøpe deler av havneanleggene i Pireus. Dette skapte en kortvarig turbulens mellom Hellas og Kina.

Denne uroen er tydeligvis over. Finansminister Yanis Varoufakis fra Syriza sa 27.2.2015 at Hellas ville oppmuntre til den typen langvarige investeringer som det den kinesiske shippinggiganten står for. Det er COSCOs datterselskap Piraeus Container Terminal (PCT) som driver den delen av havna som kineserne har en 35-års leiekontrakt på. De har økt antall enheter fraktet over havna fra 685.000 i 2010 til 2,99 millioner i 2014 og har gjort avtaler med store internasjonale selskaper som Hewlett-Packard og ZTE.

En vekst på 336% er ikke hverdagskost i Hellas, og Varoufakis var da også full av lovord da han besøkte havna.

Det er et oppsiktsvekkende resultat og dette landet, som til de grader sulter og tørster etter investeringer kan bare uttrykke vår takknemlighet over våre to gamle kulturers evne til å samarbeide til felles nytte.

Da han ble spurt om COSCO ville få lov til å utvide sin virksomhet i havna, svarte Varoufakis at regjeringa ville «jobbe raskt for å skape et rammeverk for et langsiktig profitabelt samarbeid.» Det høres veldig ut som et ja.

17. februar var den kinesiske marinen på besøk i Hellas og utførte en liten marineøvelse med sine greske kolleger. Den nye greske regjeringa har tidligere sendt ut varsler om at dersom det skulle skjære seg helt med samarbeidet mellom Hellas og resten av eurosonen, vil man vurdere å vende seg til Russland eller Kina for å søke støtte der.

Rett før jul 2014 har statsminister Li Keqiang undertegnet en serie med avtaler med Balkan-landa som til sammen tegner bildet av et svært omfattende samarbeid. Helt sentralt i denne planen står prosjektet for en ny høyhastighetsjernbane fra Pireus i Hellas via Skopje i Makedonia og Beograd i Serbia til Budapest i Ungarn. Det er all grunn til å tro at denne banen er tenkt videreført til Kinas største europeiske marked, Tyskland, sjøl om det foreløpig ikke står i klartekst. Som en del av dette skal havna i Pireus, som Kina har leid for 35 år, skal bygges ut til å bli Europas 5. største havn, som skal ta i mot kinesiske varer som kommer på skip gjennom Suez-kanalen.

Jeg har litt vanskelig med å forestille meg at Syriza vil sette en stopper for disse planene.

 

 

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelOckså vår tid behöver en Bismarck!
Neste artikkelUSAs tidligere ambassadør i Sovjetunionen: Det var neppe Putin som sto bak drapet
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).