Kina skal bygge høyhastighetsbane Beijing–Moskva

0

Kina skal bygge høyhastighetsbane Beijing–Moskva

Russland er ikke full så isolert som Barack Obama vil ha det til. Alliansen med Kina er blitt kraftig styrket siden sanksjonene mot landet ble satt i verk i 2014. Nå har Kina og Russland blitt enige om å bygge en 7000 kilometer lang høyhastighetsbane fra Beijing til Moskva, melder Bloomberg:

Prosjektet er beregnet til å koste 242 milliarder dollar (eller halvannet norsk statsbudsjett). Ruta vil bli lagt gjennom Mongolia og Kazakhstan. Det er Kina som skal stå for mesteparten av bygginga, og det er kinesisk togteknologi som vil bli lagt til grunn for prosjektet. I følge de knappe beskrivelsene som foreligger er målet å bringe reisetida med tog mellom de to hovedstedene ned fra fem dager til 30 timer.

Det franske firmaet Alstom, som er et av verdens fremste når det gjelder høyhastighetsbaner, var inne i diskusjonen tidligere, men har tapt dette prosjektet. Men siden Frankrike ikke har levert de to helikopterskipene Mistral, som landet er avtaleforpliktet til å levere til Russland, står Frakrikes aksjer ikke høyt i kurs i Moskva. Og det er antakelig grunnen til at Alstom tapte kontrakten på strekningen Moskva–Kazan.

De tyske bilprodusentene Volkswagen, Mercedes og BMW skal være spesielt interesserte i at denne jernbanelinja blir bygd, siden det vil styrke deres eksportlinje til Kina. Volkswagen fornyet nylig sin joint-venture-avtale med Kina ytterligere 10 år, og fra det tyske selskapet sies det at et utvidet samarbeid med kina er «helt avgjørende».

Den nye høyhastighetsbanen mellom Beijing og Moskva skal bygges på ti år, og rekker vel kanskje å bli ferdig før dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

Forrige artikkelNei til salg av Norge!
Neste artikkelEuropeiske kaospiloter i full sving
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).