Kampen om kredittkortmarkedet

3

Til nå har Visa og Mastercard vært dominerende i verdensmålestokk når det gjelder bruk av kredittkort, både i størrelsen på transaksjonene, pengestrømmen og antall brukere. Men også dette endrer seg fort. Kinesiske konkurrenter kommer raskt og styrer mot førsteplassen i følge tall fra Nilson Report.

kredittkort

Kinesiske UnionPay hadde allerede i 2012 flere brukere enn Visa og vil øke med 51% fram til 2017 i følge Nilson. Også når det gjelder pengestrømmen tar de kinesiske kortene innpå.

KampanjeStøtt oss

3 KOMMENTARER

  1. Mulig at kinesera haler innpå de Store Gutta, men det er nå stadig slik at når jeg sitter foran PC’en og skal handle på eBay, Amazon eller skal kjøpe meg en reise, eller står foran minibanken i Utlandet og skal ha noen lokal valuta (det være seg Euroer eller lokale penger (Tsjekkerne har jo beholdt egen valuta), så er det Visa eller MC som gjelder. Maestro & varianten Cirrus brukes omtrent bare på betalingsuatomater på lokaltrafikken i Tyskland, ellers tar tilogmed kontanttyskerne kort. I Sveits er det akkurat som i Norge (det var det igrunnen også i Italia): Kort er konge. Og da naturligvis Visa eller MC.
    Discover er noe britene styrer med, Diners Club noe særamerikansk. American Excess godtas overalt, men det skal visst være litt vrient å få kloa i det (og man kommer uansett langt og lenger enn langt m. hhv. Visa & MC). Så meget for betalingsløsninger.
    Kreditt, og hvor mye disse bankene da eier gjennom folks ymse kreditter er selvsagt en annen kopp te. Men så er dety også det av i Norge er «alle» debetkort også Visa. Dermed eier jo ikke Visa noe kreditt, annet enn når man kanskje er i utlandet eller kjøper ting på Nett. Ellers er det BBS som har sine klamme hender på kronene mens de flyr mellom betaler og mottaker.
    Jeg frykter på ingen måte den kinesiske tigeren, jeg tror det går lenge før de får en fot innenfor kredittkortmarkedet i Europa sånn sett.

    • Takk for kommentar. Du og jeg opplever det nok sånn, og jeg må innrømme at jeg ble overrasket sjøl da jeg så denne oversikten fra Nilson, for jeg har ikke en gang sett noen av disse kinesiske kortene, og langt mindre brukt dem. I Europa vil de kanskje rulle inn på de små markedene først. Jeg ser jo det store opplegget de har på Balkan, som jeg skrev om her på bloggen. I Russland kommer de sikkert tungt. Men de har jo nå også en såkalt yuan-hub både i London og Frankfurt, og EU-land har så smått begynt å utstede yuan-bonds, så hvem vet? Det kan gå fortere enn vi aner.

  2. Sant, sant. Før vi vet det, går det pandaer rundt i Østmarka… Seriøst, MTR, som driver sporveien i Hong Kong, hart jo alt tatt over halvparten av T-banen i Stockholm (etter Veolia eller et annet stort monopol), og skal begynne å konkurrere på indrefileten av det svenske togmarkedet: Stockholm-Göteborg med flekk nye FLIRT-togsett. Og våre privatiseringskåte blåblå venner på Tinget vil selge ut vår indrefilet: Flytoget. Og i køen av interresenter står MTR. Og Prillar-Guri, vår første samferdselsbyråd som har tatt stormen fra alle bilfascistene i Thereses gate og stått den av (åkei, hennes forgjenger Elveblest har lagt grunnlaget, men likavæl…) er ikke uvilllig til å vurdere konkurranseutsetting av Oslos T-bane (det er jo liberalistsisk Venstrepolitikk, så det er iof. ingen bombe). Sporveien jobber så svetten hagler med å bli «Best 2015», altså få ned driftskostnadene på noe vis så vi slipper konkurranseutsetting av trikk/bane/verksted/anlegg.
    Men at kineserne kommer, ikke bare fra Hong Kong, men også fra Peking, det er det ingen tvil om. Hvem vet, kanskje de åpner bankfilialer i Norge snart og tilbyr boliglån?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.