– Det amerikanske århundret er over. Det eurasiske århundret har begynt!
Den svært velinformerte og meget skriveføre journalisten Pepe Escobar summerer opp situasjonen etter APEC-møtet i Beijing 8.–11. november 2014:
- Beijing vil uten hemninger gå inn for Free Trade Area of the Asia-Pacific (FTAAP) – den kinesiske visjonen av en «alt-inkluderende – vinn-vinn» handelsavtale som virkelig fremmer Asia-Stillehavssamarbeid, i stedet for den USA-drevne, korporasjon-redigerte og svært splittende Trans-Pacific Partnership (TPP).
- Byggeplanene er klare for «allsidig tilknytning» i president Xis ord – som innebærer at Beijing etablerer den Asiatiske banken for infrastrukturinvesteringer, Beijing og Moskva forplikter seg til enda en mega-avtale for kjøp og salg av gass – denne gangen gjennom Altai i Vest-Sibir og Kina blar opp ikke mindre enn 40 milliarder dollar for å starte på bygging av Silkeveien økonomiske belte og Den maritime silkeveien for det 21. århundre.
Igjen drar alt seg sammen mot å bli den mest spektakulære, ambisiøse og vidtrekkende multi-nasjonale infrastrukturoffensiven som noen gang er forsøkt: De mange silkeveiene – et komplekst nettverk av høyhastighetstog, rørledninger, havner, fiberoptiske nettverk og avansert telekommunikasjon som Kina allerede bygger gjennom de sentralasiatiske -stanene, knyttet til Russland, Iran, Tyrkia og Det indiske havet og hele veien til Europa med Berlin og Venezia som mål.
Dette bekrefter det jeg skrev her. Men Escobar har med seg et forhold som jeg ikke tok opp:
Det russisk-kinesiske partnerskapet utvikler seg synlig og raskt innen energi, finans og nødvendigvis også på den militær-teknologiske fronten. Dt omfatter at Moskva selger Beijing S-400 luftforsvarssystemer og i framtida også S-500.
S-500 kan avskjære enhver interkontinental ballistisk (ICBM) eller krysserrakett som USA har, mens de russiske ICBM med 17 ganger lydhastigheten og mange stridshoder simpelthen er uslåelige. Beijing på sin side utvikler allerede overflate-til-skip-missiler som kan ta ut alt hva US Navy kan mønstre fra hangarskip til undervannsbåter og mobile luftforsvarssystemer.