Italia til salgs. Bill.mrk. Kinesere ønsket!

0

Det står ikke bra til med «Il bel paese» – Det vakre landet, som italienerne stolt kaller landet sitt. Årevis med vanstyre, og et politisk system som er tvers gjennom korrupt har skapt et land der produksjonen faller, gjelda øker og byråkratiet vokser. Statsminister Matteo Renzi, som frivillig har kalt seg en tilhenger av Tony Blair, har lovt forandring. Men den er det ingen som har sett noe til. Fra EU kommer det bare elendighet. Så nå søker italienerne hjelp andre steder: i Kina.

italia IN VENDITA

«Kjære kinesere, kom og kjøp oss!»

Går du på markedet i Tolfa eller en annen italiensk småby vil du ofte støte på skiltet «No cinese», ikke kinesisk. Italienerne er stolte av sitt Made in Italy, som også er et av verdens sterkeste markedsføringsbegreper. Det er bare det at italienske bedrifter hangler og går og mange er på randen av konkurs. Så derfor er det noe «lyse hoder» som har kommet på tanken om å be kineserne å kjøpe dem. De har opprettet nettstedet  Vendereaicinesi.it, og siden februar 2013 har det vært annonsert for 18.000 selskaper, eiendommer, barer, restauranter osv. der eierne ønsker å selge til kinesere. Nettstedet er på italiensk og kinesisk, og prisene oppgis i euro og yuan.

Nøkkelbedrifter til salgs

Men om småbedriftene tyr til nettet for å tiltrekke kjøpere fra verdens største økonomi, så tar storbedriftene direkte kontakt med kinesiske investorer. I følge Bloomberg har kinesiske bedrifter gjort oppkjøp i Italia for 3,43 milliarder dollar i 2014 – bare Storbritannia ligger foran.

People’s Bank of China offentliggjorde i juli investeringer i noen av Italias største selskaper, som Fiat, Telecom Italia og Assicurazioni Generali SpA, samt i Eni og Enel.

Matteo Renzi, som har ei gjeld på 2000 milliarder euro å slite med, var i Beijing i juni 2014 og ba kinesiske selskaper pent om å kjøpe seg opp i Italia. I forbindelse med besøket ble det kjent at Shanghai Electric hadde kjøpt 40% av Ansaldo Energia, Italias største serviceselskap innen kraftforsyning. Kinas statsminister Li Keqiang skal delta på ei messe i Milano 16. oktober og han har allerede satt tonen gjennom et innlegg i finansavisa Il Sole 24 Ore der han signaliserer at forholdet mellom Kina og Italia nå går inn i en ny fase. Etter møter i Palazzo Chigi i Roma kunne Renzi stolt fortelle at partene har inngått 20 økonomiske avtaler til en verdi av 8 milliarder euro.

I 1271 reiste Marco Polo til Kina sammen med sin onkel og sin far. Handelen langs silkeveien betydde mye for datidas bystater i Italia. Nå snakkes det i Italia om en ny Marco Polo-effekt. Om det er nok til å berge Italias skakkjørte økonomi gjenstår å se.

 

Forrige artikkelLøgn, bløff og skiferolje
Neste artikkelThe Maidan Massacre – prisbelønt dokumentarfilm
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).