Gjør vei for millionærene!

6

Gjør vei for millionærene!

I det Frederic Hauges Tesla S rullet av samlebåndet, hadde den allerede produsert nesten like mye CO2 som en vanlig bil vil gjøre i løpet av hele sin levetid.

Millionærene har stått i kø for å hylle Tesla. Sammen med Nicolai Astrup, Abid Raja, Bård Vegar Solhjell og kronprins Haakon. Så slipper de da også moms, avgifter, bompenger og parkeringsgebyr. Og de får fylle opp kollektivfila. Og det er de berømte «folk flest» som subsidierer dem. Men miljøvennlig er det ikke.

KampanjeStøtt oss

6 KOMMENTARER

  1. Når «karbongjeld» blir målestokken for mijøvennlighet framfor forbrenning av fossilt brennstoff…

    Fra artikkelen: «Norges 2000 Tesla S-eiere sitter med andre ord aleine allerede på 14 millioner importerte mobilbatterier, omtrent tre ganger så mange batterier som det er mobiltelefonbrukere i Norge.» Snakker vi her om å bedrive tallmagi i mangel på substans i argumentasjonen ellers? Å komme med dette virker jo helt søkt. Hele tre avsnitt i artikkelen går på denne sammenlikningen med forbruk av mobiltelefonbatterier…

  2. Produkters klimautslipp må måles over hele livssyklusen. For biler gjelder det både produksjon og kjøring. Ifølge Climate Centrals rapport, som jeg bygger på, skriver elbilers økte klimabelastning i produksjonsprosessen (karbongjeld før kjøring) seg i hovedsak fra batteriproduksjonen (bl.a. smelting av aluminium, utvinning og raffinering av kopper, og kjemisk prosessering av andre batterikomponenter). Dette mener jeg tilsier at batteriforbruk/behov er høyst relevant om vi diskuterer klimaavtrykk. Anbefaler rapporten. Du finner den her: http://assets.climatecentral.org/pdfs/ClimateFriendlyCarsReport_Final.pdf
    Studer særlig side 12, om du ønsker å sette deg inn i problermstillingen.
    Beste hilsen Jan Herdal, oljekrisa.no

    • Hei
      Jeg ser at min lenke til din artikkel om e-bilen førte til 105 klikk til oljekrisa. Det er jo artig.

      Pål

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.