Europeisk bilindustri stuper

0

I september 2012 kunne europeisk bilindustri notere seg for enda en bunnrekord. For tolvte måned på rad gikk etterspørselen etter personbiler ned. Nedgangen var på 10,8% i forhold til september 2011.

Den britiske bilindustrien vokste, mens Tyskland (-10,9%), Italia (-25,7%) og Spania (-36,8%) alle hadde tosifrete røde tall melder organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA. Den europeiske etterspørselen etter nye privatbiler for september nådde toppen i 2006 med over 1,4 millioner biler. I september 2012 ble det omsatt under 1,1 millioner biler. Det betyr at omsetninga av nye europeiske privatbiler har blitt redusert med nesten en fjerdedel fra toppåret.

Markant fall i europeisk bilproduksjon

Nedgang også for tyngre kjøretøy

I august 2012 ble det produsert 10,3% færre vans og lastebiler enn året før. Nedgangen var størst i Spania (-24,9%) og Italia (-35,3%). For industrien og arbeiderklassen i Europa er dette dramatisk. Tallene viser med all ønskelig tydelighet at finanskrisa bare var overflaten. Vi står overfor ei djup krise i hele produksjonssystemet.

Japan også ned

Japan har ikke kommet seg etter Fukushima. I 2012 har det vært mye røde tall for eksporten, og i september falt den samlede eksporten med 10,3%. Importen økte derimot med 4,1%. Dette er Japans verste resultat siden 1979.

Kina derimot…

Den kinesiske bileksporten kunne derimot notere nye rekorder på plussida, på tross av nedgangen i svært mange av markedene. De kinesiske bilprodusentene melder om en økning på 28% fra fjoråret.

Bilproduksjonen er et symptom på situasjonen i økonomien

Italienske og spanske bilister har opplevd hvordan bensinprisene har økt fra ca. 1,25 € i 2011 til nesten 2 € i 2012. Samtidig har lønninger og pensjoner falt og jobbene forsvunnet. Det oppmuntrer ikke akkurat til å investere i nye biler. Folk har ganske enkelt ikke råd. Dette rammer naturligvis også underleverandører og hele lokalsamfunn. Å tro at EUs endeløse toppmøter med talltriksing skal kunne løse noe av dette, er så naivt at man knapt finner noen på piazzaen som vil tro det.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelSpansk forbud mot å fotografere og spre bilder av politivold?
Neste artikkelIkke fortell dette til europeiske velgere
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formenn i AKP(m-l) 1975–84). Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).