Inntektene fra havna i Eilat har falt med 80 prosent siden de jemenittiske operasjonene startet.
Av nyhetsdesken i The Cradle.
Israels havn i Eilat i det okkuperte sør planlegger å sparke halvparten av sine ansatte på grunn av de ødeleggende effektene som Jemens maritime blokade har på israelsk skipsfart.
Den viktigste israelske landsorganisasjonen, Histadrut Labour Federation, sa 20. mars at havnemyndighetene har kunngjort at de har til hensikt å si opp halvparten av de 120 ansatte ved havna i Eilat.
Den la til at arbeiderne planlegger å protestere mot vedtaket onsdag.
«Det ville vært riktig for selskapet på dette tidspunktet å ha tatt vare på arbeiderne og deres familier, og ikke valgt den enkle måten med å bruke masseoppsigelser. Vi vil ikke være en del av dette, sa Eyal Yadin, styreleder for Israels transportarbeiderforening, i en uttalelse.
Nir Eisenberg, leder for Maritime Division ved Histadrut Transport Workers Union, sa: «Havneledelsen prøver å utnytte krigssituasjonen og skade levebrødet til engasjerte arbeidere i den sørlige periferien».
Det israelske mediet Calcalist rapporterte nylig at 149.000 kjøretøy kom inn i Eilat havn i fjor, i motsetning til ingen i 2024. I desember 2023 sa Calcalist at inntektene fra Eilat havn falt med 80 prosent siden starten av Jemens kampanje mot fartøyer på vei til eller knyttet til Israel.
Siden november har Jemens væpnede styrker – som er på linje med motstandsbevegelsen Ansarallah – angrepet israelsk-tilknyttede skip i Rødehavet og det arabiske hav i solidaritet med folket i Palestina, som for tiden står overfor folkemord på Gazastripen.
De har også skutt opp en rekke droner og missiler mot Eilat, kjent på arabisk som Umm al-Rashrash.
Som et resultat av jemenittiske operasjoner har store internasjonale rederier blitt tvunget til å omdirigere sine fartøyer rundt Sør-Afrikas Kapp det gode håp.
Ansarallah-leder Abdul Malik al-Houthi kunngjorde 14. mars at Ansarallah og den jemenittiske hæren vil utvide sine maritime operasjoner mot israelsk-tilknyttet skipsfart og hindre skip fra å kunne omdirigere rundt Kapp det gode håp.
Jemenittiske operasjoner har forårsaket en betydelig belastning på den israelske økonomien, som har falt nesten 20 prosent siden operasjon Al-Aqsa-flommen 7. oktober.
Libanons Hizbollah har påført Israels nordlige bosetninger tilsvarende tap, hvor salget har falt med 70 prosent siden oktober. Hundretusenvis av israelere ble tvunget til å flykte fra nord.