USA truer India med sanksjoner på grunn av havneavtalen med Iran

0
Chabahar-havna er fortsatt bare i anleggsfasen. / Foto: Amohammadid i Wikimedia

I går kunne vi melde at India signerte en 10-års kontrakt med Iran på mandag for å utvikle og drive den iranske havna Chabahar. Og det var ikke gått lang tid før USA begynte å true India med sanksjoner på grunn av denne avtalen.

Bare timer etter at avtalen var signert kom det advarsler fra Washington om at USA vurderer sanksjoner mot India.

Chabahar Port: US says sanctions possible after India-Iran port deal

I en pressebriefing på tirsdag sa USAs visetalsperson Vedant Patel, på spørsmål om avtalen, at USAs sanksjoner mot Iran fortsatt er på plass og at Washington vil fortsette å håndheve dem.

«Enhver enhet, alle som vurderer forretningsavtaler med Iran – de må være klar over de potensielle risikoene de åpner seg for og den potensielle risikoen for sanksjoner», sa han.

Dette er en direkte trussel mot India og oppfattes slik i New Dehli.

I henhold til avtalen vil IPGL investere rundt 120 millioner dollar med ytterligere 250 millioner dollar i finansiering, noe som bringer kontraktens verdi til 370 millioner dollar, sa Irans minister for veier og byutvikling Mehrdad Bazrpash.

Indias utenriksminister S Jaishankar sa at avtalen «vil rydde veien for større investeringer i havna».

Chabahar-havna, som ligger ved munningen av Omanbukta, tilbyr India en alternativ rute for handel med Afghanistan og Sentral-Asia. Pakistan nekter India tilgang til disse områdene. Det blir også sett på som en inngangsport for å låse opp Indias handelspotensial med europeiske land, siden Chabahar er en del av den foreslåtte internasjonale nord-sør-transportkorridoren (INSTC), en multimodal transportrute som forbinder Det indiske hav og Persiabukta med Det kaspiske hav via Iran, og videre til Nord-Europa via St. Petersburg i Russland.

Chabahar explained: How India can bypass Pak, reach Europe via Iran port

Indias engasjement i Chabahar er i samsvar med landets bredere strategi for geopolitisk diversifisering. Midt i regionale spenninger gir Chabahar en viktig alternativ rute for handel, noe som reduserer Indias avhengighet av ruter som er utsatt for politiske forstyrrelser. Å styrke båndene med Iran og etablere nye partnerskap i Sentral-Asia er til støtte for Indias langsiktige energisikkerhet og økonomiske vekst.

Chabahar Port Would Enhance Regional Trade And Connectivity

Chabahar har et enormt potensial som et transittknutepunkt, noe som vil lette handel mellom India og ressursrike sentralasiatiske land. Strategisk posisjonert i krysset mellom Sør-Asia, Sentral-Asia og Midtøsten, gir havnen India tilgang til nye markeder og styrker regionalt økonomisk samarbeid. Indias engasjement i initiativer som den trilaterale avtalen India-Iran-Afghanistan og den internasjonale nord-sør-transportkorridoren framhever landets vilje til å utnytte Chabahars strategiske plassering, og fremme sømløs handel og tilkobling.

USA prøver å dra India med i sitt ASUS-samarbeid for å bygge opp til konflikt med Kina, men risikerer at eventuelle sanksjoner mot havneavtalen vil spolere dette.

Et gammelt kinesisk ordtak sier: Samme hva de gjør, faller blomstene av!

Forrige artikkelHvordan unngå russisk desinformasjon?
Neste artikkelTre viktige ting om Pfizers kliniske vaksinestudie