India signerte en 10-års kontrakt med Iran på mandag for å utvikle og drive den iranske havnen Chabahar, sier talsmenn for Narendra Modis regjering. Dette styrker Indias forhold til en strategisk nasjon i Midtøsten, understreker de.
India har utviklet havna i Chabahar på Irans sørøstlige kyst langs Omanbukta som en måte å transportere varer til Iran, Afghanistan og sentralasiatiske land, utenom havnen Karachi og Gwadar i sin rival Pakistan.
USAs sanksjoner mot Iran bremset imidlertid utviklinga av havna.
«Chabahar Ports betydning overskrider dens rolle som en ren kanal mellom India og Iran; den fungerer som en viktig handelsarterie som forbinder India med Afghanistan og sentralasiatiske land», sa Indias shippingminister Sarbananda Sonowal i Teheran, til Reuters etter signeringa av avtalen.
«Denne koblinga har låst opp nye veier for handel og styrket forsyningskjedenes motstandskraft i hele regionen».
Da det amerikanske utenriksdepartementets visetalsperson Vedant Patel, ble spurt om avtalen, fortalte han journalister at amerikanske sanksjoner mot Iran fortsatt er på plass og advarte om at Washington vil fortsette å håndheve dem.
«Enhver enhet, alle som vurderer forretningsavtaler med Iran – de må være klar over de potensielle risikoene de åpner seg for og den potensielle risikoen for sanksjoner,» sa Patel til journalister.
Den langsiktige avtalen ble signert mellom Indian Ports Global Limited (IPGL) og Port & Maritime Organization of Iran, sa myndigheter i begge land.
To BRICS-land, India og Iran, åpner veien for det tredje, Russland.