USA lanserer en utvidet maritim styrke som omfatter arabiske stater for å bekjempe de stadig hyppigere Houthi-angrepene som blir montert fra Jemens havner på kommersiell skipsfart i Rødehavet.
Fem store rederier har nå omdirigert skipene sine fra Rødehavet i kjølvannet av angrepene fra houthiene som gjennomføres i protest mot Israels forsøk på å eliminere Hamas i Gaza. MSC, Maersk og Hapag-Lloyd er blant disse rederiene, og det betyr at skipsruta gjennom Rødehavet via Suez-kanalen de facto er stengt for kommersiell trafikk.
Styreleder for Suez Canal Authority, Lt Gen Osama Rabie, avslørte at 55 skip har blitt omdirigert rundt Kapp det gode håp, en to uker lengre reise enn den gjennom Bab al-Mandab-stredet sør for Suez-kanalen. Mer enn 20 skip har rapportert om hendelser de siste månedene, mange rundt den trange Bab al-Mandab som skiller den arabiske halvøya fra Afrika.
USA har sendt tre destroyere til Middelhavet. De kan ha kurs for Rødehavet via Suez-kanalen. Mye tyder på at USA planlegger et alliert angrep på Jemen.
Jemens regjering under ledelse av Ansarullah har svart på truslene fra USA: «Vi har 2 millioner mann under våpen. Vi er klare til å ødelegge vestlige skip og deres baser i regionen.»
De arabiske oljestatene deltar i alliansen
Emiratene, Saudi-Arabia, Bahrain og Jordan vil hjelpe Israel med å etablere ei landrute fra Indiahavet til Israel.
Ansarullah sier at hvis Emiratene og Saudi-Arabia tar del i koalisjonen for å bombe Jemen, vil vi ødelegge oljefeltene deres. «Det blir en kald vinter i Europa,» sier talsmannen Bukhati.
Norge «vurderer» beskyttelsesoperasjon i Rødehavet
USA har kontaktet Norge og bedt om bidrag til en internasjonal maritim operasjon.
– Norge har nylig mottatt en henvendelse fra USA om bidrag til en internasjonal maritim beskyttelsesoperasjon i Rødehavet. Henvendelsen er nå til vurdering, sier statssekretær Eivind Vad Petersson (Ap) i Utenriksdepartementet til E24. Det var Børsen Dagbladet som hadde saka først.
– Forventer bidrag
– Norge må bidra.
Det sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund Harald Solberg til Dagbladet.
– Vår forventning er at Norge som en sentral sjøfartsnasjon bidrar med relevante bidrag til en internasjonal koalisjon for å sikre trygg ferdsel for sivile skip gjennom Bal El Mandeb, forbi Jemen og videre mot Suez.
Neste stadium av den tredje verdenskrigen
Det er mulig at framtidas historikere (hvis det vil finnes noen sånne) vil mene at den tredje verdenskrigen begynte i Ukraina, ble trappet opp gjennom Israels angrep på Gaza og nådde et nytt stadium gjennom en krig om Rødehavet og transportårene i Midtøsten.
Og det de ikke vil behøve å tvile på er at «fredsnasjonen» Norge sto solid plantet på USA-imperialismens side.
Hva skal man mene om Ansarullahs aksjon?
Vi har hele tida vært for å få stanset Israels folkemorderiske krig umiddelbart med sikte på fredsforhandlinger fram til en løsning slik at det kan opprettes et fritt og uavhengig Palestina. Vi vil ikke blåse til krigens flammer. Det er det helt andre som gjør, og da først og fremst Israel og USA. Og vi er naturligvis fullstendig imot at Norge skal sende «bidrag» til USAs nye krig i Midtøsten.
Når så denne krigen er i gang, har den sin egen logikk. Lenge har landene i Midtøsten underkastet seg og Israel og USA har kunnet gjøre som de vil. Den tida er forbi. Det er en asymmetrisk krig i gang mot USA og Israel. I Gaza er det Hamas som fører den, i Rødehavet er det Ansarullah. På nordgrensa til Israel er det Hezbollah og i Irak og Syria er det de irakiske og syriske militsene.
I bakgrunnen står Iran som igjen er alliert med Russland og Kina.
Det er allerede nå lett å se at denne krigen vil bli mer omfattende, og det er grunn til å mene at Vesten, deriblant Norge, sitter med de dårligste kortene.