Kina foreslår jernbane i Pakistan til 58 milliarder dollar

0

Det foreslåtte jernbaneprosjekt i Pakistan vil redusere avhengigheten av vestlige handelsruter.

Kina har foreslått å bygge sitt dyreste Belt and Road Initiative (BRI) til dags dato, et jernbanesystem på 58 milliarder dollar i Pakistan for å redusere avhengigheten av vestlige handelsruter, ifølge en forskningsartikkel bestilt av Kina tidligere denne uka.

Dette skriver Ahsan Gardezi i ProPakistani.

Planen på 57,7 milliarder dollar (400 milliarder yuan) ble gjennomgått av analytikere fra det statseide China Railway First Survey and Design Institute Group Co Ltd. Det 3000 kilometer lange jernbanesystemet (nesten som Oslo-Istanbul, red.) vil forbinde Pakistans havn Gwadar med den kinesiske byen Kashgar i Xinjiang Uygur autonome region og har potensial til å omforme ikke bare handel, men også geopolitikk.

Det kinesiske teamet av analytikere sa i en rapport: «Regjeringa og finansinstitusjonene bør gi sterk støtte, øke koordineringen og samarbeidet mellom relevante innenlandske avdelinger, strebe for tilførsel av støttemidler og gi sterk politisk støtte og garantier for bygginga av dette prosjektet».

Det samme teamet av analytikere har tidligere bistått med høyhastighetstoglinja Jakarta-Bandung i Indonesia, Asias første høyhastighetstogsystem, som skal åpne i juni i år.

Uansett vil det foreslåtte jernbanesystemet som forbinder Pakistan og Kina koble verdens største produsent med Arabiahavet, noe som åpner for mer direkte handelsruter og fruktbar strategisk plassering for Pakistans industri som er under utvikling. Ifølge South China Morning Post forventes det også å oppmuntre til flere togsystemer som kan koble Kina til Tyrkia og Iran, noe som i betydelig grad åpner for direkte tilgang til regionene.

Handelsrutene er bare en del av Beijings større BRI, som har som mål å sementere Kinas posisjon som en verdens supermakt og oppmuntre til global handelsdominans.

Initiativet søker også å omdirigere Pakistans fokus bort fra handelsruter som er dominert av vestlige konkurrenter for bedre å forbedre Kinas økonomiske mål og kanskje redusere vestlig makt – et grep som nasjoner som Russland og Iran har vært ivrige etter å fremme ettersom de geopolitiske spenningene øker.

Fox News kaller prosjektet China’s railroad to world domination.

PS:

Det er sikkert ikke lurt å sette prosjektgruppa for Follobanen til å styre dette prosjektet.

Forrige artikkelHva Kina egentlig spiller på i Ukraina
Neste artikkelOdessa 2. mai 2014 – massakren som startet krigen